Niet een Lexus maar wel een (naar mijn mening) leuke Toyota!

JeroenIS

Nieuw hier
17 sep 2024
13
39
13
Gezien dit niet een Lexus is maar een Toyota plaats ik em even hier; Niet heel lang geleden zag ik opeens een advertentie staan van een 2e hands Toyota Camry uit 1990. Nu heb ik altijd wel wat gehad met oude Toyota Camry's. Waarom precies weet ik niet...wellicht gewoon omdat het een no-nonsense, zeer robuuste tank is die niet kapot is te krijgen. Nu zijn Camry's in Nederland totaal niet populair en ook niet bepaald gewild, dus de eigenaar bood deze ook aan voor een prikkie.

Ik probeerde mezelf allerlei redenen aan te praten waarom het een goed idee zou zijn om deze auto te kopen,, maar ik kwam niet verder dan 'Ik wil em gewoon'. Dus een paar dagen later ben ik op de trein gestapt, met het idee dat ik naar huis zou rijden met deze grijze duif.

De eigenaar stond al te wachten op het station, en bij aankomst zag ik em al meteen staan toen ik nog vanuit het raam in de trein keek. Het zien van de auto maakte me al enthousiast, maar wat me echt overhaalde om de auto te kopen was hoe ie zit en rijdt. Starten, lopen, en na die 34 jaar rijdt ie nog steeds superstrak! Hier even wat foto's, het verhaal vervolg ik daarna wel even.

c1.PNG


c2.PNG


c3.PNG


c4.PNG


c5.PNG


c7.PNG


Ik was echt positief verrast hoe uitstekend de staat van de auto nog is na bijna 35 jaar. De lak is (afgezien van twee kleine plekken op het dak) nog supergaaf, bijna alles is nog origineel, de bodem is nog kneiterhard en heeft bijna geen roest, het interieur ziet er nog zo goed als nieuw uit en de stoelen zitten nog prima! Zelfs de originele brochure en de originele gereedschapkit zitten nog bij de auto. Dus ja, hoe kan deze oude Camry er nog zo goed uitzien?

De eerste eigenaar heeft de auto nieuw gekocht in 1990, en heeft er 33 hele jaren mee gereden. Hij stond in de winter altijd binnen in de garage, en deze man heeft heel netjes al het onderhoud laten doen. Er is een paar jaar geleden zelfs nog een compleet nieuw RVS uitlaatsysteem onder gezet, wat natuurlijk behoorlijk wat centen kost dus de 1e eigenaar was echt helemaal verknocht op de auto. Hij is een paar jaar geleden met pensioen gegaan, en hij merkte dat ie eigenlijk bijna nooit meer met de auto reedt en dus had ie besloten de auto via een dealer te verkopen. Daar heeft de Camry een half jaar gestaan, want tsja...een 34 jaar oude Camry is nou niet echt iets wat als warme broodjes over de toonbank gaat.

Gelukkig had een jonge knaap, de eigenaar voor mij, wel interesse in de Camry. Gelukkig heeft hij de auto niet van boven tot onder gemodificeerd met fender flares, veren en schokdempers waardoor ie constant tegen het asfalt schraapt, etc. Wel heeft ie achter een subwoofer geinstalleerd en de hoofd unit vervangen, vandaar ook een after market radio en nog wat kabels in de kofferbak ruimte die ik nog weg moet halen. Echter had ie besloten de auto te koop te zetten, want hij had andere Toyota projecten waar ie liever z'n geld in wilde steken. Dat, en omdat ie nog maar 23 jaar is, kon ie de auto ook niet verzekeren als oldtimer en dus kostte het em maandelijks best wat geld...vooral als iemand die nog aan het studeren is. Ook heeft ie voor iets van LED mistlampen, de kabels heb ik al eruit gehaald want ik vind dat soort verlichting echt niet staan bij zo'n youngtimer. Nu nog even op een later moment kijken hoe die dingen los krijg want ze zitten behoorlijk lastig gemonteerd.

En nu staat ie bij mij, en het klinkt misschien raar als ex-Nissan Skyline eigenaar, maar deze auto geeft me echt de grootste glimlach. Ik hou van de eind jaren 80/begin jaren 90 styling met hele simpele maar elegante lijnen, en alles nog lekker analoog als het gaat om het dashboard. Dat, en we verschillen onderling maar 2 maandjes qua leeftijd, dus een stukje nostalgie zal ook zeker de reden zijn waarom ik zo verknocht ben aan deze auto.

Echter is het wel nog een beetje een project, want perfect is ie niet. De motorruimte was nou niet bepaald fris, dus deze heb ik opgeknapt door een combinatie van nieuwe onderdelen, schoonmaken, overspuiten, etc:
engine.PNG


Daarnaast was de lak van de wieldoppen ook niet echt best. Even goed opschuren, ontvetten, in de primer zetten en vervolgens weer in (min of meer) dezelfde kleur spuiten:
WhatsApp Image 2024-08-03 at 22.41.11.jpeg


Hier even de before & after:
wielen.PNG


Ook is het logo achter even wat frisser gemaakt:
logo.PNG


En hier hou ik het even bij. Er staat nog genoeg op de to do lijst en het doel van deze auto is het echt een tijdcapsule maken. Met andere woorden, de auto zo origineel mogelijk houden en zo goed mogelijk bijhouden. Waar ik wel tegenaan loop is onderdelen, het is echt een nachtmerrie om reserve onderdelen te vinden voor deze grijze duif gezien er veel minder Camry's verkocht zijn in Nederland dan bijvoorbeeld in Amerika, dus vind maar eens een 2e generatie Camry op de sloop waar nog genoeg vanaf te pikken valt. Wel heb een website genaamd Amayama waar in ieder geval alle blauwdrukken met alle onderdeel nummers te vinden zijn, en gelukkig is daar nog het een en andere te bestellen. Echter moet dat wel uit Japan komen, dus je hebt altijd hoge verzendkosten plus nog eens invoerrechten als je onderdelen in Nederland zijn gearriveerd. Maar goed, dat maakt het ook een leuke uitdaging. :) Nog even over roest; alhoewel ie aan de onderkant nog prima is, heeft ie wel een plek in de wielkast en op de achter deur, allebei aan de passagierskant. Over twee maanden gaat ie weg voor roest reparatie en om die kant weer te spuiten, dus dat wordt in ieder geval weer helemaal fris gemaakt tijdens de winter. Gaat wel wat kosten, maar dat heb ik over voor de auto. Wordt vervolgd!
 
Mooi verhaal en heel vet om te zien. De styling van de Japanse auto's uit de jaren 80/90 zijn echt top, met name het interieur. En heel vet om te lezen dat je een Skyline hebt gehad :eek:. Was laatst in Japan en daar zie je alleen maar dikke auto's rijden, zeker uit de jaren 80/90.
 
Mooi verhaal over een kennelijk onverwoetsbare auto.

Op de achterbumper zitten 4 opvallende zwarte doppen. Is dat een later aangebrachte "verbetering" in de vorm van een achteruitrijhulp? Het is zo lelijk om te zien dat ik me niet kan voorstellen dat dat origineel is.
 
Ja vet! Ik was naar aanleiding van je verhaal gaan zoeken en kwam deze tegen:

Ik krijg t hier thuis niet verkocht maar ik hoop dat ie een goede volgende eigenaar vindt. Echt gaaf zo’n oude kwaliteit bak 🔥
 
  • Leuk
Waarderingen: JeroenIS en Bobusa
Mooi verhaal over een kennelijk onverwoetsbare auto.

Op de achterbumper zitten 4 opvallende zwarte doppen. Is dat een later aangebrachte "verbetering" in de vorm van een achteruitrijhulp? Het is zo lelijk om te zien dat ik me niet kan voorstellen dat dat origineel is.
Goed gespot, was ik ff vergeten! Er zijn inderdaad after market parkeersensoren geplaatst. Wel handig maar ik vind het niet mooi maarja...vind maar eens een originele Camry bumper en het echt netjes wegwerken kan ik ook helaas niet dus voor nu laat ik het zo zitten.
 
Geweldig! Wat een mooie auto.
Ik ben ook fan van zulke grote Toyota 's en daarnaast ook van de grote Nissans en Mazda's
Mooi te zien dat er nog mensen zijn met een passie voor dergelijke automobielen van die bouwjaren👍
Heel veel plezier ermee!
 
  • Leuk
Waarderingen: JeroenIS en Bobusa
Geweldig! Wat een mooie auto.
Ik ben ook fan van zulke grote Toyota 's en daarnaast ook van de grote Nissans en Mazda's
Mooi te zien dat er nog mensen zijn met een passie voor dergelijke automobielen van die bouwjaren👍
Heel veel plezier ermee!
Ik had ook nooit verwacht dat ik hier zo verknocht op zou raken, maar here we are en ik ga em zo goed mogelijk bijhouden(y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirk_S