optrekken bergop NX 300h

LexusGary

Nieuw hier
6 dec 2019
4
0
0
Dag, ik heb mij dit jaar een Lexus NX 300h aangeschaft, komende van een Alfa 156 Sportswagen was het effen aanpassen. Op gebied van verbruik had de dealer gezegd ongev. 7,5 L en daar kom ik wel aan als ik heel rustig rij en geen autosnelweg gebruik.
Ik heb wel een vraag aan iedere rijder met hetzelfde model, Onlangs zat ik in de Ardennen met vrienden die met een Opel Grand slam reden, aangedreven door een 1200 cc en ook automaat. Nu reden we samen bergop op een autosnelweg van 80 naar 120 p/u. Onze vrienden trokken zo weg van mij, ik kon hen niet bijhouden met mijn 2;5 l motor. De motor bleef in hoge toeren draaien maar versnelde weinig t.o. de Opel. Zijn er nog mensen die dit ondervonden hebben, dat de Lexus, als je van achter een vrachtwagen optrekt en het is bergop, dat het niet vlot gaat en de motor hoge toeren draait ?
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
De Grandland X is het model dat je vrienden hebben denk ik? Ik denk dat het verschil in gewicht hier een rol speelt en dat doorgaans turbo motoren goed zijn in bergopwaarts rijden. En ook; wat je vaker ziet bij is dat die jongste generatie downsize motoren het opgegeven vermogen met gemak leveren. Waar de Japanse motoren van oudsher exact leveren wat er staat, overtreffen die downsize blokjes het opgegeven vermogen vaak.
 
13 jun 2019
177
53
28
Ik kan het me haast niet voorstellen..........Heb een IS met dezelfde aandrijving sinds 15.000km. Ook in de UK in heuvelachtig terrein gereden. Hoe dat omhoog trekt!
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
En wat dan nog dat die Opel sneller berg op kan rijden?
Ga eens naast elkaar bij het stoplicht staan.
Jouw Lexus in Sport.
Kijk en geniet van het kleiner worden van die Opel.

:giggle:
 

LexusGary

Nieuw hier
6 dec 2019
4
0
0
In welke drive modus stond de wagen?

Geprobeerd in zowel gewone stand als in sport, het verschil was nihil, de Grand slam die toch ook niet zo klein is trok zo weg. Van stilstand vertrekken gaat redelijk vlot, doch van op snelheid b.v. vertragen voor een truck en dan versnellen doet de motor redelijk lang hoge toeren en hoor je hem niet opschakelen. Ik heb met nog automaten gereden, en die schakelden sneller naar een hogere versnelling, ik vrees dat mijn bak niet correct werkt, daarom dat ik de vraag stel in dit forum.
 

LexusGary

Nieuw hier
6 dec 2019
4
0
0
En wat dan nog dat die Opel sneller berg op kan rijden?
Ga eens naast elkaar bij het stoplicht staan.
Jouw Lexus in Sport.
Kijk en geniet van het kleiner worden van die Opel.

:giggle:

Kan zijn, en normaal verwacht ik dat ook, maar niet met de mijne.
 

LexusGary

Nieuw hier
6 dec 2019
4
0
0
De Grandland X is het model dat je vrienden hebben denk ik? Ik denk dat het verschil in gewicht hier een rol speelt en dat doorgaans turbo motoren goed zijn in bergopwaarts rijden. En ook; wat je vaker ziet bij is dat die jongste generatie downsize motoren het opgegeven vermogen met gemak leveren. Waar de Japanse motoren van oudsher exact leveren wat er staat, overtreffen die downsize blokjes het opgegeven vermogen vaak.

Volgens de info die ik gevonden heb, De Grandland heeft een gewicht van 1243 kg en de motor 130 pk dat geeft 9.56 kg per pk, De Lexus NX 300 weegt ? 1800 kg en heeft 197 pk (gecombineerd), dat geeft 9.13 kg per PK wat niet veel verschil geeft met de Opel, zelf iets minder. Ik stel mij de vraag of een tekort aan olie in de CVT dit kan veroorzaken, weet iemand hoe ik die oliepeil kan controleren?
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Hmmm, ik zou nu een mede NX300h-rijder opzoeken en elkaars auto’s vergelijken.
 

PJL

Actief
29 jun 2015
157
34
28
Ik zou de garage opzoeken en daar je vragen neerleggen. Normaal gesproken heb je altijd veel koppel beschikbaar, ook heuvelopwaarts. Je moet overigens het versnellingsmechanisme lekker zijn werk laten doen. De werking lijkt in niets op andere versnellingsbakken. Niet schrikken van een beetje toeren bij vraag naar veel vermogen.