parkeren

Rudolf

Hoort erbij
23 apr 2023
32
18
8
Hallo forumleden,
Ik heb een vraag over het parkeren van mijn lexus.
Ik zie regelmatig op social media hoe je een automaat dient te parkeren,
Vanuit rijstand direct op de P en uitzetten,of eerst in N,daarna handrem inschakelen en dan naar P.
Ik ben benieuwd naar het antwoord.
MvG Ruud.
 
Wat ik doe (en ik weet niet of dit de juiste manier is)

a) Stop de auto (betreft CT200h uit 2018) door rem in de trappen.
b) Tik de gear knob naar de stand N
c) Zet de auto uit dmv de start/stop knop
d) Trap de voet/handrem in

c en d ook ooit in omgekeerde volgorde.



Weer gaan rijden:
a) Starten dmv start/stop knop
b) Trap de voet/hand rem in, om deze "ervan af te halen"
c) In D of R zetten met de gear knob
 
Zelf heb ik een hybride in combinatie met een automaat. Van D zet ik hem in P of vanuit de R naar P aangezien ik doorgaans achteruit inparkeer.

De handrem heb ik ingesteld op automatisch en daar heb ik geen omkijken naar.

Omgekeerd, starten met voet op de rem, in D en wegrijden maar. Wel zet ik dan alle lijnhulpen, ACC en de hill hold functie aan.
 
Mijn auto doet alles automatisch, gewoon "uit" zetten en de auto gaat naar "P" en de rem gaat er op. Maakt niet uit in welke versnelling ik sta.
Bij mijn vorige moest ik eerst "P" selecteren voordat ik de auto uitzette omdat hij anders irritant begon te piepen.

Oftewel: Ligt eraan wat voor auto je hebt....
 
Bij zowel een CVT las een "klassieke" automaat betekent de stand P dat niet alleen de verbinding tussen motor en aangedreven wielen wordt verbroken maar dat tevens de aangedreven wielen tegen draaien worden geblokkeerd. Op zich is dat voldoende om de auto onbeweeglijk te maken. Daarnaast is er de handrem - een wettelijk verplicht organisme dat er ook voor zorgt dat bewegen van de auto wordt voorkomen. Bij veel Lexus auto's kun je instellen dat deze automatisch wordt geactiveerd bij het uitzetten van de motor en daarnaast ook automatisch in werking treedt wanneer je door omstandigheden tijdelijk moet stoppen op een helling.

Uiteindelijk gaat het er om dat je bij parkeren de auto in de P-stand zet. Als tussenstap de N-stand kort gebruiken is een overbodige stap. Wel is het zaak de P-stand pas in te schakelen als je de auto voordien met de voetrem tot volledige stilstand hebt gebracht. Het best zet je dus de auto stil en zet je dan, met de voet nog op de rem, de auto in de P-stand. Het rijdend de auto in de P-stand zetten zal waarschijnlijk niet lukken. meestal is er een beveiliging aangebracht om dit te voorkomen - het zou tot ernstige beschadiging van de versnellingsbak kunnen leiden.

Mocht je denken van "ik sta op een vlakke weg/oprit dus de N-stand is ook wel goed" dan zul je merken dat je de auto niet uit kunt zetten en er iets irritant begint te piepen. Dat is om je er aan te herinneren dat als je de motor uit wilt zetten, de auto daaraan voorafgaand voldoende moet zijn beschermt tegen wegrollen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en Citrofiel1975
Het idee van eerst de N, rem los en auto in parkeerrem laten zakken en dan de P is dat je de parkeerpin ontlast. Dat zijn die social media filmpjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rayminidas