Oud-weinig km of nieuw-veel km?

droelman

Nieuw hier
18 apr 2012
3
0
0
Ik ben me aan het orienteren op een lexus GS.

* Nu vraag ik me af wat beter is:
- Een GS uit 1998 met <100.000 km op de teller
- Een GS uit 2002 met 200.000> km op de teller

* Als we toch bezig zijn, hoe nauwkeurig komt het vervangen van de distributieriem. Heb een mooie GS gevonden maar de distributieriem is ongeveer 6 jaar geleden vervangen, maar voldoet bij lange na niet aan de kilometers. Kan ik hier eventueel nog 2 jaar mee rijden, of is dit een te groot risico?

* Verder heb ik begrepen dat een lexus check ?180 euro kost, weet iemand wat hier bij inbegrepen zit? Als hun bijvoorbeeld zeggen dat de auto prima is, en dat er vervolgens na 2 weken iets kapot is. Of wat houdt die check precies in?

Groeten 'een toekomstig collega lexus rijder'
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
In eerste instantie welkom op 't forum!

Lastige vraag. De km stand hoeft niet altijd een goed beeld te geven. Het is al eerder genoemd, liever een auto met wat meer (snelweg) km's, dan bijvoorbeeld 1 met weinig en veel korte ritjes. Daarbij kan de algemene staat van de auto ook een rol spelen.

Als het onderhoud in orde is, zou ik misschien toch een voorkeur voor de 2002 hebben. Deze auto biedt o.a. technische voordelen boven zijn voorganger. Denk aan gordijnairbags, verbeterde remcylinderunit en rem-assist, modern(er) NAV- en audiosysteem en qua stuurgedrag en ophanging is ook e.e.a. verbeterd.

De distributieriem is een gewetensvraag. Er staat 6-8 jaar voor (de geluiden hierin verschillen), maar e.e.a. is mede afhankelijk van hoe met de auto gereden is, etc. Zelf zou ik dit preventief laten doen. Het is nogal jammer als dat ding toch knapt na een half jaar..

Lexus check is een uitgebreide inspectie op (161) punten, welke Lexus zelf ook uitvoert op occasions. Het is een bedrag, maar reparaties zijn vaak kostbaarder. Speek wel van te voren af wat je kunt verwachten van die check.

Succes met de keus!
 

raymond

Actief
8 feb 2012
144
1
0
ik zeg ga voor het model 2002! mits de gs zijn beurten heeft gehad. zoals gps al zegt dit model heeft meer verbeterde punten. succes!!! en welkom.
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Normaalgezien zou ik zeggen ga voor de jongere met meer km's, maar hier gaat het over een verschil van meer dan 100.000km. Ik zou voor het oudere model gaan met minder km's. Zelden zie je nog een auto van die leeftijd met zo weinig km's.

Remcylinder unit kan overgezet worden (+/- 500 euro), ball-joint moeten op beide wagens vervangen worden, NAV is achterhaald op biede modellen, je kan beter een aftermarket unit zetten. Achterlichten zijn mooier op het 2002 model, maar kunnen omgewisseld worden. Het 2002 model is inderdaad veiliger door zijn airbaggordijnen.

Ik denk dat de staat van beide wagens en de prijs een grote rol gaat spelen in jouw keuze.
 

droelman

Nieuw hier
18 apr 2012
3
0
0
Bedankt voor de antwoorden.

Heeft er iemand ervaring met zo'n Lexus check? Hoe gaat dit in zijn werk? Lopen hun die punten na en noteren wat er wel of niet goed is, of wat doen ze bij die check? Zit er iets van garantie op die check, als Lexus bijvoorbeeld constateert dat onderdeel x nog prima is en na 2 weken is dat onderdeel kapot?
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Normaal ging ik voor de minste km. maar de prijs kan toch wel een grote rol spelen.
Aangezien 100.000 km bij deze auto's niet veel uitmaakt.

Ik denk dat je ook naar instap en gebruikerssporen moet letten de stoelen hebben een beetje een zachte/zwakke rand aan de instapkant.

Is het leer altijd netjes behandeld, zijn de beurten altijd netjes op tijd gedaan.
En waar is er gereden in de stad of meer op de snelweg.
Vergeet niet dat b.v op de 2000+ schakelknopjes op het stuur zitten.

en dat als je weinig rijdt b.v 10.000 per jaar de oudere wel een oude auto blijft en de nieuwe een gewone km stand voor zijn leeftijd heeft.
 

meeusenmichel

Actief
23 feb 2012
121
0
0
ik heb geopteerd voor een oude (gs 300 - 1995) met weinig km's (100.000km).

Tenslotte roest een Lexus toch niet, en hoe minder hij gelopen heeft, hoe beter. Het enige wat ik nooit zou kopen, is ??n op gas. Volgens mij zijn Japanners niet gemaakt om op lpg te lopen. De distributieriem heb ik toch ook vervangen, al was die maar 5 jaar geleden gedaan, maar de vorige (eerste) eigenaar was een oude man, en mijn rijstijl vergt iets meer van de auto....
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Gas is niet echt een probleem als er een extra smeermiddel wordt gebruikt, zoals Flashlube. Maar het is natuurlijk altijd veiliger ene zonder gas te kopen.

Onze Toyota Previa (2001, 2.4L) heeft van nieuw af een LPG-installatie meegekregen. Heeft 30.000km zonder Flashlube gereden, kleppen moesten afgesteld worden. Toen Flashlube ge?nstalleerd. Daarna moesten de kleppen pas bij 180.000km weer worden afgesteld. Uiteindelijk heeft de cylinderkop het op 240.000km begeven => blown headgasket en valve seats waren uitgevreten. Nieuwe cylinderkop erop met versterkte kleppen. Hij heeft nu 260.000km.
 

meeusenmichel

Actief
23 feb 2012
121
0
0
inderdaad, met kopsmering is het beter, en zoals bijvoorbeeld een Toyota T100, Tundra, Tacoma of Seqoia kan je niet anders, of je doet je loon op aan woonwerkverkeer :loll:
 

JDB

Actief
20 jun 2010
286
0
0
Oude topic vanonder het stof . . .

Het is ondertussen al meermaals bewezen dat een Lexus/Toyota perfect op gas kan rijden.
Ik ken meer dan ??n GS (2JZ-GE) met meer dan 200000 gas km's op de teller zonder problemen.
Mijn IS300 (2JZ-GE) stond ook op gas en de nieuwe eigenaar heeft er opnieuw gas ingezet en heeft er ondertussen al vele tienduizenden km's opzitten, uiteraard zonder problemen
:rulez:
Mocht ik opnieuw met een IS300 rijden, zou het zeker terug op LPG zijn !