Onderplaat vet GS300

Marcie

Hoort erbij
3 mrt 2014
63
1
0
Bij de garage hebben ze de olie en oliefilter vervangen. Vanmiddag even gekeken en de hele bodem plaat is vet en vuil. Weet iemand of er bij het vervangen van het oliefilter zoveel olie verloten gaat dat de bodem plaat behoorlijk vet en vies is ( lag ook een klein beetje olie op de grond na 2 dagen stil staan). Ander moet ik gaan kijken of het in die hoek ergens lekt. En heeft iemand een idee wat er in die hoek ( kant van het oliefilter) kan lekken? Of ben ik nu een beetje paranoia :)

De garage had overigens geen opmerkingen over de GS.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Er lekt wel wat olie als je het filter losdraait. Normaal gesproken prop je daar een doek onder om het op te vangen. Kan zijn dat de garage minder netjes heeft gewerkt of je hebt ergens idd een lek.

Check of het oliefilter goed is aangedraaid. Aan die zijde heb je verder ATF vulopening en stuurbekrachtigingsreservoir/pomp. De kleur daarvan is echter roodachtig. Verder zoveel mogelijk schoonmaken, eventueel bodemplaat eraf, en dan kijken in tijd of het weer optreedt. Regelmatig olieniveau checken de eerste tijd.

Btw, als je tijd en zin hebt om de auto te showen: http://vb.lexusforum.nl/forum/lexus...itnodiging-jaarmeeting-21-juni-2014-te-dongen
 
Laatst bewerkt:

Marcie

Hoort erbij
3 mrt 2014
63
1
0
Bedankt voor de info. Ik las op Engels Lexusforum dat ook wel eens de krukaskeerring kan gaan lekken.
Komt dat bekend voor?.
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Zou mij niet te druk hierover maken, waarschijnlijk heeft de monteur de dag dat die jou olie heeft ververst trillende handjes gehad,
als je snel wilt weten of er toch iets lekt, dan alle olie/leksporen verwijderen en na een ( flinke ) rit een groot stuk karton er onder leggen,
kijken of de auto daadwerkelijk olie verliest
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Uiteindelijk is alles mogelijk :) Net als Henny hieronder terecht aangeeft, probeer eerst de voor de hand liggende en logische weg. Zouden de keerringen (VVTi poelies of krukaspoelie) lek zijn, valt dit vaak wel op te maken als de cover van de distributieriem deels wordt verwijderd.
 
Laatst bewerkt:

Marcie

Hoort erbij
3 mrt 2014
63
1
0
Bedankt voor de info. Van morgen bij ons op het werk de onderplaat eraf gehaald en alles schoongemaakt. motor en bak kurk droog :p
Ik heb wel het idee dat het oliefilter iets lekt maar we gaan het in de gaten houden.
Vanmorgen met ons vieren boodschappen gehaald in Duitsland en getankt. Heerlijke rit gehad met de wereldse wagen.
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Oliefilters zelf lekken niet, het kan zijn dat de filter niet goed vast gedraaid is, indien nodig niet vast gaan draaien met grote tangen of zoiets, neem een stuk scheurpapier voor de grip en dan met de hand vastdraaien.
 

Marcie

Hoort erbij
3 mrt 2014
63
1
0
Henny,

Ik zat meer te denken aan de afdichtring. Of deze sluit niet goed af of misschien dubbel oid. Ik heb al gevoelt maar het filter zit goed vast gedraaid.
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Bij het vernieuwen van de oliefilter altijd controleren of de afdichtingsring op het oude filter meegekomen is en niet nog op de aansluiting zit,als dit het geval is spuit de olie om je oren, twee rubber ringen dicht absoluut niet af
Ben een zogenaamde ervarings deskundige hierin, het is mij een keer gebeurt dat de oude ring niet met het filter meekwam, nieuwe filter erop, starten en ruim 5 liter olie door mijn garage, maar ja die afdichtingsring kan bijna niet verkeerd zitten vooral omdat je het bij een garage hebt laten doen
en je er van uit mag gaan dat een monteur wel zonder problemen een oliefilter kan vervangen
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Zou wel vervelend zijn als de afdichtring (echt) lekt, kan alles er weer uit..

Normaal gesproken doe ik het volgende:
- na verwijderen filter het contactvlak v/d motor reinigen.
- van nieuw filter de rubber O-ring met wat olie insmeren (zet zich beter en gaat makkelijker los bij vervanging).
- iets olie in nieuw filter gieten
- handvast aandraaien

Vanmorgen met ons vieren boodschappen gehaald in Duitsland en getankt. Heerlijke rit gehad met de wereldse wagen.
Top! Btw, leuk om nog een GS collega te zien op de meeting
thumbsup.png
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Wat GPS zegt, zo doe ik het ook... tot nu toe nooit last van gehad... Sommigen draaien de oliefilter vast met zo'n speciale tang.. hoeft ook niet.. gewoon doekje erom voor de grip en dan handvast dichtdraaien...