Onderhoudsbudget voor.....IS250

zoldar

Nieuw hier
27 mei 2021
2
0
1
Dag allen,

Ik probeer een beeld te vormen van wat ik apart zou moeten houden voor onderhoud voor een Lexus IS250 ('08-'13). Ik hoor geen enge verhalen hierover maar zomaar onderhouds kosten opzoeken is lastig. Wellicht is het makkelijker om een range aan te geven wat je ongeveer apart moet houden voor onderhoud zodat het leven gewoon doorgaat als er iets is. Ik hou bijv. 1000 euro paraat voor onderhoud voor mijn alfa 156 V6 (distributie riem is al een 700 euro klus om de 3 jaar voor de V6).
Uiteraard kan het een jaar meevallen en het volgende jaar tegenvallen, maar je zet het bedrag elk jaar opzij.

Uitgangspunten
- nette occasion, max 160.000 km met fatsoenlijke onderhoudshistorie, men is er zuinig op geweest.
- weinig, maar dagelijks gebruik vd auto (max 3500 km per jaar, kids van school, geen files, wel tunnelblasten af en toe)
- onderhoud bij Lexus, niet de dealer.

Waar zou ik dan goed zitten? 900 euro per jaar, 1200 euro per jaar ? minder/meer?
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
De dealer waar ik destijds geïnformeerd heb over de aanschaf van mijn huidige IS250 gaf aan dat ik rekening moest houden met ongeveer 1000 euro aan onderhoudskosten per jaar. Mijn km.stand was bij aanschaf 236.000km.
Dat zal dan bij dealeronderhoud zijn en ik doe eigenlijk alles zelf. Daarmee houd ik de kosten binnen perken en leer ik er ook nog eens veel van.
Ik rijd zelf tussen de 5000 en 7500km per jaar. Het bedrag dat de dealer aangaf zal gebaseerd zijn op 10 15 duizend km per jaar. Ik weet even niet uit mijn hoofd wat de onderhoudsintervallen zijn. Zelf voorzie ik auto jaarlijks van nieuwe olie.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
dit is wel een prijslijst uit 2015 die ik destijds van de Nederlandse Lexus website gehaald heb.
Ik denk dat er in principe niet zo veel aan veranderd is, al zullen de werkelijke bedragen door inflatie en prijsverhogingen van bepaalde regelmatig te vervangen zaken wel iets zijn veranderd. De brochure geeft echter prima aan wat er zoal gedaan zou moeten worden. Veel van de uit te voeren zaken bestaat uit controles die ook bij een APK dienen te worden uitgevoerd - mijn ervaring is dat bij een "grote beurt" voor de APK geen extra kosten worden berekend.

Bij een niet-merkgebonden dealer zal het mogelijk goedkoper zijn, al is het de vraag of dan ook alles wordt gedaan wat Lexus adviseert. Daarnaast heb je bij de dealer bij het regelmatig laten uitvoeren van de aanbevolen werkzaamheden recht op het "red carpet treatment" en recht op gratis pechhulp onderweg, al zal je dat waarschijnlijk zeer zelden nodig hebben.

Het enige dat opvalt in de onderhoudsinstructies is het frequente verversen van de motorolie (ieder jaar of 15000 km). De meeste merken hanteren inmiddels aanzienlijk langere intervallen, in combinatie met doorgaans aanzienlijk hogere kwaliteitseisen aan de te gebruiken motorolie.
 
  • Leuk
Waarderingen: zoldar

zoldar

Nieuw hier
27 mei 2021
2
0
1
dank voor de inzichten. bestaat dat red carpet treatment nog? ik las het nergens op de website van louwman. en krijg je dat dan ook voor een Lexus uit 2009? als dat wel zo is, en het prijs verschil is niet schrikbarend groot is het zeker de moeite waard om bij lexus zelf te doen. doen de meesten op het forum dt hier ook?

ik ga er hooguit 3-5K kilometers mee rijden. dus als ik 1000 tot 1100 euro aanhoud is dat waarschijnlijk reeel.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
825
1
422
63
Ik ervaar de red carpet treatment nog steeds bij mijn IS uit 2008. Als ik een keer bel, of binnen kom lopen, weet de receptionist het kenteken vrijwel uit z’n hoofd er bij te noemen.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik ervaar de red carpet treatment nog steeds bij mijn IS uit 2008. Als ik een keer bel, of binnen kom lopen, weet de receptionist het kenteken vrijwel uit z’n hoofd er bij te noemen.
Ik vind dat toch knap..
Of hun spionage materiaal is de tijd ver vooruit, of ze verstaan hun vak uitstekend, ik had dat bij mijn Toyota dealer ook altijd, kom je 1x per jaar binnenlopen, ze noemen je gelijk bij de goede naam. En als je belt, en je naam zegt, wisten ze meteen om welke auto het ging.. en dat zónder red carpet haha..

Dus of ze nu een verborgen camera hebben, die je uiterlijke contouren analyseert, en een voor de klanten onzichtbaar display in de hoek van de balie aan de receptionist laat zien, dat meneer Jansen met de Lexus Is 250 kenteken 12-xxx-3 binnen komt lopen, ze je gegevens in de nummer herkenning hebben staan, of gewoon hun klanten hoog hebben zitten weet ik soms niet, maar ik ben altijd vol vertrouwen geweest in het laatste ..

En daar was dus niet eens Red carpet voor nodig 😁
 

Daniels

Nieuw hier
25 sep 2013
4
1
3
Hey Zoldar. Hopelijk is het je gelukt om een leuke is250 gen2 te vinden. 900 per jaar daar kom je wel mee uit. Een jaar meer andere jaar minder.

2 dingen die wel voorkomen bij dit model zijn. De waterpomp en de dynamo die stuk kunnen gaan. Als je hierna gericht gaat zoeken zal je het een en ander hier over vinden.

Veel rij plezier met je IS250
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
700
140
43
Bij mijn weten blijft dat red carpet treatment doorlopen zolang je een ononderbroken reeks van geadviseerde onderhoudswerkzaamheden in stand houdt.
Als je gewoon naar de dealer gaat, krijg je de red carpet treatment er gewoon bij, ook al is deze voorheen tijdelijk bij een andere garage in onderhoud geweest. Tenminste, dat is mijn ervaring. Ik krijg bij een grote beurt gewoon een vervangende auto, minimaal zo groot of groter (laatste keren steeds een splinternieuwe NX) zonder dat ik het ding vol hoef te tanken voor het terugbrengen, ze bieden haal- en brengservice. Je auto wordt gewassen en je krijgt weer een jaar gratis pechhulp. Bij een kleine beurt wacht ik altijd, maar dan krijg ik gewoon goeie koffie voorgezet en heb ik de vorige keer een rondje gereden in een UX300e om het eens even te ervaren.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Klopt wat Metalfreak schrijft, bij mij waren ze net telaat met het uitrollen van de rode loper, ik rende snel naar binnen toen ik iemand een graai ernaar zag doen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09