Onderhoud kosten IS 300H

GeertsP

Nieuw hier
7 mrt 2025
4
0
1
Hallo,
Een van de auto's op mijn shortlist is de Lexus is 300h. Mijn vraag is welke onderhoudskosten (geschat gemiddeld) hiermee gepaard gaan in de range van 100 tot 200k?
Dus regulier onderhoud met welke frequentie en regen welke kosten en vooral ook mogelijke vervanging van de hybride accu/batterij.
Ik hoor het graag

Elke 15k een afwisselend kleine en grote beurt.
Kleine beurt bij de Lexus dealer: 371,-
Grote beurt: 714,-
Hybride health check: 90,-
Voorremmen (schijven en blokken): rond de 400,-

Vervanging van de hybride accu komt zeer zelden voor, zeker onder de 200k. De dealer zal de hoofdprijs vragen. Refurbished is een heel stuk voordeliger.

• Leuk
Waarderingen: levensnevel en Timo_87
Grote beurt heb ik 'n maand of 3 terug, zo'n €900+,- voor afgetikt @quattrootje. Raadzaam is dus een auto kopen die net de 90dkm of 180dkm beurt gehad heeft.
Schijven en blokken zal afhankelijk zijn van dealer of geen dealer. In ieder geval zal de dealer minstens het dubbele van die €400,- vragen!

Hybrideaccu kost zo'n €2600,- bij Lexus zelf, maar is inderdaad een relatief zeldzaam defect.

Voor de meeste Lexus auto's geldt dat het normale onderhoud bestaat uit afwisselend een kleine of een meer uitgebreide beurt die grotendeels uit verschillende controles bestaat. De frequentie bedraagt iedere 15000 km en minimaal eenmaal per jaar wanneer dat aantal km niet wordt bereikt. De kleine beurten zijn ongeveer iedere keer hetzelfde, bij de grotere beurten kunnen afhankelijk van de km stand of de leeftijd van de auto extra werkzaamheden en vervanging van diverse vloeistoffen aan de orde zijn. Oliefilter en motorolie vervangen maakt deel uit van iedere onderhoudsbeurt.

Vergeleken met andere merken zijn de onderhoudsfrequenties bij Lexus kort. Bij veel auto's zijn tegenwoordig termijnen van 30000 km of iedere twee jaar gebruikelijk, soms nog langere termijnen. Of die langere termijnen ook tot lagere kosten leiden, is nog maar de vraag. In ieder geval zie je dat de garantietermijn een stuk korter is bij auto's die volgens de fabrikant minder vaak onderhoud behoeven....

Over de levensduur van de hybride accu zou ik me geen zorgen maken. Natuurlijk zal die eens een keer niet meer goed functioneren, maar binnen de eerste 15 levensjaren van de auto komt dat uiterst zelden voor. En er zijn inmiddels voldoende mogelijkheden om, als vervanging nodig is, de hybride accu te vervangen door een "gerefurbished" exemplaar. In dat geval worden, na testen, alleen de niet meer goed werkende cellen vervangen in de originele behuizing, waardoor de kosten eigenlijk wel meevallen.

Naast de normale onderhoudswerkzaamheden zullen er soms ook zaken dienen te worden vervangen. Denk aan banden, remblokken en -schijven en ruitewissers. Hoe vaak dat nodig is, hangt samen met rijstijl en rijomstandigheden en daar heb je zelf zeker invloed op.

Ouderdom komt echter met gebreken - naarmate de auto ouder is zal er af een toe iets vervangen moeten worden. Daar staat tegenover dat de aanschafprijs van een "ervaren" auto doorgaans fors lager is dan een nog bijna nieuw exemplaar.

• Leuk
Waarderingen: Timo_87 en Richie
Grote beurt heb ik 'n maand of 3 terug, zo'n €900+,- voor afgetikt @quattrootje. Raadzaam is dus een auto kopen die net de 90dkm of 180dkm beurt gehad heeft.
Schijven en blokken zal afhankelijk zijn van dealer of geen dealer. In ieder geval zal de dealer minstens het dubbele van die €400,- vragen!
Net even de factuur van de vorige eigenaar erbij gepakt: de 180k beurt bij de Lexus dealer: 812,-
En zo'n 90k beurt (90, 180, 270k etc) is idd een iets duurder vanwege (o.a.) die 4 Iridium bougies (en ja die wil je erin hebben).
Volgens de website kost een normale grote beurt iets van 712,-

De factuur voor de voorremmen (schijven, blokken en anti piepplaatjes): 482,- bij de dealer. Dat valt dan opzich weer mee.
(of de vorige eigenaar was goed in dealtjes maken met de dealer
:LOL:)

Even teruggezocht in het mapje facturen, de grote beurt incl bougies was €879, dat 'viel nog mee'. :-)
Je hebt inderdaad ook nog grote beurten zonder bougies, die zijn iets goedkoper.

Remmen heb ik even nagevraagd. De remschijven met blokken waren voor een kennis vorig jaar, ook met een IS300h, €650 bij de Toyota dealer. Lexus vroeg €80 extra. Dus vandaar dat hij uitweek naar Toyota.

90.000km beurt in oktober 2024 kostte me €883 incl BTW. Dit is exclusief de Hybrid Health Check. Dit is de duurste beurt elke 90.000km.

Remschijven voorzijde, met blokken. Kosten inderdaad +- 450 a 500 EUR inclusief BTW bij de dealer. Voor een IS, GS, RX, enz.

Ik denk dat er geen goedkopere auto is qua onderhoud dan den Toyota of Lexus. Ook omdat er zelden iets kapot gaat. En ze vrij zijn van kwaaltjes.

Ik kan geen merk opnoemen wat goedkoper uit gaat pakken. Als je de IS vergelijkt met een BMW 3, Kia Ceed, Audi a4, Volkswagen Passat, etc. Komt hij echt significant beter uit de bus.