Motorproblemen

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

CTMark

Nieuw hier
28 mrt 2024
15
24
3
Hierbij een berichtje over mijn CT200h (2012 met ~285 dkm). Hier zijn op dit moment wat problemen mee en ik ben benieuwd of iemand op dit forum er iets nuttigs over kan zeggen.

Wat er kort hiervoor is gebeurd
Afgelopen maart begonnen er wat problemen te ontstaan. Onder het rijden, en dan met name bij optrekken, begon de auto te trillen. Er waren verder geen foutmeldingen. Omdat het trillen erger werd is de auto verder niet meer gebruikt en bij de plaatselijke Toyota dealer afgegeven ter diagnose en uiteindelijk ook reparatie. We hadden zelf het vermoeden dat het de koppakking kon zijn en dit werd bevestigd. De koppakking is destijds gerepareerd. Bij de reparatie ook meteen aangegeven dat alles wat ook maar een beetje nodig was meteen kon worden aangepakt. We waren immers toch al bezig en dan maar meteen zo zodat de auto er voorlopig weer tegenaan kan. Omdat de gelegenheid zich voordeed zijn destijds ook meteen de distributieketting en toebehoren meegepakt. Nadien probleemloos kunnen rijden en dat is ook een paar honderd km gebeurd.

Problemen sinds afgelopen zaterdag
Afgelopen zaterdag was mijn vriendin onderweg met de auto. Toen ze ongeveer een kwartiertje onderweg was, begon de auto weer te schudden zoals hij dat voor reparatie van de koppakking ook deed. Nieuw was daarbij dat alle lampjes op het dashboard gingen branden en dat zij ook het vermogen verloor. Volgens mijn vriendin was het ook alsof ze dingen onder de auto voelde vallen/van te auto af schoten. Auto is meteen in de berm gezet. ANWB erbij en toen is al snel de conclusie getrokken dat de auto op dat moment niet on the spot te repareren was. De auto zelf heb ik niet meer gezien, maar blijkbaar liggen er aluminium deeltjes in het motorcompartiment en de boel lijkt ook aardig vochtig te zijn (van olie). Ik heb een (wazige) foto bijgevoegd ter illustratie. Door een berger is de auto weer bij dezelfde Toyota dealer neergezet. Zij zijn telefonisch ook door ons op de hoogte gebracht.

Voorlopige diagnose
Nu heb ik vandaag kort telefonisch contact gehad met de garage. Een uitgebreide diagnose is nog niet gedaan. Die volgt later deze week, waarschijnlijk morgen. De dealer gaf aan dat het onderblok nu het probleem is. Aangezien ik het wel héél toevallig vind dat dit probleem zich zo kort na de vorige reparatie voordoet, heb ik gevraagd of dit nog verband kan houden met elkaar. Daar was geen sprake van, volgens de man van Toyota.

En nu?
Nu ben ik technisch niet heel onderlegd. Vrienden geven aan dat er bij de reparatie van de koppakking ook het een en ander fout kan gaan, wat huidige probleem kan veroorzaken. Zo wordt o.a. de ketting genoemd die eraf loopt of verspringt en deze schade kan veroorzaken. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Of is er iemand met een vergelijkbare ervaring die hier meer over kan vertellen? Ik hoor het graag en alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • photo_5949738644220788875_w.jpg
    photo_5949738644220788875_w.jpg
    169,8 KB · Weergaven: 65
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
387
258
63
Zo dan, dat is niet lekker! Lijkt wel alsof er een gat in je onderblok geslagen is, gezien die stukken aluminium. Het kan best zijn dat dit met de reparatie van de koppakking te maken heeft (wellicht te warm geworden door gebrek aan olie of koeling). Is de foto gemaakt aan de distributiezijde (dus bijrijderskant)? Zo ja, dan is er wel meer niet goed, daar mag nooit zo'n oliedrap zitten, net na reparatie.

Ketting acht ik niet zo grote kans op. Meestal heb je dan kromme kleppen en eventueel een deuk in je zuigers. Dat veroorzaakt geen brokken aluminium aan de buitenkant.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

levensnevel

Hoort erbij
17 mei 2024
45
34
18
Dat is een stuk minder Mark.
Eerlijk getikt heb ik zelf geen idee, maar ...
Als voormalig Prius 2 rijder was/ben ik ook 'actief' lid in de Toyota community op Toyota Hybride Forum Nederland.
En aangezien een CT sec gezien een Prius in een Lexus jas is zou je daar eens je licht kunnen opsteken.
Zelf al vlug een topic over koppakkingen gevonden
topic is een 89 tal berichten groot, dus wellicht vind je daar wat aanknopingspunten en anders stel je je vraag gewoon ook daar.
Succes
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
604
53
28
Lastig om er iets over te zeggen, maar op de foto zie ik stukjes (gegoten) aluminium en de olielekkage. Dat lijkt er inderdaad op dat er iets van de kop/onderblok gebroken is en lijkt mij een terminaal verhaal. Ik ken weinig CT's/Priussen waar ze motorblokken vervangen hebben, noch dergelijke "explosies".
Ratelen van VVTI's is een bekend gedrag van Toyota motoren, maar niet (altijd) een probleem. Mijn GS heeft het ook en heeft z'n oorzaak in dat de olie bij de VVT kan weglopen en zo dus "droog"is bij het starten. Eenmaal de olie rond, hoor je het niet meer. Ik ben bang dat er bij jouw wat ergers aan de hand is. Ik wens je in ieder geval, veel succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
750
696
93
Op basis van je verhaal en de foto is geen messcherpe diagnose te stellen. In ieder geval horen de aluminium delen er niet.

De aluminium delen zien er uit of ze deels aanzienlijk vervormd zijn en de breukvlakken doen ook denken aan een plotselinge breuk die "opeens" door overbelasting kan zijn ontstaan.

Het is ook nogal "zwart". Ik weet niet of de olie bij de vervanging van de cilinderkoppakking ook vervangen is. De zwarte kleur doet denken dat er een behoorlijke hoeveelheid koelvloeistof in de olie zit en dan is geen goede zaak, Als de olie vervangen zou zijn, zou deze toch eigenlijk bruin moeten zijn.

Pas verdere demontage en bekijken van de verschillende onderdelen kan mogelijk meer uitsluitsel bieden over de oorzaak. Hoe dan ook, kan het een dure operatie worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

CTMark

Nieuw hier
28 mrt 2024
15
24
3
Dank voor alle reacties tot nu toe. Zal even stuk voor stuk reageren, voor zover dat lukt.

Zo dan, dat is niet lekker! Lijkt wel alsof er een gat in je onderblok geslagen is, gezien die stukken aluminium. Het kan best zijn dat dit met de reparatie van de koppakking te maken heeft (wellicht te warm geworden door gebrek aan olie of koeling). Is de foto gemaakt aan de distributiezijde (dus bijrijderskant)? Zo ja, dan is er wel meer niet goed, daar mag nooit zo'n oliedrap zitten, net na reparatie.

Ketting acht ik niet zo grote kans op. Meestal heb je dan kromme kleppen en eventueel een deuk in je zuigers. Dat veroorzaakt geen brokken aluminium aan de buitenkant.
Ik durf niet goed te zeggen waar de foto precies is gemaakt. Vriendin heeft ze geschoten. In mijn (leken) ogen lijkt het alsof hij is gemaakt tussen de voorbumper en het blok in.

Dat is een stuk minder Mark.
Eerlijk getikt heb ik zelf geen idee, maar ...
Als voormalig Prius 2 rijder was/ben ik ook 'actief' lid in de Toyota community op Toyota Hybride Forum Nederland.
En aangezien een CT sec gezien een Prius in een Lexus jas is zou je daar eens je licht kunnen opsteken.
Zelf al vlug een topic over koppakkingen gevonden
topic is een 89 tal berichten groot, dus wellicht vind je daar wat aanknopingspunten en anders stel je je vraag gewoon ook daar.
Succes
Ik ga hier naar kijken, dank!

Lastig om er iets over te zeggen, maar op de foto zie ik stukjes (gegoten) aluminium en de olielekkage. Dat lijkt er inderdaad op dat er iets van de kop/onderblok gebroken is en lijkt mij een terminaal verhaal. Ik ken weinig CT's/Priussen waar ze motorblokken vervangen hebben, noch dergelijke "explosies".
Ratelen van VVTI's is een bekend gedrag van Toyota motoren, maar niet (altijd) een probleem. Mijn GS heeft het ook en heeft z'n oorzaak in dat de olie bij de VVT kan weglopen en zo dus "droog"is bij het starten. Eenmaal de olie rond, hoor je het niet meer. Ik ben bang dat er bij jouw wat ergers aan de hand is. Ik wens je in ieder geval, veel succes!
Het ratelen heeft hij eigenlijk niet gedaan. Hooguit dat de motor de eerste 1-1,5 seconde heel even ruw liep na starten. En zelfs dat was eigenlijk incidenteel. Dat was vóór de reparatie van de koppakking. Daarna was dit verholpen tot aan afgelopen zaterdag. Toen kwam het schudden voor de eerste keer terug.

Op basis van je verhaal en de foto is geen messcherpe diagnose te stellen. In ieder geval horen de aluminium delen er niet.

De aluminium delen zien er uit of ze deels aanzienlijk vervormd zijn en de breukvlakken doen ook denken aan een plotselinge breuk die "opeens" door overbelasting kan zijn ontstaan.

Het is ook nogal "zwart". Ik weet niet of de olie bij de vervanging van de cilinderkoppakking ook vervangen is. De zwarte kleur doet denken dat er een behoorlijke hoeveelheid koelvloeistof in de olie zit en dan is geen goede zaak, Als de olie vervangen zou zijn, zou deze toch eigenlijk bruin moeten zijn.

Pas verdere demontage en bekijken van de verschillende onderdelen kan mogelijk meer uitsluitsel bieden over de oorzaak. Hoe dan ook, kan het een dure operatie worden.
Bij het repareren van de koppakking is alles wat bij een grote beurt hoort + nog wat extra's meteen meegenomen. Dus olie, filters, bougies, pakkingen, ketting, kettingspanner, pakking van de waterpomp.

Ik vind het nu vooral frappant dat een blok wat goed bekend staat (van een fabrikant met een bepaalde naam/status) nu kort na de reparatie ineens nog een probleem heeft. Daar komt bovenop dat het er vooralsnog op lijkt dat de garage vastberaden lijkt te zijn dat het geen verband houdt met de eerdere werkzaamheden. En afgelopen zaterdag was er trouwens geen sprake van een (nieuwe) lekke koppakking, aangezien de koelvloeistof gewoon op niveau staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
750
696
93
Bij het repareren van de koppakking is alles wat bij een grote beurt hoort + nog wat extra's meteen meegenomen. Dus olie, filters, bougies, pakkingen, ketting, kettingspanner, pakking van de waterpomp.

Ik vind het nu vooral frappant dat een blok wat goed bekend staat (van een fabrikant met een bepaalde naam/status) nu kort na de reparatie ineens nog een probleem heeft. Daar komt bovenop dat het er vooralsnog op lijkt dat de garage vastberaden lijkt te zijn dat het geen verband houdt met de eerdere werkzaamheden. En afgelopen zaterdag was er trouwens geen sprake van een (nieuwe) lekke koppakking, aangezien de koelvloeistof gewoon op niveau staat.
Dat een als goed bekend blok kort na een reparatie de geest geeft kan puur toeval zijn. Zeer vervelend uiteraard, maar er kunnen allerlei redenen zijn voor het opeens falen, anders dan een reparatie.

Dat een garage in eerste instantie zegt: "wij hebben een goede reparatie uitgevoerd en de nu opgetreden schade heeft daar niets mee te maken" is een natuurlijke reactie. Afhankelijk van wat er verder aan nieuws bekend wordt, kan dat standpunt veranderen. In de meeste gevallen wordt een reparatie ook correct uitgevoerd en treft de garagist geen blaam. Maar het kan inderdaad ook anders zijn en alleen verder serieus onderzoek zou dat mogelijk kunnen aantonen. Dat de koelvloeistof wel op peil stond lijkt het argument dat de nieuwe beschadiging niets met een voorgaande reparatie van doen heeft te ondersteunen.

Uiteindelijk gaat alles ooit eens kapot. Alle technische artikelen worden ontworpen voor een bepaalde, eindige, levensduur. Die levensduur is gebaseerd op statistische overwegingen - als 90% van alle motoren 300.000 km of meer meegaat, zullen er altijd enige zijn die eerder of veel eerder de geest geven. Als je dat als individuele gebruiker buiten de normale garantietermijn overkomt, is dat uiteraard zeer vervelend.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

UsedLexus

Actief
Sponsor
25 jan 2014
338
1
185
43
als er te lang is doorgereden met een lekke koppakking kan het zijn dat de eerste cilinder waterslag gehad heeft . gevolg is dat de drijfstang een optater heeft gehad. in de eerste instantie merk je hier weinig van tot het moment dat hij breekt en een gat in het onderblok slaat.
bij een ct is het dan ook raadzaam om de hoogte van de zuigers te meten voor het plaatsen van een nieuwe koppaking
 

CTMark

Nieuw hier
28 mrt 2024
15
24
3
Update tot nu toe.

Afgelopen woensdag voor het laatst (telefonisch) contact gehad met de garage. Strekking van het gesprek was kort samengevat dat ze het daar erg vervelend vonden dat ik zo kort na reparatie van de koppakking tegen wéér een groot defect aanloop. Aangezien bij reparatie van de koppakking alleen het bovenste deel van het blok is aangeraakt, zijn ze bij Toyota van mening dat hun niets valt te verwijten. Rekening houdend met eerdere reparatie ligt daar nu het aanbod om er een vervangend blok met +/- 90 dkm in de leggen, tegen een gereduceerd tarief van € 3.950.

Sindsdien overlegd met zwager (voorheen monteur Toyota + Lexus) en de vriend van mijn nichtje (ook monteur). Zij geven allebei aan dat het zou kúnnen dat het heel toevallig is dat de koppakking en het onderblok zo kort achter elkaar de geest geven. Het hoeft ook niet per se iets te maken te hebben met een (mogelijke) sleutelfout bij reparatie van de koppakking. Maar zij geven ook aan dat het gelet op de leeftijd en kilometerstand, het niet héél logisch is geweest om over te gaan tot reparatie van de koppakking zonder de gezondheid van het blok goed te bekijken. Zoals hierboven ook werd aangehaald, kan er bijv. waterslag zijn geweest. Zij hadden het logischer gevonden om ten tijde van de lekke koppakking er een ruilblok in te leggen. Bovendien werd nog ten aanzien van de reparatie aangegeven dat het nog steeds niet uitgesloten is dat er een fout is gemaakt. Hoeft niet, kan wel. Mij is verteld dat het kan voorkomen dat met het dichten van het blok ook kit kan worden gebruikt. Als die net op de verkeerde plek zit en iets blokkeert, kan dat ook desastreuze gevolgen hebben.
Gisteren op Youtube ook nog een heel verhelderend filmpje gezien over deze blokken. Ze staan erom bekend dat ze problemen krijgen met de koppakking. Wat ik vooral heb meegekregen is dat het juist dan van belang is om goed te kijken waar het aan ligt/wat de oorzaak is, voordat je overgaat tot reparatie.

Met bovenstaande in het achterhoofd wil ik komende maandag een bezoekje brengen aan de garage in levenden lijve. Ik ga daarbij het standpunt innemen dat ik niet juist/volledig ben geïnformeerd/geadviseerd toen de koppakking kapot was. Als ik wist dat na reparatie van de koppakking alsnog problemen konden ontstaan, doordat er al verdergaande schade was veroorzaakt, dan had ik nooit gekozen voor zo'n dure reparatie die na verloop van tijd ook nog tevergeefs blijkt te zijn. Los daarvan is nog niets duidelijk over wat de oorzaak is van het gat in het onderblok. Als ik monteur was, dan zal ik toch maar al te graag willen weten wat er is gebeurd als ik een amper 2 maanden na een reparatie een auto wéér zie terugkomen met een groot defect. Mocht er geen beter voorstel komen, dan laat ik de auto weghalen bij de garage en door een ander bedrijf diagnosticeren. Als we dan toch bakken met geld moeten gaan uitgeven... Begrijp dat bijvoorbeeld Dekra dit kan doen. Daarna bekijken of ik de zaak voorleg aan de geschillencommissie, aangezien dat een stukje goedkoper is dan een rechtszaak.

Zodra ik nieuws heb meld ik me weer.
 

CTMark

Nieuw hier
28 mrt 2024
15
24
3
Na ruim drie weken een update en ook meteen een afsluiting. Althans, dat hoop ik.

Na het vorige bericht ben ik naar de garage gegaan in de hoop tot een oplossing te komen. Helaas was dat zonder succes. De persoon die ik moest hebben was er die dag nét niet. Omdat ik het verder ook niet op z'n beloop wilde laten lopen, heb ik toen -bij gebrek aan beter- het verhaal maar op de mail gezet. In feite toen het verhaal uit de een na laatste alinea uit mijn vorige post gedeeld. Maar dan net wat uitgebreider. Vervolgens is er een mailwisseling ontstaan met de garage.

Eerst werd aangegeven dat via de verzekering van de garage een 'onafhankelijke' expert werd ingeschakeld. Als een expert door de verzekering van de garage wordt ingeschakeld, dan is er in mijn optiek per definitie geen sprake van onafhankelijkheid. Dit heb ik dan ook aangegeven, maar alsnog zag ik de uitkomst graag tegemoet. Het onderzoek zou pas na ongeveer 2 weken plaatsvinden. Dat vond ik lang duren. In de tussentijd dus via de mail alsnog tot een oplossing proberen te komen met de garage.

Na wat mails over en weer ben ik er uiteindelijk uitgekomen met de garage. We hebben afgesproken dat wij een 'nieuwe' tweedehands motor zouden betalen voor een vast bedrag. De garage heeft de kosten boven dit bedrag + de manuren betaald. De oude motor is vervangen door een jonger exemplaar uit 2018 (origineel was 2012) met +/- 65.000 km (oude motor had +/- 280.000 km gelopen). Gisteren hebben we de auto weer opgehaald. De eerste start was wel een dingetje, aangezien er na het starten van de motor weer een soort bonkend geluid uit het motorcompartiment rechtsvoor kwam. Gelukkig stonden we nog bij de garage en zijn we meteen weer naar binnen gegaan. Monteur die de motor heeft vervangen is komen kijken. Hij heeft de motor ook gestart. Geluid was toen weer aanwezig. Wel in iets mindere mate. Na een aantal keren gas geven en korte tijd stationair draaien was alles weer normaal. Als verklaring gekregen dat de CVT het geluid kan veroorzaken. Werd iets geroepen in de trant van inleren/wennen/stellen. Als het geluid terugkomt en langer aanhoudt kunnen we terugkomen.

Uiteindelijk kan ik leven met de uitkomst en ben ik blij dat we er onderling zijn uitgekomen met de garage. Nu duimen dat alles goed blijft gaan. Dat zal in de komende weken (en daarna) moeten blijken.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
387
258
63
Heel goed zo'n jong blok! Zijn alle problemen van de 1e generatie in opgelost. Lekker rijden nu. 😃

Die CVT die na een motorwissel of revisie even ratelt is inderdaad niet abnormaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: CTMark

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
750
696
93
Eerst werd aangegeven dat via de verzekering van de garage een 'onafhankelijke' expert werd ingeschakeld. Als een expert door de verzekering van de garage wordt ingeschakeld, dan is er in mijn optiek per definitie geen sprake van onafhankelijkheid.
Ik kan je redenering hier wel volgen. Een door een verzekeringsmaatschappij van buiten ingehuurde expert is per definitie niet geheel onafhankelijk - uiteindelijk wordt hij door de opdrachtgever betaald. In dit geval zal het waarschijnlijk zo zijn, dat de beoogde expert werd ingehuurd vanwege zijn specifieke kennis van bepaalde problemen, kennis waarover de verzekeraar waarschijnlijk zelf niet beschikt.

Er is dan dus waarschijnlijk sprake van een zelfstandig werkende deskundige, die voor allerlei opdrachtgevers werkt. Omdat een dergelijk iemand voor allerlei opdrachtgevers werkt, zal hij er voor waken om op basis van de beschikbare informatie geheel zelfstandig tot zijn oordeel te komen, zonder zich te bekommeren door wat de opdrachtgever als meest wenselijke uitkomst ziet.

De wereld van werkelijke experts is vrij klein - als je "te koop" bent, betekent dat min of meer het einde van je status als expert en daar kijkt zo iemand wel voor uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: CTMark

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
942
1
571
93
Ik kwam dit filmpje zojuist tegen op Youtube, is een dag geleden geplaatst. Als ik dit zo hoor dan ben je beter af met dat veel jongere blok dan een ruil-/revisieblok uit +/-2012. Misschien stelt die uitleg van dat rammelen en dat het niet direct ernstig, wel te repareren maar helaas niet goedkoop is CT rijders in de toekomst wat gerust?

Het lijkt bijna dezelfde auto als die in het filmpje van The Car Care Nut, maar de wielen zijn in elk geval anders. Belangrijkste tip is om uit te gaan van minimaal een paar duizend euro aan reparatie en je af te vragen inderdaad of de auto je dat waard is. Als je geluk hebt, blijft het bij een paar duizend euro. Als je pech hebt, komt er heel wat meer bij kijken zoals The Car Care Nut mee heeft gemaakt.

filmpje:

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Bobusa

Actief
12 okt 2008
340
209
43
Off topic (maar kan hebben bijgedragen aan de oorzaak), zie je dat in Noord-Amerika auto's een veel zwaarder leven hebben, in dit geval in de buurt van de staat Kansas, het midden van de VS. Droog en zeer heet. En onderhoud lijkt bij deze eigenaar geen prio te hebben gehad. De motorruimte ziet eruit alsof deze 12 jaar niet is gereinigd. Dat zie je in NL bijna niet.
Goede uitleg idd over de "stabilisator" van de CVT-versnellingsbak die de rammel veroorzaakt bij een miss fire. Als je er op tijd bij bent en het geluk hebt een monteur te vinden die dit herkend is de schade voor het motorblok mogelijk beperkt.
 
Laatst bewerkt:

CTMark

Nieuw hier
28 mrt 2024
15
24
3
Ik kan je redenering hier wel volgen. Een door een verzekeringsmaatschappij van buiten ingehuurde expert is per definitie niet geheel onafhankelijk - uiteindelijk wordt hij door de opdrachtgever betaald. In dit geval zal het waarschijnlijk zo zijn, dat de beoogde expert werd ingehuurd vanwege zijn specifieke kennis van bepaalde problemen, kennis waarover de verzekeraar waarschijnlijk zelf niet beschikt.

Er is dan dus waarschijnlijk sprake van een zelfstandig werkende deskundige, die voor allerlei opdrachtgevers werkt. Omdat een dergelijk iemand voor allerlei opdrachtgevers werkt, zal hij er voor waken om op basis van de beschikbare informatie geheel zelfstandig tot zijn oordeel te komen, zonder zich te bekommeren door wat de opdrachtgever als meest wenselijke uitkomst ziet.

De wereld van werkelijke experts is vrij klein - als je "te koop" bent, betekent dat min of meer het einde van je status als expert en daar kijkt zo iemand wel voor uit.
De door de verzekering van de garage ingeschakelde expert was uiteindelijk Dekra. Ik had Dekra ook als optie in het hoofd zitten voor een mogelijke diagnose. Maar daar ging het mij in dit geval niet om. Wat mij tegen de borst stuitte was dat het als 'onafhankelijk' werd gepresenteerd. In theorie klopt dat misschien, maar de werkelijkheid is toch echt anders.

Ik kwam dit filmpje zojuist tegen op Youtube, is een dag geleden geplaatst. Als ik dit zo hoor dan ben je beter af met dat veel jongere blok dan een ruil-/revisieblok uit +/-2012. Misschien stelt die uitleg van dat rammelen en dat het niet direct ernstig, wel te repareren maar helaas niet goedkoop is CT rijders in de toekomst wat gerust?

Het lijkt bijna dezelfde auto als die in het filmpje van The Car Care Nut, maar de wielen zijn in elk geval anders. Belangrijkste tip is om uit te gaan van minimaal een paar duizend euro aan reparatie en je af te vragen inderdaad of de auto je dat waard is. Als je geluk hebt, blijft het bij een paar duizend euro. Als je pech hebt, komt er heel wat meer bij kijken zoals The Car Care Nut mee heeft gemaakt.

filmpje:

Dat filmpje is erg vergelijkbaar met het filmpje wat ik in deze thread op 2 juni jl. postte. Heb me na de recente problemen best wel wat verdiept in de motoren en daarom wilde ik ook een andere (nieuwere) generatie motor als wisselmotor. Dan zijn de problemen met de koppakking toch net wat minder waarschijnlijk. Maar voor het zelfde geld kan ik nu ook nog pech hebben. Mijn portemonnee hoopt van niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Lexus4me