bedankt. Het gaat niet over de g3 installatie maar over de 112. Dat is de nieuwe uitvoering, die schijnt ivm milieu toestanden nig wat goedkoper te zijn. Voor mij met 40.000 km per jaar waarschijnlijk wel interessant
met 40.000 km per jaar zou het idd wel moeten lonen om op LPG te gaan rijden..
Ik heb ook vele jaren op LPG gereden, met diverse installaties. en met diverse auto's.
over het nieuwe systeem weet ik niets, maar daar zou ik nog wel voorzichtig mee zijn (zeker als milieu als argument wordt genoemd)
eerst maar eens alle kinderziektes ontdekken zou ik adviseren. En als dat er veel zijn, sta je nogal eens in de garage wanneer je 40.000 per jaar rijdt.
En de dealer wil vaak niets meer met de auto doen als er eenmaal lpg ingebouwd is. dan kom je dus weer uit bij het inbouwstation, waarvan je hoopt dat die meer kan dan alleen inbouwen.
LPG installaties moeten naar mijn ervaring wel vergezeld zijn van een kleppen bescherm systeem.
hier heb ik verschillende systemen ervaren, met een immens verschil.
Het beste advies wat ik je kan geven is naar een goed inbouwstation te gaan met écht kennis van zaken.
voorheen Boertien Emmen, nu heet het Gritter Autogas Service. (de werknemer met 25+ jaar ervaring heeft de zaak van zijn baas overgenomen)
Deze man heeft ongelooflijk veel kennis van wat hij aan het doen is, en hebben liefde voor het vak. ieder schroefje wat gezet wordt krijgt nog even een antiroest behandeling onder de auto en ze nemen er echt de tijd voor. je bent je wagen dan wat langer kwijt dan bij de anderen, maar je weet dat het dan goed gebeurt. Emmen is niet voor iedereen naast de deur, maar het is de rit echt waard!
(sterker nog, de terugweg is extra goedkoop naar huis ;-) )
Ook zal hij (net als ik waarschijnlijk) aanraden om het systeem van ''valve protect'' te gebruiken als kleppenbeschermer.
Ik heb hiermee bijna 100.000 km op Lpg gereden, zonder dat de kleppen meetbaar versleten waren.
Dit is een heel ander spul dan de ''flashlube'' die je bij vele anderen ziet.
Hiermee heb ik met eenzelfde motorblok gereden, en moesten na 60.000 km revisie werkzaamheden aan de motor gepleegd worden.
Het systeem zelf is het prijsverschil niet, flashlube was iets van 250, valve protect iets van 350.
alleen het spul wat je er in giet is wel even iets anders. de flashlube (appelsap) is zo'n 12 euro per liter.
de valve protect (Melk) kost bijna 40 euro per liter en is wat lastiger particulier te krijgen.
Met beide kun je wel zo'n 10.000 tot 12.000 km per liter rijden.
Succes ermee!
Als ik meer had gereden had ik het sowieso weer gedaan, maar ik zit nu te laag in km.