Opmerkingen na 1 week rijden

jreh

Nieuw hier
29 mrt 2011
7
0
0
Sinds een week rijd ik nu een zwarte BL pro met navigatie en led. Tot op heden zijn er maar een paar dingetjes die mij storen:

- De led-koplampen lijken niet goed te zijn afgesteld. Het licht aan de bestuurderskant schijnt een stuk minder ver dan de rechteramp. Na ca. 10/12 meter kapt het licht abrupt af en ontstaat er een 'zwart gat'. Erg onhandig op donkere wegen.

- Bij snelheden boven de 120 km p/u lijkt er iets te klapperen aan de rechterkant van de auto thv. het rechter voorportier. Dit lijkt echt door de wind te komen. Eerst dacht ik dat de rechterspiegel misschien los zat, maar dat lijkt het niet te zijn. Ik ga er zeker even mee terug naar de dealer (ook voor de lampen) want het is best irritant. Iemand misschien een idee wat het kan zijn?

- Als ik de ramen omlaag doe gaat dit gepaard met een piepend/schurend geluid. Het klinkt alsof hier krassen door ontstaan. Zou dit echt kunnen of is dit nieuwigheid?

- Verder valt mij op dat ik nog niet veel zuiniger rijd dan 7.2l / 100km Ik hoop dat dit minder wordt...

Volgens mij zijn er veel mensen die rond deze tijd de CT gaan rijden. Ben benieuwd of men veel van dit soort "dingetjes" tegenkomt!
 

snekuem

Hoort erbij
15 okt 2011
71
0
0
tri zei:
Na 2 maanden probleemloos rijden deze week naar Aken geweest via Maastricht, Vaalst.Wat een, ellende, verkeersremmers, slakkenrijders.Voor 11O km meer dan 90 minuten.De auto echter was in zijn element, ik liet me "zweven .Na 220 Km was het gemiddelde 4.2 liter.Niemand is me voorbijgestoken en op het einde heeft hij nog eens goed mogen sprinten(veldwegen zonder verkeer), is was bijna gek van dat trage verkeer.Dit wordt echter de toekomst dus ik zal me aanpassen.
4,2 liter gemiddeld is echt wel een superzuinig verbruik op de autobaan, en dan nog in de winter, misschien kun je als ervaren hybriderijder ons wat tips geven hoe je aan zo'n laag verbruik geraakt. Over welke snelheid spreken we dan ??? en In welke stand ( eco, normaal, sport ) ???
 

Dnns

Hoort erbij
12 dec 2010
95
0
0
rushhour zei:
snekuem zei:
rushhour zei:
Ik rij nu een ca. een maand met de ct BLP en heb bovenstaande zaken niet echt gemerkt. Iets wat ik wel wil vragen is of het normaal is dat als je net hebt gereden en uitstapt, je getik hoort vanuit de auto?
Hoor af en toe ook getik vanonder de motorkap als ik uit de CT stap. Zal wel normaal zijn zeker ???

Het is volgens mij inderdaad vanonder de motorkap.

Kan kloppen, als je in/uitstapt worden er nog wat vloeistoffen rondgepompt meen ik. Vandaar het gezoem en getik.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
De stand is normaal, ik kon bijna nooit voorbijsteken wegens verbodstekens en tegenverkeer.Het landschap is er zeer heuvelachtig, bij het dalen gaat de motor kiezen voor EV ook met 70 km/uur.Telkens ik bij een van de vele ronde punten kwam zag je op afstand een kleine file, ik rij er niet tot aan het einde maar laat mij uitbollen zodat ik aan de rotonde gekomen vlot kan oprijden.In de olie doe ik steeds Marly grafiet die op de cylinderwanden blijft "kleven" en steeds voor een optimale smering zorgt.Ik tank ook Super plus benzine.
Mijn conclusie is dat een hybride echt tot zijn recht komt als de olietemperatuur optimaal is.
Met CVT rijd ik reeds 21 jaren: Mercedes, Mini Cooper enz..DE motor heeft bij mij nog nooit"gehuild" je moet voelen hoe snel de koppeling het grote koppel van de elektro motor kan verwerken.Lawaai betekent benzine verkwisten.
Normaal verbruik bij kortere afstanden is nu wel een 5 liter.
Als ik met de motor ging heb ik het dubbele verbruik en kom niet veel sneller aan
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
tri zei:
In de olie doe ik steeds Marly grafiet die op de cylinderwanden blijft "kleven" en steeds voor een optimale smering zorgt.Ik tank ook Super plus benzine.
Met alle respect, maar deze twee zaken hebben geen enkel positief effect. Benzine met een hoger octaangetal is wel duurder, maar niet beter, tenzij de motor ervoor gemaakt is. Wellicht zelfs dat het additief een negatief effect heeft. Als een additief nut zou hebben zou het wel door autofabrikanten geadviseerd worden of standaard in motorolie verwerkt worden.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
+1

Met de hedendaagse kwaliteit oli?n zijn additieven redelijk zinloos gebleken, of zelfs schadelijk. Mede ook gezien de nauwkeurigheid en tolerantie van moderne motoren. En als er wel redenen bestaan om dit soort zaken toe te voegen, dan is er sowieso al iets mis. Tijdig olie verversen en filter vervangen lijkt nog steeds het beste motto.

Daarbij voegt elke oliefabrikant al additieven toen aan de olie ;)

Voor hoog octaan zijn beslist redenen te bedenken, echter dient dit, als genoemd, ook van toepassing en nut te zijn.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Dit is geen chemisch additief maar microscopisch grafiet dat alleen bij het starten ,als de olie er nog niet is ,reeds een beschermende laag op de metalen delen maakte.Zorgt dus voor minder slijtage en wrijving in de koude fase.De superplus kost bij ons 2 cent meer en deze benzine heeft een hoger soortelijk gewicht(wel miniem).Ik vind dat bij een hoge compressie (hier 13) hoger octaan soms zijn nut heeft.De klopsensor regelt wel alles maar moet dus hier minder tussenkomen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Uiteraard staat het een ieder vrij om iets toe te voegen, maar enige terughoudendheid is daarbij geboden. Dat blijkt ook wel uit diverse onafhankelijke onderzoeken.

Edit: uit onderzoek blijkt tevens dat micro grafiet regelmatig terugkeert als preventief 'wondermiddel'. Aangetoond is dat de micro grafietdeeltjes grotendeels blijven zweven in de olie en daardoor uiteindelijk verstoppingen kunnen veroorzaken (filter / oliekanalen). Tevens kan de 'verbinding' (de geclaimde beschermlaag) metalen en aluminium laten oxideren. Maar goed, voor eigen risico dus.

Maarre....we dwalen nogal af van het topic ;)
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Hoi JReh ben jij nog naar de dealer geweest voor het klapperende geluid?

Ik was er gister voor de grote beurt. Alleen konden ze het geluid niet achterhalen. De snelwegen rondom Amersfoort waren wat te druk om constant 120 te rijden en misschien ook wel te strak aangelegd. Jammer want toen ik later weer op de A2 reed begon het geklapper alweer.
 

jreh

Nieuw hier
29 mrt 2011
7
0
0
@Lexus4all Nee, ik ga zaterdag langs de dealer. Hoop dat we het geluid kunnen 'opwekken' ;-) Toen mijn vriendin achter het stuur zat heb ik eens goed geluisterd en het geluid lijkt onder de moterkap vandaan te komen t.h.v. het rechter voorwiel. Laatst had ik het ook toen ik ca. 80 km/h reed; het heeft echt met de windsnelheid/richting te maken. Ik hoop dat ze er iets aan kunnen doen.