Omklappen ruitenwisser bestuurderskant

Axeldenekamp

Nieuw hier
18 jun 2020
10
0
1
Mijn Ct200h vorig jaar april gekocht (zonder garantie) en toen direct wissers zelf vervangen voor bosch flatbldes omdat de linker wisser op het eindpunt bij het omslaan klapte maar met de flatblades was het klappen niet verholpen. Tijdens de bandenwissel in mei vorig jaar bij Lexus Enschede het probleem aangehaald en het probleem was volgens hun, geen originele wissers. Daar originele wisser laten monteren en na een paar dagen was het klappen terug. In september een beurt laten doen bij Lexus en onder garantie zijn de wisser vervangen. Probleem nog niet opgelost en een paar weken geleden zijn weer de wisser weer onder garantie vervangen bij Lexus.
Wie heeft dit toevallig ook gehad en weet de oplossing voor het klappen van de wisser?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Je wissers zijn vervangen voor nieuwe originele, dus de oorzaak moet daarbuiten liggen.

Geef je je auto wel eens een waxbehandeling in een wasstraat? Zo ja, maak dan eerst eens met een glasreiniger je voorruit EN wisserstrips helemaal schoon.

Laat de wisserarm zich soepeltjes opklappen? Of beter: kan je het wisserblad (+ arm) soepel en gelijkmatig iets van de ruit af tillen, of voel je dat je daarbij "een zwaar punt" moet overwinnen? De arm moet namelijk overal gelijkmatig en soepel kunnen scharnieren. Beginnende corrosie aan het scharnierpunt van de wisserarm kan de boel belemmeren. Een minimaal dotje siliconenspray of WD40 verricht dan wonderen...

Vooropgesteld dat je ruit schoon is, zou een oorzaak in een lichte (ver)draaiing van de wisserarm kunnen zitten. Check eens of de arm geen torsie vertoont, waardoor de wisser in dat geval al enigszins gekantelt op de ruit komt te liggen. Dat mag namelijk niet het geval zijn.
Als je mocht gaan corrigeren (door de arm in de goede richting iets te torderen), doe dat dan in een aantal kleine stapjes.



Ben benieuwd...;). Succes.
 

Axeldenekamp

Nieuw hier
18 jun 2020
10
0
1
Vandaag begonnen met de voorruit te reinigen met glassex: Geen resultaat
Toen de voorruit met autpoets behandeld om de ruit gladder te maken: Geen resultaat
Toen de armen ingespoten met smeermiddel: Geen resultaat
Toen de wisserarm alle kanten opgebogen: Geen resultaat
Toen de veer in de arm iets uit elkaar gebogen met een grote schroevendraaier zodat de arm minder hard op de uit druk en daarmee is het klappen verdwenen.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
688
613
93
Toen de veer in de arm iets uit elkaar gebogen met een grote schroevendraaier zodat de arm minder hard op de uit druk en daarmee is het klappen verdwenen.

Je zou toch eens goed moeten kijken naar die arm en die veer. Is die door een van de vorige eigenaars ooit vervangen door een niet-origineel exemplaar? De originele fabrieksveer zal niet in gebruik steeds stijver zijn geworden.....
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Eens met Romke. Door de verlaagde veerdruk is de kans groot dat je wisserblad van de ruit gelift wordt bij gebruik op hogere snelheid. Er ontstaat dan een waterfilm tussen je ruit en wisserblad. ??
 

Axeldenekamp

Nieuw hier
18 jun 2020
10
0
1
Ben ik eerlijk gezegd niet zo bang voor de druk op de wisser was te groot.
De auto is door de vorige eigenaar altijd onderhouden bij Lexus Amsterdam.
Als deze wisserarm te veel druk gaf en de druk is nu goed waarom zou de wisser dan van de ruit gelift worden terwijl andere wisserarmen deze druk waarschijnlijk altijd al hebben gehad?

ik ga het meemaken bij de volgende regenbui.