multiriem

vibrant

Nieuw hier
5 nov 2011
3
0
0
hallo beste lexus rijders

ben van plan om binnen een korte tyd een lexus is250 te kopen nu had ik een vraagje ik las jn het onderhouds schema dat elke 15000 kilometer de multiriem vervangen moet worden (na 105000 km) zijn dat dure kosten of valt dat wel mee hoop dat iemand mij hierop een antwoordt kan geven

mvg marco
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dat lijkt mij wel erg rap...

Volgens mij wordt bedoeld dat de multiriem wordt vervangen bij 105.000km(?) en daarna per 15K of jaarlijks, visueel ge?nspecteerd.

Het mij niet verbazen als er een typo in geslopen is, dus vervanging bij 150.000 km. Dat is meestal de gangbare tijd voor Lexus distributie- en multiriemen.

De 250 heeft natuurlijk een distr-ketting, dus dat vervalt. Kosten geen idee, dat zal in de beurten verrekend worden, maar zo'n riem is kaal wellicht iets van/tussen 40/60 euro schat ik.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Zo?n riem moet je gewoon controleren en vervangen wanneer nodig. De 1 moet na een paar jaar al en een ander doet er 10 jaar mee, is een beetje afhankelijk van het gebied en gebruik wat de auto moet doorstaan.
 

vibrant

Nieuw hier
5 nov 2011
3
0
0
hoi

bedankt voor jullie antwoorden dat zijn inderdaad de kosten niet, ben aan het kijken van bouwjaar 2006/2007 met een kilometerstand tusen de 100.000/150.000 moet ik nog op speciale dingen letten ? ik hoor en lees alleen maar positieve dingen over lexus dus ben niet zo bang voor een miskoop verder zal ik het forum is goed doorlezen

mvg marco
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
In eerste instantie, wees er zeker van dat de auto dealer onderhouden is. Er bestaan wat TSIB's voor deze auto en je kunt de desbetreffende dealer ter plekke bellen voor details onderhoudshistorie, doe dat ook!

Met 1 telefoontje naar- en met info van de dealer, heb ik rond de 1700 euro kunnen aftroggelen op de koopprijs...

Maak een uitgebreide proefrit en 'ervaar' de auto (liefs vanaf koude start) en neem echt je tijd ervoor! Rij vooral ook een stuk op de snelweg. Hoe loopt de motor bij stationair, trekt de auto naar een kant bij stuur los, trilt er iets bij het remmen, schakelt de bak 'soepel' op- en neer, hoor je ergens piep- of kraakgeluiden? Rij over hobbels, hoe (na)veert het? Neem een kijkje onder de motorkap en check oliepeil, hoe ziet de olie eruit? Hoeveel eigenaren heeft de auto gehad?

Visuele inspectie, velgen, klauwen, uitlaat! Let op alle elektrische zaken (werking lampjes, verlichting, ramen, stoelen, etc.). Open alle deuren, kofferbak, kijk naar de rubbers, etc. Dat kun je dus niet in 5 minuten ervaren.

Het moeilijkste, laat je niet inpakken door verkoopgel*l, of door de schoonheid van de auto... Het zijn net vrouwen, haha. Is de verkoper terughoudend of alles moet snel, laat maar staan...

Veel dealers zullen graag de auto voor je willen inspecteren (kost iets , maar dan heb je veel), laat dat proces liefst een deel uitmaken van de koopprocedure.

Nou, lijkt mij dat je wat aanknopingspunten hebt ;)

Succes met de aanschaf en laat iets weten als je trotse eigenaar bent!
 

vibrant

Nieuw hier
5 nov 2011
3
0
0
hallo

bedankt voor de tips en adviezen nu weet ik ook een beetje waar ik naar moet kijken en zeker als ik hem bij een (niet dealer koop) dan laat ik hem inspecteren bij een dealer (voor de koop)

nogmaals bedankt en als ik iets gekocht heb laat ik het zeker weten verder zal ik het forum nog wel vaker doorspitten

mvg marco
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Vibrant,

De riem is bij mij nog nooit vervangen: 195.000km en uit 2006... voor zover nog geen extra onderhoud gehad.

Maar ik zou inderdaad de velgen controleren en de TSIB's

Verder zit je met een IS250 en zeker als je nog een automaat neemt, erg goed.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik hoorde mijn riem gisterochtend een beetje piepen, dus ik denk dat de mijne al aan vervanging toe is... :p dit wordt dan mijn eerste factuur waar ik extra kosten ga maken buiten regulier onderhoud/slijtage delen...
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
JA ik wil het nog aan jouw vragen of het dat was :p

Maar ik heb sowieso afspraak zijn deze week om de riemen te vervangen :p maar bij de is200 had ik het al bij 120.000 ofzo vervangen, dus bij 196.000 is het wel ok :p