Nieuw hier, dus ik stel me even voor!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter psh
  • Startdatum Startdatum

psh

Nieuw hier
4 jun 2014
4
0
0
Hallo allemaal.
Mijn naam is Paul en "Lexi" is mijn blauwe LS uit 1993 (op LPG) waar ik al een jaar of 7 met veel plezier in rond kar.
En ondanks dat er best wel eens wat mankeert: "Man wat is dit toch een geweldige auto!".

Eigenlijk vreemd dat ik me niet eerder heb aangemeld bij dit forum. De reden is eigenlijk eenvoudig: Nooit bij stilgestaan dat er "lotgenoten" zouden zijn!
Waarom dan nu toch aangemeld?
Eigenlijk heeft dat te maken met een mankement aan de LS waar ik zelf niet goed raad mee weet.

Het volgende is aan de hand:
Sinds enkele weken loopt de motor niet meer regelmatig en lijkt het er op dat er iets met mijn kleppen aan de hand is.
Het lijkt er op dat de motor af en toe een slag mist en ik hoor een "plofferig gepruttel" uit de uitlaat komen.

Ik ben absoluut geen expert, dus ik hoop dat er op het forum mensen te vinden zijn die mij zouden kunnen helpen met uit te vinden wat er met "lexi" aan de hand is.
Iemand adviseerde me op een de kleppen te laten testen op "lekken" maar ik heb geen idee of dit zinvol is en waar dat kan.
Dus als iemand mij op weg zou kunnen helpen met wat suggesties zou dat super zijn!

Nog wat korte achtergrond info:
Vorig jaar zijn de startmotor, dynamo, LPG verdamper + injectoren vernieuwd.
Enkele jaren geleden heb ik nieuw/harde klepzetels laten monteren i.v.m. het rijden op LPG en we nu zijn zo'n 100.000 km verder.
Bij koud weer wilde de verlichting van het dashboard niet meer aan, maar dat heb ik dit jaar zelf kunnen repareren. (De naalden van de meters blijven nog wel een "plakken" en dan helpt een tik boven het dashboard)
Bij het "uitlezen" van de computer komen geen foutcodes naar voren.
 

Bijlagen

  • photo2000.jpg
    photo2000.jpg
    82,4 KB · Weergaven: 51
hallo Paul, welkom hier! Leuk dat je het forum bezoekt! Leuke LS heb je ook! Wat ik in je verhaal mis is, wat is de onderhoudshistorie? wanneer zijn de bougies, verdelers en verdeelkappen voor het laatst vervangen? Ik weet niet zoveel over wagens op LPG maar ik zou daar eens beginnen...
 
Welkom,
Over wat voor een kilometerstand heb je het?
Aansluitend zou ik een compressie test laten uitvoeren, door het rijden op LPG vindt er voor zover ik weet, een hogere verbrandingstemperatuur plaats.
Deze hogere temperaturen kunnen er voor zorgen dat er kleppen verbranden, er ontstaat dan een lekkage tussen klep en zitting waardoor de compressie afneemt en er geen of slechte ontbranding optreed (ploffen) dit is met een compressie test te controleren en kan bij de meeste garages wel worden uitgevoerd tegen kleine vergoeding.
 
@fastatje: de kmstand is 328.000. Verbranding van de kleppen zou niet moeten mogen gezien de hardere klepzetels + kleppen (al weet je het maar nooit).
@mlcoolj: Ik breng de auto elk jaar naar een (kleine) garage in de buurt voor de keuring en laat indien nodig ook het onderhoud uitvoeren.
Olie-verversen, filter koelvloeistoff etc. Zelf houd ik regelmatig het peil van de motor olie, stuurbekrachtiging (ATF) en versnellingsbak (ATF) in de gaten.
De bougies + bougiekabels heb ik zo'n 3 jaar geleden vernieuwd, een kapotte bobine enkele jaren daarvoor.

De motor vertoond op benzine ?n op LPG hetzelfde probleem en wat me opvalt is dat hij uit beide uitlaten hetzelfde gepruttel laat horen.
Verder meldde mijn garage me dat de HC-waarde aan de hoge kant is (400). De overige waarden (CO, lambda-getal) waren juist prima in orde.

Ik zal eerst een compressietest laten uitvoeren bij een garage in de buurt. (ondanks het laten plaatsen van hardere klepzetels (+ kleppen)

Bedankt voor de reacties tot zover! Wordt vervolgd....
 
Welkom op Het Lexus Forum, ben benieuwd wat er bij de garage uitkomt.. Er is hier waarschijnlijk genoeg kennis. Om je verder te helpen.. Succes :D
 
Dag Paul van harte welkom op het Lexus Forum,

Ik heb wat gezocht op internet en kwam het volgende tegen.

  1. Demonteer de bougie
  2. Steek de slang van de viergastester in de cilinder
  3. Volg het verloop van de HC-waarde in de cilinder over een tijdsbestek van ? 5 minuten (voorwaarde: inlaatklep open!)
  4. Als de HC-waarde in de cilinder stijgt, is de injector defect
  5. Vervang de defecte injector(en) door nieuwe
 
welkom Paul en fijn om meer classics te mogen ontmoeten

het ploffen of naverbranding in de uitlaat heb ik zelf nog niet meegemaakt met mijn 1UZ-FE maar ik denk wel dat je in de juiste richting aan het zoeken bent omdat je geen CEL melding krijgt
wat nog wel eens voorkomt met onze motoren is dat 1 bobine niet meewerkt en daarom een hele cylinder-rij niet mee doet
dit schijnt nauwelijks waarneembaar te zijn en kun je heel eenvoudig controleren door de kabel van 1 van de bobines los te koppelen , valt de motor uit dat heb je het euvel , draait nog lekker door dan andere bobine testen

quote van Ali SC3; Usually these ecu issues start out small and grow with time, so I am not sure it is that but worth a look.

What I think your problem is is that you lost a coilpack. is it idling a bit lower than normal?
Its really hard to tell when those v8's are running on 4, as its not just one bank that goes out but 2 cylinders on each bank when you loose a coil, and it runs like a 4 cylinder, basically sounding fine but no power.
Also the cat's will start to get hot from the unburnt fuel.
ITs worth a test most sc400's loose at least one coilpack in the first 200k.
disconnect the 2 wire lead going to one of the coils. if there is no change that coil is bad, if it changes or stalls out then that coil was good. reconnect it and test the other coil. let us know how it goes.

These cars rarely skip any timing unless its been 200k since the last timing belt change. generally its the last thing to go out or if it is out its cause someone did the timing belt job wrong. I would look at fuel and ignition.

Another neglected item in the igntion department is the rotor's in the 2 distributor caps. often owners never change them and eventually the tips break off and drop a certain amount of cylinders or the just disintegrate completely and also leave you running on 4. Everyone claims that its still running on 8 because they never thought a v8 running on 4 would be so smooth, but a 1uz running on 4 is still a pretty smooth running motor.

____
erg veel info op Clublexus forum uit Amerika daar zitten een paar zeer kundige LS400 kenners
kijk ook eens op lexls.com zeer veel DIY artikelen , ik maak daar dankbaar gebruik van omdat mijn SC400 de zelfde motor heeft

succes :)
 
Welkom Paul. weer een mooie LS bij "de club"
zien wij je op de komende meeting ?
 
Welkom Paul. veel plezier hier op het forum, waar de antwoorden al binnenkomen, hoop dat de oplossing hier bij zit, succes bij het herstel van le LS.
 
Hallo Luitjes,

Afgelopen Pinkster-weekend was de uitgelezen kans om, met de suggesties van andere forumleden in het achterhoofd, het "onregelmatige gepruttel" van mijn LS te lijf te gaan.

Met succes! En zelfs zonder compressietest!

De plaatselijke (Toyota) garage had nog nooit een LS gezien en kon niet inschatten hoeveel tijd met een compressietest gemoeid zou zijn :(
Dan maar terugvallen op een forse dosis boeren-verstand, een beetje durf en wat geduld.

Gepruttel uit beide uitlaten is eigenlijk niet zo gek: ze zijn verbonden met een koppelstuk.
Motorkap nog maar eens omhoog en eerst nog eens heel goed luisteren (kan soms heel verhelderend zijn).
Volslagen onregelmatig schudde het motorblok af en toe heel lichtjes maar wel precies gelijk met het evenzo onregelmatige gepruttel uit de uitlaten.
Toch een klepprobleem misschien? Dan de LS maar voorbereiden op een compressietest bij de garage maar niet zonder alvast wat kostenbesparend voorwerk te verrichten.
Luchtfilter en kappen verwijderen en zorgen dat de bougies gemakkelijk voor de echte monteurs te bereiken zijn.
Toen nog maar eens luisteren.
Door het motorgeluid heen veel me opeens op dat er zacht getik te horen was uit ??n van de verdeelkappen. Bingo!
Dit is geen klepprobleem maar een ontstekingsprobleem...

De verdeelkappen de 21 jarige LS zijn voor zover ik weet nog nooit vervangen dus een gebrek in deze richting is logisch te verklaren.
Omdat "terugslaan' in de verdeelkap (vanwege slechte bougies) ook nog een optie kon zijn heb ik de stoute schoenen aangetrokken en eerst maar eens (zelf!) de bougies vervangen!
(Hier kwam geduld goed van pas vanwege de diepe ligging van de bougies en de moeilijk los te trekken bougie-kappen)
De oude bougietjes zagen er droog en een beetje bruin uit. Viel niet me niks tegen.
Oh ja,en gebruikt. Goed gebruikt, zal ik maar zeggen....

Nieuwe bougies waren voldoende om het euvel te verhelpen (schaam, schaam) en mijn verdeelkappen laat ik mooi met rust!

Eerst even een korte proefrit. Daarna de verwijderde "onderdelen" netjes schoonmaken en weer terugplaatsen.

Probleem opgelost!

Met dank voor het meedenken van de diverse forumleden!
 
Toppertje... Mooie techniek h?, Lexus/Toyota. Zo heerlijk om aan te sleutelen, als het werkt/opgelost is.. :D