MotorOlie

70HLS42

Nieuw hier
24 mei 2022
24
25
13
Beste lexus rijders,

Mijn is300h vanuit 2016 met bijna 200dkm heeft laatst in februari een onderhoudsbeurt gehad in Amsterdam bij de dealer…

Omdat ik binnenkort op vakantie ga wil ik voor alle zekerheid litertje olie meenemen.

En nu komt het

Beurt 2023 motor olie 5w30 c2
Beurt 2024 motor olie 5w30 c2
Beurt 2025 motor olie 0w20 AFE

IS NOU DE LAATSTE OLIE DIKKER OF DUNNER en wat raden jullie aan??

SAE 0W-20 is de 0W de koude viscositeit en de 20 de warme viscositeit. W staat voor Winter. Kijk even in je handleiding. Ik denk dat de 0W-20 voorkeur heeft voor je IS.
De 0W-20 is dus dunner dan de 5W-30.

• Leuk
Waarderingen: 70HLS42
Beurt 2023 motor olie 5w30 c2
Beurt 2024 motor olie 5w30 c2
Beurt 2025 motor olie 0w20 AFE

IS NOU DE LAATSTE OLIE DIKKER OF DUNNER en wat raden jullie aan??
Eigenlijk maakt het niet zoveel uit.....Alle genoemde producten zijn bij de start veel dikker dan nodig. Motorolie is nu eenmaal buitengewoon temperatuurgevoelig. Hoe lager het getal in de xW code, hoe minder ingedikt de olie is bij starttemperatuur. Een lagere xW code zal dus het starten vergemakkelijken, zeker wanneer het stevig vriest. Bovendien bereikt een dergelijke olie bij lagere temperatuur sneller alle plaatsen in de motor waar smeerolie nodig is. Dat kan leiden tot geringere slijtage.

Het tweede getal (20, 30) geeft de dikte van de olie aan bij hogere temperatuur. De waarde van die getallen suggereert dat de olie dikker is dan bij de start. Dat is zeker niet het geval, zowel 20 als 30 olie zijn bij bedrijfstemperatuur veel dunner dan bij de start. Maar nog wel voldoende dik om voor goede smering te zorgen.

Neem als voorbeeld een vroeger veel gebruikte SAE 10W-40 olie, waarvan ik ooit eens iets heb gemeten. Die heeft bij de starttemperatuur een bepaalde viscositeit (dikte). Als je die dikte als uitgangspunt neemt (100%) dan kun je de dikte bij andere temperaturen daarmee vergelijken. Dat levert het volgende staatje op:

temperatuur, C dikte (%)
20 100 (dikte in de verpakking in de autoshop)
-10 1877 (olie ingedikt in de motor na een koude nacht buiten)
90 7,1 (olietemperatuur in het carter na een voldoend lange rit)
120 3,7 (olietemperatuur bij uittreden van de hoofdlagers)
150 2,2 (olietemperatuur)

Als je de auto dus start bij 20 C dan is de olie nog steeds veel dikker dan nodig (ongeveer 45 keer, 200/2,2). start je de auto bij -10, dan is de olie ruim18 keer dikker dan bij 20 C. Als de starttemperatuur nog lager komt, kan het gebeuren dat de olie zich niet meer als een vloeistof gedraagt maar als eensoort stroop die je bijkans in plakjes kunt snijden.

Bij gebruik van een 0W-20 olie verschuift het beeld uiteraard. De olie is minder dik bij lage starttemperatuur, maar het verlies aan viscositeit bij oplopende temperatuur is er nog steeds. Op bedrijfstemperatuur en in kritische situaties kan dat bij lang geleden ontworpen motoren mogelijk te dun zijn, maar Toyota/Lexus kende in de vorige eeuw als aanbevolen al de viscositeit 0W-20.

Een dealer kan om verschillende redenen van die aanbeveling afwijken. Bijvoorbeeld omdat hij auto's van allerlei leeftijd onderhoudt en sommige oudere auto's nog een dikkere olie nodig hebben. Het is dan eenvoudiger zijn om een iets dikkere variant te kiezen. Het kan ook een kostenoverweging zijn. In het algemeen is een voldoende "winterharde" olie duurder.

Ik heb ook zelf gemerkt dat bij mijn laatste onderhoudsbeurt 0W-20 is gebruikt en daarvoor 5W-30. Kennelijk is de Louwman organisatie overgeschakelt.

Ze volgen daarmee de wensen van Toyota/Lexus, zij het op enige afstand, waarschijnlijk om de hierboven genoemde praktische argumenten. Inmiddels wordt voor recent geintroduceerde Toyota/Lexus modellen SAE 0W16 aanbevolen. In de toekomst zal die verschuiving mogelijk nog verder gaan - inmiddels zijn ook 0W-12 en 0W-8 producten beschikbaar.

Voor wat betreft de keuze: ik zou voor de 0W-20 kiezen. Die is niet alleen wat dunner, maar gezien de er aan toegevoerde kwaliteitscode (AFE vs C2) ook van hogere kwaliteit.

Zijn er nog bepaalde merken aan te bevelen? De dealer zal het in bulk hebben, dat weet ik.
Maar als ik zelf bij een beurt olie wil aanleveren (mogelijk bij een niet-Lexus dealer)?

Laatst bewerkt:
Een vraag tussendoor: Is het "advies met klem" om olie mee te nemen? Toen ik de CT 200h aanschafte zei de dealer dat het olieverbruik 'verwaarloosbaar' is dat deze alleen met onderhoud moet worden ververst/bijgevuld. Daarvoor met een Yaris (2004) vakantie door Duitsland/Zwitserland, ook geen olie meegenomen. Nu bij de IS 300h niet anders.
Voelt nu alsof ik wat verkeerd doe😅

Zijn er nog bepaalde merken aan te bevelen? De dealer zal het in bulk hebben, dat weet ik.
Maar als ik zelf bij een beurt olie wil aanleveren (mogelijk bij een niet-Lexus dealer)?
Ja, die zijn er. Maar mijn inside information dateert inmiddels van 20 jaar geleden - en is daardoor niet noodzakelijk meer up to date. En bovendien krijg ik waarschijnlijk daar over met iedereen ruzie :cool:

Mijn ervaringen uit het verleden hebben me geleerd dat produkten die aan dezelfde kwaliteitseisen voldoen, wel degelijk kunnen verschillen in het schoonhouden en tegen slijtage beschermen van het motorinwendige. Ze voldoen allemaal aan de in de specificatie vereiste minimumkwaliteit. Die kwaliteitseisen kun je zien als een examen - in uitgezochte testmotoren wordt gekeken hoe een bepaalde motorolie er in diverse tests tests vanaf komt. Dat kan zijn met een zesje of met achten en negens.

In de praktijk zul je dat verschil als automobilist niet snel merken. Als je echter motoren na een dergelijk uitgebreid testprogramma demonteert zul je wel degelijk verschillen waarnemen. Praktisch gezien mag je verwachten dat iedere moderne motor met ieder aan de eisen voldoend product 200.000km mee zal gaan, en met een van de betere varianten ook de 300.000 km wel zal halen.

Uiteraard hebben rijomstandigheden, motorontwerp, verversingstermijn en aanbevolen kwaliteit grote invloed op wat er gebeurt. Toyota/Lexus is daarbij nogal conservatief. De verversingstermijn is relatief kort en de kwaliteitseisen bescheiden. In de praktijk zie je dat de Toyota/Lexus dealer doorgaans motorolie gebruikt die aan veel hogere eisen voldoet dan minimaal wordt aanbevolen. Dit in tegenstelling tot veel Europese merken die echt die hogere kwaliteit behoeven om de aanzienlijk langere verversingstermijnen te overleven.

Toyota/Lexus is waarschijnlijk zo conservatief omdat veel auto's worden verkocht in landen waar niet altijd de laatste kwaliteit motorolie beschikbaar is en/of de onderhoudsdiscipline wat bescheidener is (USA, Midden en Zuid Amerika, Afrika, Azie, Rusland). Toyota/Lexus motoren zijn (net als de motoren van een aantal andere Japanse fabrikanten) vaak zodanig ontworpen dat ze desondanks een zeer lange levensduur kennen.

• Leuk
Waarderingen: quattrootje en Timo_87