MP3 gain settings bij een Mark Levinson unit

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
826
1
422
63
Ik heb een Mark Levinson unit in mijn IS zitten en vernieuw regelmatig de CD's in de wisselaar met andere liedjes. Sinds een tijdje probeer ik het geluidsniveau van de diverse liedjes op min of meer hetzelfde niveau te krijgen. Recent uitgebrachte muziek is vaak "luider" opgenomen dan muziek die al langere tijd geleden (jaren 70, 80, 90 of 00) is uitgebracht.

Ik heb een aantal jaren mp3gain gebruikt daarvoor, echter heb ik blijkbaar mp3-bestanden in mijn collectie zitten waar iets geks in zit waardoor mp3gain een foutmelding geeft en daardoor de pieken (hard/zacht) kan bepalen voor een optimaal niveau. De laatste jaren is er geen ontwikkeling meer op mp3gain maar niet getreurd, er zijn andere programma's die iets soortgelijks doen en wel recent nog aan ontwikkeld wordt. Zo heb ik onlangs een fork van loudgain een paar keer gebruikt. Die gaat beter om met die "probleem" mp3-bestanden maar nu ontdek ik dat sommige liedjes wel erg zacht klinken in mijn IS. Het gevolg is dat je het volume hoger zet, om je daarna rot te schrikken omdat het volgende liedje wel het beoogde geluidsniveau heeft. Nu betreft het vooralsnog maar een paar liedjes maar toch...

Heeft iemand een idee welke gain tags een Mark Levinson unit ondersteunt? Of anders gesteld? Heeft iemand een soortgelijk "probleem" op kunnen lossen met een werkende truc?