Paar technische vragen

Mr.Ruben

Actief
30 mrt 2013
217
6
18
Hallo medeforummers,

Ik heb mijn lexus is200 nu een week maar mij vallen een paar dingen op waar ik me aan stoor
- als ik de koppeling intrap maakt hij geen geluid, laat ik hem los ratelt hij iets maar minimaal is dit normaal?
-boven de 80kmh hoor ik een soort kabaal, zoals banden gecupt zijn kan het de cardanas zijn waar speling inzit?
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Geluid koppeling: waarschijnlijk druklager.
kan ook nog voorste hoofdlager van bak zijn of naaldlagertje van prise-as, maar die kans is veel kleiner.
Test: zet auto in vrij en druk voorzichtig druklager op spanning. Als het geluid snel verdwijnt klappert het druklager ietsie tegen de diafragmavingers. Is niet zo dramatisch. Als het een wat malend geluis wat pas verwijnt als je flink doortrapt duid dit op behoorlijke slijtage van druklager. Bad news; bak moet er uit.
Gelujid boven 80 km/uur.
Zet eerst op assteunen om banden uit te sluiten, als je geen sperdiff hebt afwisselend linker en rechterwiel tegenhouden om tevens wiellagers/steekassen uit te sluiten.
vervolgens rijden en boven 80/uur auto vrij zetten of koppeling in trappen. Als geluid onder belasting er wel is, maar freewheelend niet, duid dit op beginnende slijtage/schade aan bak, cardanas of gevulcaniseerde tussenlager
of crown and pinion van het differentieel. Als de schade vergevorderd is zal het geluid zich zowel onder last als freewheelend voordoen. Zoekplaatje dus. Werk met systeem en schrijf stapsgewijs op waty je gedaan hebt. En denk aan je veiligheid. Je kunt effe wachten of geluid erger wordt om het makkelijker te lokaliseren, mits het niet onveilig is. Zo maar even wegbrengen naar een garage kan je een vermogen kosten, dus probeer het zelf te vinden of in ieder geval zelf zo veel mogelijk oorzaken te elimineren. Veel sleutelvreugde toegewenst. redbaron