PCV-valve

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
480
357
63
Beste leden,

Nu ik bijna een jaar en tig tienduizenden kilometers verder, met de IS300h ben, vroeg ik me af wat jullie ervaringen met de PCV-valve zijn? Er staat inmiddels zo'n 2,5 ton op en over een paar weken staat alweer de 270k beurt gepland.
Ik lees eigenlijk weinig concrete info en wat ik lees, is wisselend. Of nooit vervangen of om de 100k of iets. Ook lees ik de ene keer dat er een afdichtingsmiddel op de schroefdraad moet en de andere keer weer niet nodig.

Wat zijn jullie ervaringen?

Wat ik er van begrijp is dat je vrij gemakkelijk kan checken of de klep nog goed werkt; als je hem loshaalt en hij maakt geluid (klepperen/ratelen) dan is hij goed.
Je kan hem ook reinigen maar dat geeft weer risico's. Ik zou hem zelf bij twijfel (laten) vervangen want volgens mij is het niet een heel duur onderdeel, niet heel lastig om te vervangen en problemen die een vastzittende klep kan veroorzaken kunnen veel duurder zijn.

Ik zal bij mijn 180K km beurt mijn garage eens vragen om deze check te doen. Dus sowieso een goede tip van je.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa en Sam_IS300h
Bij 280k km de PCV-valve van mijn 3GS300 uit 2005 vervangen, die was flink goor, ook al leek hij nog prima te ratelen/klepperen. Dat laatste wil overigens niet alles zeggen over de werking. Ik was 25 euro ex btw kwijt bij de Dealer, montage zelf gedaan.

• Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h
Deze is 30 euro ex btw. Dus dikke prima om eens mee te pakken na al die tijd.
Ik ben toch een hele smak kwijt (€1000,-) aan de beurt zelf, dus dan kunnen die 3 tientjes aan arbeid er ook nog wel af. Daar ga ik niet voor in de regen en kou staan. :-)

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
Een PCV valve is ook niet iets waar direct de motor beroerd van gaat lopen. Bij evt verstopte PCV valve, kan de druk in je klepdeksel niet weg en zoekt het doorgaans z'n weg langs de pakking.

Nee, precies de reden waarom ik het toch overwoog. Het is vaak een sluipmoordenaar, je merkt vaak niet veel. Maar ineens ligt er een pakking/keerring uit. Been there, done that.