Oildruk probleem is200

Dstar

Nieuw hier
19 aug 2011
23
0
0
Hi,

Ik heb al enig tijd een probleem met mijn lexus, en ik zou niet weten waar ik moet zoeken.

Wanneer de auto warmdraait loop de motor aardig laag stationair naar mijn gevoel, zo'n 500-600 rpm. In de tijd dat die laag draait knippert af en toe ook de oliedruk lampje. Wanneer ik gas geef gaat het dan ook weer uit.
Maar wanneer deze perfect bedrijfstemperatuur is, draait die 750 rpm en brand het lampje niet meer.

Is het toch een falende oliepomp, of kan het iets anders zijn?


P.s. Deze blok heeft trouwens al 280.xxx km gelopen.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
598
50
28
De mijne draait na het starten 1800-1600 rpm (koud) en zakt vervolgens geleidelijk af naar de 700 als hij op bedrijfstemperatuur is. Na het starten brand het olie lampjes 2 ? 3 seconden. Wellicht de temp-sensor/thermostaat defect? Lijkt er op alsof de ECU door krijgt dat de motor al op bedrijfstemperatuur is en dus zelf geen gas bij geeft om de motor op 1600 rpm te houden (om zo snel het blok en dus de olie op te warmen). Het toerental van 500-600 rpm zou kunnen komen door de "lobbige" koude olie. Dit zou ook het lampje verklaren...
 

henkyap

Actief
3 nov 2014
210
17
18
Zou eens proberen om je gasklephuis te demonteren en schoonmaken. Als je toerental te laag is draait je oliepomp dus ook minder, dus minder oliedruk (niet binnen de waarden). En oliedruk meten kan ook geen kwaad.
 

sjeesKees

Nieuw hier
11 dec 2015
20
0
0
Het lijkt me overigens niet heel erg goed voor de motor om het in zo'n laag toerental stationair op te laten warmen, of heb ik het mis?
 

Dstar

Nieuw hier
19 aug 2011
23
0
0
De mijne draait na het starten 1800-1600 rpm (koud) en zakt vervolgens geleidelijk af naar de 700 als hij op bedrijfstemperatuur is. Na het starten brand het olie lampjes 2 ? 3 seconden. Wellicht de temp-sensor/thermostaat defect? Lijkt er op alsof de ECU door krijgt dat de motor al op bedrijfstemperatuur is en dus zelf geen gas bij geeft om de motor op 1600 rpm te houden (om zo snel het blok en dus de olie op te warmen). Het toerental van 500-600 rpm zou kunnen komen door de "lobbige" koude olie. Dit zou ook het lampje verklaren...


Als ik mijn auto 's ochtendsstart, dan draait die 1000 rpm. En dit zakt na een minuut naar 750 en dan rustig naar plusminus 550. Wanneer de auto goed warm is, knipper het lampje niet meer. Thermostaat heb ik al vervangen, deze bleef open staan. Ik denk dat de olie te dik is. Ik zal deze vervangen en ter gelijker tijd de gasklep reinigen. Kijken wat het oplevert
 
Laatst bewerkt: