Olie pomp

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Ok beste Lexus gliders,

De olie pomp zullen jullie waarschijnlijk nooit aanraken laat staan demonteren maar toch is ook de olie pomp niet gemaakt om 400.00 km te draaien. Om de pomp te begrijpen moet je in de pomp kijken daar zitten 2 rotors, je mag het ook schoepen noemen. Deze rotors draaien langs elkaar heen en ertussen zitten ruimtes. Deze ruimtes zorgen voor een flow en zodoende pompt de oliepomp de olie met een bepaalde snelheid en druk in de kanaaltjes richting de kleppen. Daar moet de olie ook weer op een bepaalde snelheid zakken, het mag niet blijven hangen.

Een oliepomp is geen drukpomp, de druk ontstaat door de vernauwingen in de oliekanaaltjes.
Naarmate de overtollige pakking resten loskomen en de slijtende delen langzaam gepolijst worden omstaan er ruimtes tussen de rotors maar ook buiten de rotors. De pickup screen vervuilt met allerlei afval die een olie circuit kan produceren. Langzaam verstopt het hele systeem en de oliepomp produceert steeds minder flow en alles slibt langzaam dicht. Het ergste is de oliepomp moet zelf ongefilterde olie door een filter duwen. Das goed nieuws voor je oliedruk toch toch ? Nee Als alles langzaam dichtslibt stijgt de druk en de olie druk zal de weg van de minste weerstand kiezen en dat zijn je oude keerringen en lagers, daar zal het gaan lekken. Naast dat probleem verhoogt ook de temperatuur van de olie wat leidt tot black sludge wat leidt tot een carbonisatie van je gehele blok.
Kleppen sluiten niet meer goed en de performance rolt achteruit.

Een pomp voor een Ls400 kost op de Toyota DIY site maar 218 $ terwijl hij op een Sewel site 350 $ kost. Geef je dit nummer door aan een Nederlandse Toyota dealer dan kan hij niets met dat nummer want dat is van Lexus. Geef je hem het partnumber 15100-0F010 dan komt hij met een vervangend pompje van een Tundra kost 350 ?.

Beste Lexter,
Meneer Toyota heeft waarschijnlijk ook deze website gezien, hieronder de prijzen
96721-24025 ? 3,56 ex btw p/st levertijd 2 dagen
90311-43006 ? 13,69 ex btw p/st levertijd 2 dagen
15100-0F010 ? 367,08 ex btw p/st levertijd 14 dagen

Op ebay zag ik nog wel een aantal oude advertenties voor zo?n oliepomp, dat scheelt aanzienlijk in geld.
Dus die tip heb ik gevolgd en uit gepluisd.

Naar aanleiding van het artikel op Lextreme :
http://www.lextreme.com/Lexus-oil-pump.html heb ik het partnumber 15100-0F010 op verschillende websites ingevuld en allemaal freaken ze maar wat. Volgens Lextreme is dit de standaard pomp voor een standaard Toyota hij verteld alleen niet erbij welk type das wel jammer. Hij verteld er wel bij dat je de pomp een beetje moet tunen ivm met de oil inlet vsan de pickup.

Vul je dit nummer in op de ToyotaDIY site verwijst hij je door naar een Tundra pomp:

Vehicle identification Parts cross-reference

Enter part number
(10-12 characters):

Search in market: N. America Europe Japan General

Part 15100?0F010 (PUMP ASSY, OIL) was found on the following models:
Market Date range Model Frames/Options Found in diagram
N. America 02/1999-09/2006 TOYOTA TUNDRA GSK30,UCK3*,4*,VCK30,40 15-01: ENGINE OIL PUMP
N. America 09/2000-10/2007 TOYOTA SEQUOIA UCK35,45 15-01: ENGINE OIL PUMP


Vul je het nummer in bij Sewellparts krijg je dit:

15100 1510050050
PUMP ASSEMBLY, OIL 01 Ships 24-48 hrs $354.28 $294.65

Het stomme is dus dat ze er zelf ook niet uitkomen en als ik het goed heb moet je als je die goedkopere versie koopt van een standaard Toyota de inlet van de oilpickup met een metal grinder vergroten. En zou er een bout in een gat zitten wat lelijk zou zijn. Nou op mijn pomp is het allemaal precies het zelfde als de LS pomp op de Lextreeme site.

kijk maar even mee:

rotors.jpg


pc270103.jpg


pc270104n.jpg


pc270105.jpg


pc270106.jpg


pc270107.jpg


pc270108.jpg


pc270109.jpg


pc270110.jpg


pc270114.jpg


Wil je ook zo'n pomp dan kun je hem uiteindelijk bestellen bij http://www.rockauto.com ( lol ) je moet het partnumber hardnekking blijven invullen hoe het mij is gelukt weet ik niet meer het lukt nu net weer na een uur te kloten:


Image is of a typical part(s); part appearance varies by application.

All AISIN Oil Pumps are engineered in conjunction with automobile makers during the initial stages of new model vehicle development.

Features

Delivers ideal oil pressure to the engine without creating excess load.
AISIN aluminum die-casting technology allows for size and weight reduction.
Lubricates critical components to maximize the life of the engine.

Structure & Components

Installation Procedure

AISIN Warranty Information
12 months/12,000 miles
Alternate/OEM Part Number(s): 151000F010, 1510050050

AISIN Part # OPT012 More Info {#151000F010, 1510050050}
Category: Oil Pump ?55.54

we worden opgelicht door Lexus .....

we moeten die balljoints ook zelf vervangen !!

:worship:


ps: Deze pomp is nog steeds niet geprobeerd op mijn blok dus het kan wel een hoax zijn wacht nog even met bestellen zou ik zeggen.
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
de oliepomp is perfect en pastte in 1 x beter dan OEM !!

Dit is namelijk een Aisin pomp, Aisin en Denso zijn top producten.

Groet Lexter