Motortemperatuur?

Cabby

Nieuw hier
9 dec 2024
14
29
13
Hoe weet ik of de motor al op temperatuur is?
Ik bedoel, ik rij normaal altijd rustig weg en wacht tot de motor op temperatuur is voordat ik 'meer van hem vraag'.
Maar, hoe zie ik dat bij de CT?

Nu heb ik wel ervaren dat als je de Climate Control (zeker in koudere periodes) op 'automatisch' zet, en de rit vordert, gaande weg de blazer telkens een streepje harder gaat blazen. Misschien kan ik er dan vanuit gaan dat de motor dan ook op temperatuur komt.
Of is dit een verkeerde conclusie?

THNX!
 
Laatst bewerkt:
Je conclusie dat de blazer harder gaat blazen om het autointerieur op temperatuur te brengen naarmate de koelvloeistoftemperatuur oploopt, zal wel kloppen. Zolang de koelvloeistoftemperatuur lager is dan de gewenste binnentemperatuur in de auto, zal de blazer alleen maar koudere lucht naar binnen blazen en dat is niet wat je wilt.

Het gegeven dat de koelwatertemperatuur enigszins is opgelopen, wil nog niet zeggen dat de motor al helemaal op bedrijfstemperatuur is gekomen. De motortemperatuur wordt zowel door de koelvloeistoftemperatuur als de olietemperatuur beinvloed.

Koelvloeistof warmt snel op, omdat aanvankelijk slechts een deel daarvan circuleert. Naarmate de normale koelvloeistoftemperatuur wordt bereikt, gaat er meer vloeistof circuleren - hoeveel en op welke manier wordt door de in het systeem aanwezige systeem aanwezige thermostaat geregeld. Meestal zie je al na enkele minuten rijden de naald van de koelvloeistofmeter los komen.

Ook de circulerende smeerolie heeft een belangrijke taak bij de koeling van de motor, met name voor onderdelen die voor warmteopname door de koelvloeistof onbereikbaar zijn. Dat zijn bijvoorbeeld lagers en zuigers, die wel in contact komen met motoroolie maar niet met koelvloeistof. Omdat vanaf de start de volle hoeveelheid motorolie circuleert, zal het opwarmen daarvan langer duren. Een enkele auto is voorzien van een olietemperatuurmeter. Ik heb ooit een auto gehad waarbij dat het geval was - en daarbij werd een min of meer constante olietemperauur pas na circa 20 minuten rijden bereikt.

Het opwarmen van de smeerolie duurt dus aanzienlijk langer, en de motor "voelt zich het lekkerst" als zowel koelvloeistof als smeerolie de door de fabrikant voorziene bedrijfstemperatuur ongeveer hebben bereikt.

Korte tijd rustig rijden na een koude start is dus verstandig - zodra echter de koelvloeistoftemperatuur zijn normale waarde bereikt is er geen reden meer om niet normaal aan het dagelijkse verkeer deel te nemen. Zodra de motor echter hard moet werken (snelheden boven zeg 130 km of bij het een bergpas opzeulen van een te zware caravan) zou het verstandig kunnen zijn om aanvankelijk wat meer terughoudend te zijn.
 
Ja het gebrek aan een meter vond ik ook altijd wel een gemis in de CT. Naast de indicatie van de verwarming, is er nog iets: koelvloeistof 40°C= EV mogelijk bij stilstand (dus ICE gaat dan uit).