Onderhoud gasklephuis

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Bobusa

Actief
12 okt 2008
350
214
43
Na het reigingen van mij 2 MAF meters van mijn 2011 LS600h (145k) lijkt het me verstandig om het gasklephuis eens onder handen te nemen. Voor dat ik dat doe ben ik benieuwd of er ook forum leden zijn die daar ervaring mee hebben. Als je de dealer vraagt dan is de reactie dat dit niet nodig is. Maar volgens The Car Care Nut wel degelijk: Should you clean your Throttle Body and How to clean it on Toyotas.

Ik merk af en toe wat onrustig stationaire loop als hij koud is. Ik had daarom de MAF meters gereinigd maar dat maakte weinig verschil. Wellicht is het gasklephuis de oorzaak.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
390
260
63
Bij mijn IS is door Lexus Rotterdam de gasklep gereinigd volgens de facturen (nog bij de vorige eigenaar). Verder heb ik er geen ervaringen mee bij Lexus.
Maar het is altijd de moeite waard het te proberen. ;-)
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
752
699
93
Na het reigingen van mij 2 MAF meters van mijn 2011 LS600h (145k) lijkt het me verstandig om het gasklephuis eens onder handen te nemen. Voor dat ik dat doe ben ik benieuwd of er ook forum leden zijn die daar ervaring mee hebben. Als je de dealer vraagt dan is de reactie dat dit niet nodig is. Maar volgens The Car Care Nut wel degelijk: Should you clean your Throttle Body and How to clean it on Toyotas.

Ik merk af en toe wat onrustig stationaire loop als hij koud is. Ik had daarom de MAF meters gereinigd maar dat maakte weinig verschil. Wellicht is het gasklephuis de oorzaak.

Aannemende dat een LS600H zowel over directe als indirecte benzineinspuiting beschikt, zou reinigen eigenlijk niet nodig moeten zijn. In de EU bevat benzine reinigende stoffen die in principe afzettingen op de gasklep dienen te voorkomen. Bij de Euro95 E10 varianten lijkt dat niet bij alle autotypen altijd volledig te lukken, de Euro98 E5 varianten scoren op dat gebied duidelijk beter.

Overigens, zou je toch tot handmatige reiniging willen overgaan, dan is MEK (methyl-ethyl-keton) een perfect oplosmiddel. Mocht je daar via via aan kunnen komen, dan werkt dat beter dan welk ander oplosmiddel. Probleem is dat het zeer vluchtig is. Bewaard in een klein glazen flesje met een poreuze dop zal het na enkele weken volledig verdwenen zijn, ook contact met kunststoffen vermijd je beter.

Zoals opgemerkt: bij gebruik van goede brandstof zal het niet nodig zijn. In de VS, waar alles en vooral onderhoud en brandstof niks mag kosten, loop je een veel grotere kans op ellende dan in de EU.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
350
214
43
Bij mijn IS is door Lexus Rotterdam de gasklep gereinigd volgens de facturen (nog bij de vorige eigenaar). Verder heb ik er geen ervaringen mee bij Lexus.
Maar het is altijd de moeite waard het te proberen. ;-)
Dat is dan waarschijnlijk in opdracht van die vorige eigenaar gebeurt want het staat niet op de onderhoud checklist is mijn ervaring.
Ik had mijn IS300h vanaf nieuw tot 120k en dan pas wordt het tijd om in ieder geval inspectie te doen. Daarna ingeruild dus geen evaring gehad.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
350
214
43
Aannemende dat een LS600H zowel over directe als indirecte benzineinspuiting beschikt, zou reinigen eigenlijk niet nodig moeten zijn. In de EU bevat benzine reinigende stoffen die in principe afzettingen op de gasklep dienen te voorkomen. Bij de Euro95 E10 varianten lijkt dat niet bij alle autotypen altijd volledig te lukken, de Euro98 E5 varianten scoren op dat gebied duidelijk beter.

Overigens, zou je toch tot handmatige reiniging willen overgaan, dan is MEK (methyl-ethyl-keton) een perfect oplosmiddel. Mocht je daar via via aan kunnen komen, dan werkt dat beter dan welk ander oplosmiddel. Probleem is dat het zeer vluchtig is. Bewaard in een klein glazen flesje met een poreuze dop zal het na enkele weken volledig verdwenen zijn, ook contact met kunststoffen vermijd je beter.

Zoals opgemerkt: bij gebruik van goede brandstof zal het niet nodig zijn. In de VS, waar alles en vooral onderhoud en brandstof niks mag kosten, loop je een veel grotere kans op ellende dan in de EU.
Bedankt voor je uitleg. Ik snap wat je zegt en ik gebruik 98 E5 (altijd Shell V-Power). Maar pas nadat ik de auto 3 jaar geleden had gekocht. Geen idee wat de vorige eigenaar erin gooide. Waarschijnlijk E10 zoals 99% van de Nederlanders.
Dus er zou na die eerste 10 jaar best wel aanslag in het gasklephuis kunnen zitten.
Ik ga in ieder geval inspecteren aangezien het niet moeilijk is om erbij te komen.
En wat je zegt over de kwaliteit van de benzine in de USA is een feit. Samen met een lager octaan gehalte (tot regular unleaded van 87 octane!) zal dat het Gasklephuis zeker veel sneller vervuilen en dus snap ik die aanbeveling van de Car Care Nut. Als je dan ook nog de LS 600h en de LS 460 vergelijkt dan loopt een hybride veel spaarzamer als je veel in de stad rijdt. En dus nog een reden waarom het zal meevallen waarschijnlijk.
Maar goed, zien is geloven, dus als ik er aan toe kom zal ik hier delen hoe het eruit ziet.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
390
260
63
Dat is dan waarschijnlijk in opdracht van die vorige eigenaar gebeurt want het staat niet op de onderhoud checklist is mijn ervaring.
Ik had mijn IS300h vanaf nieuw tot 120k en dan pas wordt het tijd om in ieder geval inspectie te doen. Daarna ingeruild dus geen evaring gehad.
Klopt. Is niet standaard. Maar dus zeker ook weer niet iets wat nooit voorkomt bij Lexus en wat dealers dus weldegelijk doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
752
699
93
Ik snap wat je zegt en ik gebruik 98 E5 (altijd Shell V-Power). Maar pas nadat ik de auto 3 jaar geleden had gekocht.
Normaliter is drie keer een tank V-Power of een vergelijkbaar product voldoende om de situatie aanzienlijk te verbeteren en vervolgens bij blijvend gebruik goed te houden. Als je het dus al enige tijd gebruikt zou er geen noodzaak moeten zijn tot additionele reiniging, tenzij je al de km bijeenharkt door ritjes naar de 700 meter verder gelegen supermarkt. Dat lijkt me niet de standaard gebruikswijze met een LS 600h :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
949
1
581
93
Bij m’n 25 jaar oude MX-5 is een paar jaar geleden het gasklephuis gereinigd, had toen 120.000km in totaal gereden ofzo. Klachten had ik niet maar dat deed de specialist wel vaker. Kwaad kon het ook niet en het waren de kosten ook niet omdat ze er heel makkelijk bij kunnen. Ik tank met die auto of Aral Ultimate 102 of een SuperPlus (E5/98). Dit soort onderhoud is niet standaard nodig en ook afhankelijk van de wijze waarop je een auto gebruikt. Maar als het een kleine moeite is om een auto die in top-staat verkeert in top-staat te houden, is het minste wat je kunt doen even kijken hoe het ervoor staat. Als er iets is wat al die Klokje Rond-keuringen bij AutoWeek ons leren is dat goed onderhoud zich op de lange termijn zeker uitbetaald.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa