Originele of imitatie onderdelen

CBRX450H

Nieuw hier
21 feb 2024
11
2
3
Goedemorgen allen,

Afgelopen vrijdag is mijn RX voor een beurt bij Louwman geweest, waar bleek dat het wiellager linksachter aan vervanging toe is.

Nu ben ik even benieuwd of mensen hier ervaring hebben met de verhouding van kwaliteit tussen originele of imitatie onderdelen. Een origineel Lexus wiellager kost inclusief montage €1100, een imitatie €465. Omdat ik toch graag voor het beste op de lange termijn ga neig ik naar een origineel lager, maar misschien dat er hier mensen zijn die ooit voor imitatie hebben gekozen en daar ook tevreden mee zijn.

Alvast dank voor eventuele input!
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
315
188
43
Dat is een vraag die zichzelf bijna beantwoord. Het woord waar het om draait is imitatie. Je kan daar niet dezelfde kwaliteit van verwachten natuurlijk. Zou ik NOOIT doen. Ga je spijt van krijgen. Tenzij je er nog maar een paar maanden in rijdt maar dan wil je dat de nieuwe eigenaar ook niet aandoen!
 

CBRX450H

Nieuw hier
21 feb 2024
11
2
3
Dat is een vraag die zichzelf bijna beantwoord. Het woord waar het om draait is imitatie. Je kan daar niet dezelfde kwaliteit van verwachten natuurlijk. Zou ik NOOIT doen. Ga je spijt van krijgen. Tenzij je er nog maar een paar maanden in rijdt maar dan wil je dat de nieuwe eigenaar ook niet aandoen!
Klopt! Verwacht (en hoop) nog wel een hele tijd te doen met de RX, vooral na het laten monteren van nieuwe luchtveerpoten aan de voorkant rijdt ‘ie als een zonnetje ☺️. Dank voor de reactie!
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
740
682
93
Goedemorgen allen,

Afgelopen vrijdag is mijn RX voor een beurt bij Louwman geweest, waar bleek dat het wiellager linksachter aan vervanging toe is.

Nu ben ik even benieuwd of mensen hier ervaring hebben met de verhouding van kwaliteit tussen originele of imitatie onderdelen. Een origineel Lexus wiellager kost inclusief montage €1100, een imitatie €465. Omdat ik toch graag voor het beste op de lange termijn ga neig ik naar een origineel lager, maar misschien dat er hier mensen zijn die ooit voor imitatie hebben gekozen en daar ook tevreden mee zijn.

Alvast dank voor eventuele input!
Ik denk dat het niet eenvoudig is om daar iets zinnigs over te zeggen, afgezien van het feit dat er sprake is van een fors prijsverschil.

Moderne auto's zijn vaak voorzien van speciaal voor dat type gemaakte lagers waar vroeger gewoon een standaard lager gebruikelijk was. Die waren eenvoudig uitwisselbaar met lagers van een andere goede leverancier, inmiddels is dat veel minder het geval.

Veel goedkope lagers zijn afkomstig uit China en andere nog wat in ontwikkeling achterblijvende Aziatische landen. Het gegeven dat ze er nagenoeg hetzelfde uit zien en waarschijnlijk ook wel passen, is geen garantie dat de kwaliteit acceptabel is.

De afgelopen decennia zijn kwaliteitslagers aanzienlijk beter geworden door gebruik van speciale staalsoorten, verbeterde hardings-, coating- en bewerkingstechnieken alsmede veel langer stand houdende smeervetten. Daardoor is er ook ruimte ontstaan voor nog wat minder ervaren fabrikanten met een goedkoper aanbod.

Ik zou er terughoudend mee zijn - tenzij je plannen hebt de auto binnen betrekkelijk korte tijd te verruilen voor een ander exemplaar.
 

TTS

Hoort erbij
26 dec 2023
53
28
18
Mijn ervaring is dat SKF echt goede wiellagers levert. Ik heb ze achter op de bus, en draaien al een paar jaar, terwijl het echt wel wat te verduren krijgt.
Ik geloof dat ze 110 euro per kant waren.
Het persgereedschap was 200, maar ik vind het mooi om zelf te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexpeter en CBRX450H

Flierefluiter

Hoort erbij
13 dec 2023
26
5
3
Aftermarket hoeft echt niet altijd slechter te zijn. Zeker niet als je de originele fabrikant weet te achterhalen. Zo werkt Lexus/Toyota veel met Denso en Aisin.
Heb welleens een aftermarket product besteld waarbij het Toyota embleem gewoon was weggevijld en zodanig als aftermarket verkocht werd.
Koyo zou OEM kunnen zijn. SKF of Timken schijnt ook goed te zijn.
 
Laatst bewerkt:

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
732
173
43
Mijn ervaring is dat SKF echt goede wiellagers levert.
SKF is zo ongeveer de grootste fabrikant van lagers ter wereld, dus ik zou dat ook wel vertrouwen ja. De ene imitatie is de andere niet. Een generiek Chinees merk is echt wel wat anders dan SKF, maar kan allebei onder de noemer "imitatie" vallen. SKF levert ook aan de F1 en de vliegtuigindustrie bijvoorbeeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: TTS

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
732
173
43
Aftermarket hoeft echt niet altijd slechter te zijn. Zeker niet als je de originele fabrikant weet te achterhalen. Zo werkt Lexus/Toyota veel met Denso en Aisin.
Heb welleens een aftermarket product besteld waarbij het Toyota embleem gewoon was weggeveild en zodanig als aftermarket verkocht werd.
Koyo zou OEM kunnen zijn. SKF of Timken schijnt ook goed te zijn.
Ja, mooiste voorbeeld vond ik toen nog de waterpomp van Aisin die ik besteld had, het Toyota logo was er gewoon vanaf gevijld. Het is dus goedkoper om dezelfde mal te gebruiken als voor de OEM fabrikant en dan het logo eraf te vijlen dan een nieuwe mal te maken.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
377
247
43
Met goed uitzoekwerk kom je de originele leveranciers wel tegen. Op zich is er niets met SKF mis, maar ik betwijfel of ze even lang meegaan, als een Koyo. Via bijvoorbeeld Amayama.com kun je de originele delen krijgen, voor een fractie van wat de dealer rekent. Nadeel is dat je zelf moet monteren of iemand vinden die eigen onderdelen wil monteren. Niet iedere garage is daar happig op. Ook is het langer wachten dan op Winparts.
 
  • Leuk
Waarderingen: TTS

Flierefluiter

Hoort erbij
13 dec 2023
26
5
3
Ja, mooiste voorbeeld vond ik toen nog de waterpomp van Aisin die ik besteld had, het Toyota logo was er gewoon vanaf gevijld. Het is dus goedkoper om dezelfde mal te gebruiken als voor de OEM fabrikant en dan het logo eraf te vijlen dan een nieuwe mal te maken.
Dat bedoel ik dus
 

Flierefluiter

Hoort erbij
13 dec 2023
26
5
3
Met goed uitzoekwerk kom je de originele leveranciers wel tegen. Op zich is er niets met SKF mis, maar ik betwijfel of ze even lang meegaan, als een Koyo. Via bijvoorbeeld Amayama.com kun je de originele delen krijgen, voor een fractie van wat de dealer rekent. Nadeel is dat je zelf moet monteren of iemand vinden die eigen onderdelen wil monteren. Niet iedere garage is daar happig op. Ook is het langer wachten dan op Winparts.
Misschien niet helemaal vergelijkbaar maar Aisin is onderdeel van Toyota en Toyota is ook groot aandeelhouder van het Japanse Koyo. Dus.... Maar uiteindelijk moet je dan weer evengoed origineel Koyo hebben en geen Chinese imitatie.
Oh.. en dat bedoel je waarschijnlijk ook nu ik je bericht nog eens lees.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
377
247
43
Jep, je zult zien dat Toyota heel erg in eigen vijver vist. Met een Europese auto is een looprol van INA, het wiellager van SKF en de draagarmen komen van Lemforder. Die delen bestel je op iedere hoek van de straat en kun je leuk besparen.

Dat is bij Lexus een stuk lastiger, zie maar eens een Showa schokdemper te vinden. Dan kom je al gauw uit op daadwerkelijke imitatie als Maxgear of JapanParts (als dat al verkrijgbaar is en wat kun je daarvan verwachten) of toch maar online/bij de dealer origineel bestellen. Zaken als een waterpomp of bougies kun je vaak nog wel bij Winparts van Aisin en Denso bestellen.
 

VARRO

Nieuw hier
8 apr 2023
14
0
1
Onlangs had ik TPS sensoren laten plaatsen bij bandenverkoper deze konden niet worden ingelezen door de computer van mijn GS dan maar weer naar dealer voor originele TPS sensoren deze werkten wel !.
 

TTS

Hoort erbij
26 dec 2023
53
28
18
IMG_9548.png


Ik wist het wel, lekker SKF er in.
Het lijkt erop, dat er niet eens geperst hoeft te worden. Appeltje eitje.