Pech! “Vervang hybride Batterij “

BartB

Nieuw hier
29 okt 2023
8
1
3
Hallo! 2mnd na aanschaf heeft mijn IS300h mij laten staan. De wegenwacht én de Lexusdealer concludeerden dat de hybride batterij vervangen moest worden. Nu is bij een hybride “specialist “ de h-batterij vervangen door een refurbished batterij.
Nu vallen mij een aantal zaken op;
- de batterij indicator geeft altijd aan dat maximaal de batterij maar voor 2/3 vol is. (Zelfs na een lange rit)
- Bij het starten is de h- batterij elke x zo goed als leeg.
- Bij starten wordt er al na een paar seconden overgeschakeld op de verbrandingsmotor. (Rij nu 1op 14,6)
- een enkele x geeft de energie-monitor aan dat er electrisch gereden wordt maar ondertussen loopt de verbrandingsmotor stationair!

Misschien maak ik mij teveel zorgen maar ik ben benieuwd hoe andere forumleden hier tegenaan kijken.
Oh ja de auto is uit 2014 met 170K op de teller.
 

Bijlagen

  • IMG_1128.jpeg
    IMG_1128.jpeg
    2,5 MB · Weergaven: 46

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
438
63
Nu is bij een hybride “specialist “ de h-batterij vervangen door een refurbished batterij.
Disclaimer: ik heb geen ervaring met refurbished hybride accu’s, wel met refurbished smartphones, laptops en e-bikes. Bij die categorieën krijg ik dus geen nieuwe accu. Die accu is gegarandeerd niet nieuw. Tenzij het product als zodanig amper bruikbaar is. Voor een hybride accu in een auto die refurbished is heb je volgens mij ook geen nieuwe. Geen idee hoe die hybride specialist te werk gaat, maar even commercieel gedacht: ik heb een accupakket dat nog werkt (geen klachten over bekend) en er is een markt voor want volledig nieuwe accupakketten zijn (erg) duur. Voordat ik als aanbieder het product als refurbished aanbiedt, meet ik ‘m even door. Komt ie goed uit de meting dan verkoop ik ‘m. Dit is een manier om commercieel met zo’n dienst om te gaan. Als de aanbieder meer garanties zou moeten bieden over de te verwachten levensduur is daar meer onderzoek (en dus ook tijd) voor nodig waarbij dat ook terugverdiend moet worden. Daarmee gaat ook de prijs omhoog…

Je kunt de voorwaarden eens goed doorlezen en kijken of je de hybride specialist mag aanspreken op de (tegenvallende) prestaties van de geleverde hybride accu?
 

BartB

Nieuw hier
29 okt 2023
8
1
3
Het probleem is dat ik helemaal geen papierwerk heb ontvangen. Het bedrijf waar ik de auto gekocht heb, heeft de reparatie geregeld (garantie) en heeft niet de behoefte om kopieën op te sturen.
 

BartB

Nieuw hier
29 okt 2023
8
1
3
Ik heb telefonisch contact gehad met de specialist en kreeg de mededeling dat gegevens niet met derden gedeeld worden, alleen met de opdrachtgever.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
Het klinkt of er iets mogelijk niet helemaal goed is. Bij mijn GS450h uit 2012 varieert de ladingstoestand tussen 2 streepjes en maximaal. Na de (koude) start doet de batterij aanvankelijk niets - pas nadat de koelvloeistoftemperatuur een bepaalde minimumwaarde overschrijdt kan de batterij, afhankelijk van de rijomstandigheden mee gaan doen. Bij de huidige buitentemperatuur gaat dat vrij snel, bij vorst duurt het merkbaar langer. Het rijden op tegelijkertijd de verbrandingsmotor en electromotor is op zich niet ongewoon, bijvoorbeeld bij accelereren of een lichte verandering in bedrijfsomstandigheden. Die situatie kan voortdurend veranderen.

Een refurbished accu is een accu waarbij defecte cellen zijn vervangen door goedwerkende, waarbij de oude omkasting van de set batterijen en de nog goedwerkende cellen behouden blijven. Dat maakt de reparatie minder duur, omdat alles dat nog in goede staat is wordt hergebruikt. Of dat in jouw geval ook zo is, zou je mogelijk kunnen nagaan door bij de Lexus dealer een hybrid health check te laten uitvoeren. Die zou eventuele afwijkingen moeten kunnen vaststellen. Een dergelijke test kost enkele tientjes. Als de niet-Lexus specialist heeft gesjoemeld zou dat door een dergelijke meting zichtbaar moeten worden. Een goed "refurbished" accupakket zou in ieder geval tijdelijk "zo goed als nieuw" moeten functioneren.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
438
63
Het bedrijf waar ik de auto gekocht heb, heeft de reparatie geregeld (garantie) en heeft niet de behoefte om kopieën op te sturen.
Ai, dat compliceert de boel… feitelijk heb je een garantie situatie waarbij je enkel met de verkopende partij te maken hebt, niet met de hybride specialist. Dan gaat het erom wat je feitelijk met de verkoper hebt afgesproken om het probleem op te lossen; is het bijvoorbeeld “de storing verhelpen“, dan heeft de verkopende partij daar schijnbaar aan voldaan en is dit wat het is… Is het “de hybride accu herstellen (zo goed) als nieuw” en je hebt dat zwart op wit, dan kun je nog eens een goed gesprek aan gaan met de verkoper.

Een refurbished accu is een accu waarbij defecte cellen zijn vervangen door goedwerkende, waarbij de oude omkasting van de set batterijen en de nog goedwerkende cellen behouden blijven. Dat maakt de reparatie minder duur, omdat alles dat nog in goede staat is wordt hergebruikt. Of dat in jouw geval ook zo is, zou je mogelijk kunnen nagaan door bij de Lexus dealer een hybrid health check te laten uitvoeren. Die zou eventuele afwijkingen moeten kunnen vaststellen. Een dergelijke test kost enkele tientjes. Als de niet-Lexus specialist heeft gesjoemeld zou dat door een dergelijke meting zichtbaar moeten worden. Een goed "refurbished" accupakket zou in ieder geval tijdelijk "zo goed als nieuw" moeten functioneren.
Het lastige is dat de term “refurbished” niet eenduidig omschreven is… De beschrijving die jij geeft is wat je als koper het liefst zou zien (en dat snap ik). Maar ”refurbished” wordt ook wel eens uitgelegd als: “onderzocht op gebreken en (optisch) gereinigd“. Als daar een accu in zit of het betreft juist een accu, dan wil dat niet altijd zeggen dat de accu volledig onder handen genomen is om verzwakte, maar nog wel goed werkende cellen te vervangen. Meestal verstaat een verkopende partij onder de term “refurbished” dat ze het apparaat volledig controleren op werking en uiterlijk en het dan goed reinigen en er wat zekerheid op bieden in de vorm van garantie. In dit geval betreft het een accu voor een hybride auto die niet zichtbaar is. Reinigen zal dan niet noodzakelijk zijn maar ik kan me voorstellen dat ze er met een stofzuiger of een doekje overheen gaan voor het idee. De controle op werking zal ongetwijfeld gedaan zijn, alle cellen zullen op spanning misschien wel doorgemeten zijn. Het is de vraag of zo’n refurbished accu ook gecontroleerd wordt op “resterende capaciteit”? Als consument die rechtstreeks koopt bij die hybride specialist heb je misschien de keuze voor een A-kwaliteit met tot 95% van de originele capaciteit tot een C-kwaliteit met tot 75% van de originele capaciteit? In deze situatie is er sprake van een garantie geval waarbij de verkoper misschien de ruimte heeft om zelf te kiezen voor een C- of A-kwaliteit refurbished accu?
 

BartB

Nieuw hier
29 okt 2023
8
1
3
Er valt weinig door te lezen vwb voorwaarden omdat al het papierwerk ontbreekt. De specialist wil geen informatie geven en de verkoper heeft weinig tijd voor allerlei vragen van een klant die 2mnd geleden een auto gekocht heeft. De verkoper heeft gezegd dat het accupakket niet te repareren viel en er daarom voor gekozen is om het accupakket te vervangen door een refurbished pakket. Hier wordt ook 6mnd garantie op gegeven. Een nieuw pakket bij de Lexusdealer was 2x zo duur en dus geen optie voor de verkoper.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
De hybride regelunit in de auto meet de spanning van de individuele cellen in de accu. Wanneer deze niet in balans zijn, dan gaat het alarm af. Als de auto geen storingen geeft dan is de accu vermoedelijk wel in orde. Merk op: het is koud weer en dan werkt een en ander soms nét even anders dan wanneer het buiten warm(er) is. Voor extra zekerheid: laat bij een Lexus- of Toyotadealer een hybride health-check doen. Ik heb in mijn Prius-tijd wel eens gehoord dat er specialistische Toyota dealers zijn waar het hybride systeem gebalanceerd kan worden. Maar dat is al weer jaaaaaaren geleden, kan volkomen gedateerd zijn inmiddels.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
13 jun 2019
179
54
28
Succes gewenst. Maar nu we hier toch even zijn heb ik een vraag. Hoe lang kun je bij Lexus een hybride check laten doen (altijd natuurlijk ;)) met garantie op in elk geval de batterij? Mijn IS heeft net de 2 ton aangetikt en is over een maand 10 lentes oud.
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Ik denk dat je bij de verkoper nu niet echt verder komt: zij hebben het probleem verholpen en de auto rijdt weer naar behoren.

De zaken die je opmerkt doen weinig af aan de auto zelf en zouden ook kunnen komen door koud weer. Met lagere temperaturen is de accu sowieso sneller leeg, slaat de verbrandingsmotor sneller aan en heb je een ongunstiger verbruik.

Het lijkt me een uitstekend idee om een Hybrid Health Check te laten doen bij Lexus. Dat kost je ergens tussen de 60 en 100 euro en geeft uitsluitsel of dit accupakket goed (genoeg) is. Bovendien dient het meteen als extra garantie op het accupakket; mocht ie weer kapot zijn dan kun je naar de dealer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
294
168
43
Ik zou niet te hard roeptoeteren bij de dealer over refurbished bij het laten doen van een HHC.. Als ze dat horen, sluiten ze je accupakket logischerwijs uit van garantie. Je kunt natuurlijk niet shoppen bij een specialist en vervolgens de problemen onder garantie claimen bij de dealer.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Higgie

Bobusa

Actief
12 okt 2008
243
144
43
Ik denk dat je bij de verkoper nu niet echt verder komt: zij hebben het probleem verholpen en de auto rijdt weer naar behoren.

De zaken die je opmerkt doen weinig af aan de auto zelf en zouden ook kunnen komen door koud weer. Met lagere temperaturen is de accu sowieso sneller leeg, slaat de verbrandingsmotor sneller aan en heb je een ongunstiger verbruik.

Het lijkt me een uitstekend idee om een Hybrid Health Check te laten doen bij Lexus. Dat kost je ergens tussen de 60 en 100 euro en geeft uitsluitsel of dit accupakket goed (genoeg) is. Bovendien dient het meteen als extra garantie op het accupakket; mocht ie weer kapot zijn dan kun je naar de dealer.
De auto moet wel min 500km hebben gereden met de nieuwe hybride accu om een betrouwbare hybrid health check te kunnen doen. Maar dat zal de Lexus dealer je vast wel vertellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: R3D