Nieuwe Lexus-fan of toch maar niet?

Slome Sjakie

Nieuw hier
25 nov 2011
8
0
0
Hallo allemaal,

Zal me zoals het hoort eerst even voorstellen.
Ben 42, woon in Almere en heb sinds begin november een CT200h Luxury.
Vorige 2 auto's waren een Ford Transit bus en daarna een Skoda Octavia Combi en waren gekocht om praktische redenen (honden, tourcaravan, kleine kinderen, kortom ruimte).
Heb nu voor iets geheel anders gekozen omdat de honden er al jaren niet meer zijn (helaas), de kinderen inmiddels en stuk groter zijn en de caravan vekocht is.
De reden dat ik voor de CT200 heb gekozen is o.a. het uiterlijk, en dan met name z'n smoelwerk, de bijtelling van slechts 14%, de geweldige 1e indruk van de stoelen, de reputatie van het merk Lexus, het heerlijke ML soundsyteem, het stuurgedrag, de weglegging, voldoende ruimte op de achterbank, en dat alles in combinatie met een geringe uitstoot (ik gooi het natuurlijk op het mileu want die 14% bijtelling is meegenomen maar echt slechts bijzaak hoor, net als bij zo velen ;) ) en het "voorgespiegelde" verbruik en je hebt een topper.

En dan mijn ervaringen, hoewel pas 2700km gereden, heb ik er toch wel een paar en om dan maar meteen met het verbruik in huis te vallen, als ik 'm daar voor gekocht zou hebben dan was ik nu echt zwaar teleurgesteld!
Weet niet wat een ander haalt maar ik zit gemiddeld op 1 op 14 dus wat dat betreft had ik v??l beter een nieuwe Octavia 1.9 TDi kunnen kopen maar goed dat was gelukkig geen aankoopbeslissing in deze.
Verder heb ik tot nu toe de volgende puntjes ontdekt waar ik minder tot helemaal absoluut verrevan blij mee ben.
Hieronder in willekeurige volgorde:
- Lange rit naar Belgi? gemaakt en de stoelen zitten toch niet zo lekker als mn 1e indruk, merk dat ik geregeld ga verzitten. Wellicht moet ik m'n ideale positie nog vinden maar dat duurt dan wel lang zeg in deze auto.
- Wou m'n zonnebril in koker in het vak van de deur leggen, past dus niet. Ligt nu noodgedwongen in het dashbordkastje terwijl deze bij m'n Octavia zelfs z? naar voren en achteren schoof dat ik deze tussen de ijskrabber en parkeerschijf in moest klemmen. Ach leer er wel mee leven.
- Klokje kan niet op 24h alleen op 12h notatie. Halloooo we leven in 2011 hoor! Kost echt geen drol extra maar een primium merk als Lexus heeft dit niet. Why not??? Je had mijn broer moeten horen lachen toen ik hem dit vertelde en tja de opmerking "dan had je maar een Superb moeten kopen want bij die van mij kan het wel hoor" liet dan ook niet lang op zich wachten. Ach ook daar kan ik mee leven (het klokje dan he :D )
- 1e x tanken met nog slecht 18km te gaan vlgs boordcomputer en toch maar 36,2 liter ipv 45? Hmmmm next time hier even op letten. En wat blijkt, 2e x tanken slechts 36,5 Liter bij 15km op display en 3e x "maarliefst" 37 hele liters omdat ik 18km heb doorgereden nadat display 0 aangaf. Gisteren bij Lexus binnengelopen en dit is bekend en wordt niet verholpen. Hier kan ik dus NIET mee leven! Werkelijk belachelijk anno 2011 dat er nog 9 liter over is als meter ?n display op 0 staan. Ze kunnen daar w?l wetenschappelijke zakjapannertjes maken maar in een auto van dik 41K moet je het doen met een marge van hier tot Antwerpen? Zet er gewoon een meter in die bij 100km zenuwachtig wordt ipv 50 en hou een marge van 1 a 2 liter aan. Nee, lekker je dagteller op 0 drukken en stug doorrijden .... :X
Sorry hoor maar voor een A-merk wat Lexus pretendeerd te zijn is dit toch wel een hele grote misser in mijn ogen.
Heb het dan ook mijn broer maar niet verteld, kan zijn reactie namelijk wel raden.... :P
- Nog zo iets raars, vol trots ritje gemaakt met de kids, onderweg ff getankt (yep ALWEER!!!) en na een kleine versnapering verder de route weer hervat. Krijg ik van m'n dochter de vraag hoelang we nu precies onderweg zijn en sta (lees: zit) ik toch met m'n mond vol tanden als ik de juiste functie op mijn display zoek..... uh 3 minuten schat?
Wat blijkt, motor uit is teller op 0. Handig als je aangekomen op je vakantiebestemming even wil kijken hoelang je nou precies over die 1560km hebt gedaan dit jaar.... uh 2hr en 9 minuten? NIET DUS!!!! Ik was gewend dat m'n dagteller en tijd pas na 2hr automatisch werdt gereset met als gevolg tanken plassen etc geen probleem en hele dag werken alles pas op 0 maar goed ik zal wel verwend zijn (of zijn Europese auto's toch zo gek nog niet?) Leer er wel mee leven (again)
- Oh ja en last but not least, normaliter praat een vrouw de oren van je hoofd juist op de momenten van opperste concentratie (vul die zelf maar in hahaha) maar ik heb er nu 1 (navigatiesysteem) die zwijgt in alle talen op het moment dat ik "handloos" een telefoongesprek moet voeren in the middle of Antwerpen of all places. Probeer je maar eens te concentreren op een belangrijk zakelijk gesprek, je medeweggebruikers (voor sommige was wegMISbruikers beter van toepassing geweest, zucht) en de te volgen route. Kom op nou zeg, ik ben een man, ik kan en wil niet multitasken op dit niveau, daarom koop ik nou juist zo'n dure computergestuurde doos met wielen, om me te helpen, zeg wat ik moet doen, ga links, ga rechts, doe dit, doe dat, daar voel ik me prettig bij, voelt dan beetje net als thuis (grapje!!!). Gisteren bij Lexus meteen maar even gevraagd hoe ik dit anders kan instellen. Had beter moeten weten want vlgs verkoper is hier helaas geen mogelijkheid voor. Hoezo niet? Kijk dat ik in m'n Audi de gesproken routebegeleiding tijdens een telefoongesprek helemaal kon instellen zoals ik wenste ok logisch maar dat kon ik in m'n Octavia ??k hoor. En dan praat je over een auto van ruim 9k minder van een merk wat niet als "primium" te boek staat. Tja en dan m'n broer weer met z'n Superb, ik vertel hem niks meer, ik vertik het...!!!

Tja en zo kom ik aan het einde van mijn "introductie".
Hoop dat ik niet de indruk heb gegeven dat ik niet blij ben met m'n auto, integendeel, ben blij trots verguld en wat al niet meer. Er zijn echter wel een paar puntjes van kriktiek zoals ik boven heb geprobeerd te omschrijven.
Mocht iemand een handige tip hebben dan houdt ik me warm aanbevolen.
Wellicht een secret "cheat" zoals ik m'n zoontje van 10 wel eens zie doen op zijn Nintendo, per slot van rekening rijdt pappa nu ook in een spelcomputer (zijn niet mijn woorden hoor).

Anyway, wens iedereen h??l veel plezier en vooral veilige kilometers met zijn of haar Lexus en misschien tot horens.
Vriendelijke groet, Slome Sjakie (maar jullie mogen Marcel zeggen hoor :hi: )
 
zo... gelukkig was het einde wel zo verwoord, anders had ik al op de BAN knop gedrukt! :P

Welkom hier Marcel! van bijna al die punten wat je hebt genoemd zijn er al topics aangemaakt in de CT forum (die had je al gezien zeker ;) ) Over je navi had ik nog geen topic gezien.. misschien moet je een topic hierover aanmaken zodat anderen je kunnen helpen (als dat kan dan...). De dealer weet ook niet alles....

Elke auto heeft zo zijn plus- en minpuntjes... Laat dat nu zijn dat aan deze punten wel wordt voldaan door de "europese merken"... een glas is half vol of half leeg ;)
 
Ik begon in de informatica in 1970 en voor mij is er een regel.Ik wil door niemand opgebeld worden en bel niemand op.Geen enkel navigatie systeem komt erbij, ik rij al een eeuwigheid overal naartoe zonder problemen.
Mijn bureel is thuis en zo blijft het ook.Een auto is om te genieten zonder ook maar een enkele storing erbij.Een hybride is juist bedoeld om gezellig te glijden op onze overvolle wegen.
Geniet er maar van en een Dacia is nog beterkoop dan een Superb.
 
Beste Micoolj, dank voor je reactie ik ga het forum eerst eens doorspitten en als de tijd het mij toelaat kan ik hier wellicht idd een nieuw topic over starten.

Beste tri, als eigen baas ben ik onder werktijd niet altijd in staat te genieten van de auto zonder storing van derden. De schoorsteen moet wel blijven roken natuurlijk. Dat een hybride bedoeld is om "gezellig" te rijden ben ik niet met je eens, de 1 koopt 'm voor de lage bijtelling, de ander uit morele overweging (save the planet), omdat hij/zij valt voor het model, altijd gedroomt heeft ooit een Lexus te kunnen rijden, en zo zijn er nog vele te bedenken maar om gezellig achterin de file van onze inderdaad v??l te drukken wegen te kunnen aansluiten gaat er bij mij niet in.
Maar goed, ieder z'n eigen reden, het is en blijft een hele mooie en fijne auto ongeacht de reden tot aanschaf.
Tja en dan die laaste opmerking, ik mag toch aannemen dat die puur en alleen bedoeld is om mij uit de tent te lokken want je wilt toch niet werkelijk een Superb met een Dacia gaan vergelijken he? Toegegeven zo'n Dac... (krijg het niet meer uit mijn mond, sorry) zal best veel toeters en bellen geven voor dat geld maar mag niet in de schaduw staan van een VAG auto om over de restwaarde (welke? .....) nog maar niet eens te beginnen.
Toch ook jij/u bedankt voor de reactie (zo ben ik dan ook wel weer) en vele veilige storingsvrije kilometers gewenst!
 
Natuurlijk mijn beste Marcel is de Superb wel iets anders.
Toen ik jong was moest ik ook steeds bereikbaar zijn, later koos ik zelf een 20 uurtjes per week werken en de kous was af.Mijn vrouwtje zegt dat ik in de CT een ander niet agressief mens ben, de tijd dat je met vele honderden PK's van Antwerpen naar Keulen kon razen is definitief voorbij, misschien spijtig.
 
Aan cvvracing: nee hoor helemaal niet zie kopie tekst hieronder.
De reden dat ik voor de CT200 heb gekozen is o.a. het uiterlijk, en dan met name z'n smoelwerk, de bijtelling van slechts 14%, de geweldige 1e indruk van de stoelen, de reputatie van het merk Lexus, het heerlijke ML soundsyteem, het stuurgedrag, de weglegging, voldoende ruimte op de achterbank, en dat alles in combinatie met een geringe uitstoot (ik gooi het natuurlijk op het mileu want die 14% bijtelling is meegenomen maar echt slechts bijzaak hoor, net als bij zo velen ) en het "voorgespiegelde" verbruik en je hebt een topper.

Kan er trouwens nog wel een heleboel bij zetten hoor, zoals het perfecte sportstuur, de goede bediening van de "muis" met force-feedback, het handige knopje om het scherm steeds 5grd te laten kantellen, het fantastiche key-less entry systeem en dan bijvoorbeeld het rijgeluid of eigenlijk juist het ontbreken daarvan.
Dat brengt me overigens wel direct op een heel groot minpunt en dat is die pokke herrie om op snelheid te komen, lijkt wel of je met een slippende koppeling optrekt zeg, niet nomaal meer.
Nou zijn er ongetwijfeld mensen die zeggen dan moet je maar rustigger optrekken en toegegeven in de binnenstad rijdt dat werkelijk subliem maar ik kan het daarbuiten vaak toch even niet laten me te laten verleiden want oh man wat gaat dat ding dan toch iedere keer weer lekker de bocht om zeg en wat stuurt en remt dat dan heerlijk(sportstand uiteraard) :worship: :worship: :worship:

Tja en Tri, geef eerlijk toe dat ik eigenlijk ook best wel minder "aggresief" rij dan vroeger.
Vanzelfsprekend heeft dit alles te maken met het feit dat dit een hybride is en ik het mileu wil sparen en zo en helemaal niets maar dan ook niets met ouder worden of dergelijke onzin. Nee daar wil Marcel niets van horen en als je het me toch wil gaan vertellen dan trap ik het gaspedaal gewoon nog wat verder in, is die pokke herrie toch nog ergens goed voor :D

Greetingzzz.
 
"pokke herrie om op snelheid te komen, lijkt wel of je met een slippende koppeling optrekt zeg, niet nomaa"
dit is mijn vierde auto met CVT.Bij de Cooper kon je zelfs de bandjes laten janken maar een beetje techniek erbij nu.Door de elektrische motor heb je onmiddellijk een zeer hoog koppel, bij een benzine motor bouwt zich dat op via een hoger toerental.Druk je het gaspedaal in dan gaat de CVT doordraaien omdat hij niet onmiddellijk zoveel kracht aankan, dus veel energie kwijt, veel lawaai en geen grote acceleratie.
Na een tijdje voel je hoe je hem kan opjagen zonder echt te slippen en aan het rode licht gaat ie wel vlot zonder dit zenuwslopend geluid.Na enkele duizenden km beheers je het hoor.Dus nooit gas "plancher".
 
Welkom :) Je bent gelijk maar de discussie aangegaan :rulez:

Zoals ML als zij, er zijn een aantal topics deze onderwerpen al behandelen en voor de rest zou een nieuw topic kunnen helpen.
 
Hey slome, :hi: welkom..

Ik heb een GEWELDIG alternatief voor je............ :D

een Chevrolet Spark!!!!, rijdt 1 op 15 (zonder dat hybride gedoe erbij), maar veel beter.... rijdt 1 op 12,5 op LPG !!!!
KAAAAAATCHING!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ruimte achterin is voldoende, achter de achterbank, ik heb uit de verhalen begrepen, net zo veel als een CT
;) niet zo veel dus.

Ik heb geen last van slippende koppeling of snelwegherrie, ding wil gewoon niet hard.
Oh ja ik kan 240-300 km (afstand, niet snelheid) op een tankje gas rijden.... en die stop en extra 5 minuten die ik bezig ben met tanken die accepteer ik met een lach...
en dat alles voor 11K, hou je 30K over om aan andere ECHT leuke dingen uit te geven......
Het woord Audi neem ik niet in de mond, ligt hier nogal gevoelig.....
;)

Maar ja je zit nu natuurlijk nog bijna 4 jaar aan je leash (uhm lease) vast, dus veel plezier met de CT en probeer er het beste van de maken... blijf er in geloven, dan gaat het je lukken...
 
http://www.anwb.nl/auto/koop-en-ver...ge-auto-s-benzine-middelgroot.html?popup=true

Het verbruik is toch echt gerelateerd aan de stand van de rechtervoet Marcel. De CT200h is toch echt de beste in de middelgrote auto's. Zie de link naar het overzicht van de ANWB en stichting Natuur & Milieu.

Ook het door jou beschreven "gieren" bij fors acceleren geeft aan dat jij nog even af moet kicken van de turbo diesel voet :D

Zoals in dit topic opgemerkt door een andere CT rijder vraagt de gaspedaal behandeling bij een CVT een iets andere "touch". Dan beloont de Lexus jou met iets meer rust bij fors acceleren (naar de bodem of net niet en dan meteen een centimetertje terug dat pedaal) en een verbruik wat (niet in de winter!) richting de 1 op 17 ? 18 moet kunnen gaan.

Een VW Polo slowmotion, excuses :roll: Bluemotion of Fabia ecoding haalt ook geen 1 op 30.

Zie hier de link naar de uitleg en andere klassen en/of dieselauto's.

http://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-t...-s-zuinige-auto-s-met-werkelijk-verbruik.html


Leuk bij de grote benzine auto's is ook het 299 pk sterke 2WD ding in de lijst, kom daar maar eens om bij de concurent!
 
Hoi Mr. Lexus,

Dank voor de reactie en de links.
Iedereen weet dat hij wordt voorgelogen door de fabrikant wat verbruik betreft, ik uiteraard ook.
Je zegt dat Lexus als beste scoort bij de middelgrote auto's, dat klopt inderdaad als je alleen maar naar het werkelijke verbruik zou kijken. Wat mij stoort is dat ik een auto van ? 42.000,-- koop die maarliefst 30,8% afwijkt qua verbruik t.o.v. de door de fabriek opgegeven waarde (verschil in % tussen fabrieks- en werkelijk verbruik berekend aan de hand van het ANWB overzicht waarvan je mij de link hebt doorgestuurd, dus niet mijn dieselvoet ;) )
Alleen de Toyate Auris heeft een grotere afwijking die uitkomt op 32,3% maar daar betaal je dan ook niet de hoofdprijs voor en voor een Lexus dus w?l, kijk maar naar de aanschafprijzen!
De CT 200h uit de ANWB test is de duurste auto van allemaal, zelfs nog duurder dan een Alfa of Audi, waarbij Lexus de op 1 na grootste afwijking heeft met 30,8% en de Alfa en Audi vervolgens beide het beste scoren met de minste afwijking van respectievelijk 25,0 en 24,9%!
Kijk, dat ik meer betaal omdat ik in een luxere auto wil rijden met een betere afwerking, mooiere materialen of bijvoorbeeld uitgebreidere opties etc dat is een bewuste keuze maar dat de duurste me vervolgens ook nog eens (bijna) het meeste voorliegt niet. Krijg hier toch wel erg de smaak van in m'n mond dat je meer betaald voor de naam dan voor de techniek (knap staaltje marketing overigens .......)
Wat dat betreft doen de Europese merken het trouwens gewoon beter, zij liegen je minder voor wat verbruik betreft. Van de 10 merken zijn er 4 Europees en deze hebben alle 4 een lager percentage in afwijking.
Voor de liefhebbers hierbij de volledige opgave:
CT 200h = 30,8% * Auris = 32,3% * Prius = 30,1% * Insight = 28,6% * Civic = 28,6% * Verso-S = 27,0% * Giulietta = 25,0% * Golf = 25,5% * A3 = 24,9% * Jetta = 25,4%

Tja, en als je het hoge verbruik dan ook nog eens optelt bij die belachelijke afwijking van 9 liter in je brandstofmeter, waardoor je bij iedere 36 ipv 45 liter bij de pomp staat, dan kan ik je uit ervaring vertellen dat je niet ver komt op een tank hoor.
Ter illustratie: Afgelopen weekend even heen en terug richting Antwerpen geweest.
Bij 490Km stond boordcomputer al op 0 en voor de zekerheid toch maar even de dagteller op 0 gezet.
70km verder weer thuis aangekomen even snel tanken (ALW??R....) en met in totaal 560km gereden die dag ging er precies 40,51 liter in wat uitkomt op een gemiddeld verbruik van 1 op 13,82.
Zonder files, niet meer dan 10km boven max.snelheid gereden, vaak op cruise control en dan nog geen 1 op 14 halen.

Ach ja, zoals ik de dealer al heb gezegd, als ik deze auto voor het verbruik had gekozen dan had dit echt een zeer zware teleurstelling geweest.....

Groet van de toch eigenlijk niet zo erg Slome Sjakie.
 
Ik zit rond de 5 liter en ben geen verkeershindernis, ik hou me aan de geldende regels.Zuinig rijden mag maar moet voor mij niet .Overigens de Mini Cooper met CVT verbruikte voor de zelfde trajecten een 10 liter=dubbele.
 
Het heeft niets met voorliegen van een fabrikant te maken, elke fabrikant moet een zelfde test, door de Europese Commisie opgesteld, op de rollenbank onder gecontroleerde condities ondergaan, men kan de fabrikanten hooguit kwalijk nemen dat zij nooit op een modernere test methode hebben aangedrongen, die stamt uit 1975. De test had als doel om consumenten een vergelijk te geven om een keuze te maken, zonder niet te controleren factoren als temperatuur of wegcondities waardoor fabrikanten over elkaar heen rollen om hun gelijk te bewijzen. Dat bv. een diesel dichterbij het testverbruik komt dan een hybride en/of range extender (Volt/Ampera) is logisch de, gedeeltelijk, elektrische auto's gebruiken op de rollenbank tijdens de zogenaamde stadscyclus niet of veel minder de brandstofmotor.

Er hangen veel (fiscale) aspecten van de uitkomst van deze test af, een grammetje meer of minder CO2 en je zit er middenin of net buiten, als men denkt dat Lexus het trukje het beste doorheeft om goed te scoren Google maar eens op BMW met banden in de E.C.C. test!
 
Dat alle fabrikanten de verbruikstest onder dezelfde condities moet afleggen is een goede zaak.
Op deze wijze krijg je een eerlijk en objectief beeld en wordt voorkomen dat er appels met peren worden vergeleken. We kunnen er dan ook gerust vanuit gaan dat de opgegeven waarden idd accuraat zijn.

Ik denk echter dat een organisatie als de ANWB zich ook terdege bewust is van alle mogelijke factoren die van invloed (kunnen) zijn op het verbruik en je mag toch aannemen dat ook hier geen appels met peren worden vergeleken en er ook hier eerlijke, objectieve en accurate cijfers worden gepubliceerd.
(je zou pas kunnen gaan twijfelen als de organisatie die de test uitvoert er belang bij heeft doordat zij zelf in de verkoop gaat en met het ene merk een lucratievere deal heeft kunnen sluiten dan met het andere maar dat is weer een heel ander verhaal .....)

De term voorliegen is wellicht wat ongelukkig door mij gekozen, je krijgt immers een eerlijk vergelijk tussen verschillende merken, typen, etc, dus van liegen is geen sprake en dit was ook niet hetgeen ik bedoelde.

Het gaat mij puur en alleen om de door de ANWB geconstateerde afwijking qua brandstofverbruik, niets meer niets minder.
De overige punten in de test zoals uitstoot, waardevermindering, verzekering etc, die er toe hebben bijgedragen dat de Lexus CT 200h op nr.1 staat staan wat mij betreft hier niet ter discussie

Dan blijf ik dus bij mijn standpunt dat Lexus het met een afwijking van maarliefst 30,8% (werkelijk verbruik ANWB tov Fabrieksopgave) wel h??l erg bond maakt.
Het blijft de duurste auto uit de test met de op 1 na grootste afwijking qua brandstofverbruik ten opzichte van de fabrieksopgave en dat vindt ik persoonlijk nou niet echt een hele mooie score .............
 
ik keek vroeger naar"verbruik in de stad" en dat nam ik als gemiddelde, zat er niet zoveel langs
 
zonnebril

zonnebril

mlcoolj zei:
zo... gelukkig was het einde wel zo verwoord, anders had ik al op de BAN knop gedrukt! :P

Welkom hier Marcel! van bijna al die punten wat je hebt genoemd zijn er al topics aangemaakt in de CT forum (die had je al gezien zeker ;) ) Over je navi had ik nog geen topic gezien.. misschien moet je een topic hierover aanmaken zodat anderen je kunnen helpen (als dat kan dan...). De dealer weet ook niet alles...
 
zonnebril

zonnebril

Even terug naar het begin je vermeld dat je je zonnebril nergens kwijt kan maar er is hier toch een opbergruimte voor naast je binnenverlichting? :geek:
 
klopt inderdaad maar omdat ik ooit in een opwelling een belachelijk dure merkbril heb gekocht ben ik hier super zuinig op en bewaar ik deze standaard in de bijgeleverde gestoffeerde beschermkoker.......
Dat is meteen de reden dat ik deze voorheen altijd in het portiervak van mijn deur bewaarde, onder handbereik en in koker, maar goed ik ga het in ieder geval toch nog even proberen.
Thanx voor de tip!