POP UP HOOD Failure (bovendien ook Check Hybrid System en Check Brake System)

Rogier

Hoort erbij
19 mrt 2012
53
6
8
Hallo!

Ik wil vanmiddag even wegrijden vanuit de supermarkt en ik merkte al bij het indrukken van de POWER knop dat er iets raars was.
De motor startte vrijwel meteen, dat vond ik dus al vreemd. (wat ook wel gebeurt als de HV accu vrij leeg is, i.p.v. pas na een seconde of 5)

Er kwamen achtereenvolgens 3 meldingen:
- POP UP HOOD Failure
- Check Hybrid System, Stop the vehicle in a safe place immediately
- Check Brake System
Bovendien 4 oranje lampjes: Driehoek met een uitroepteken, Slip, motor management en Rem met een uitroepteken.

Ik zie geen aanleiding. Er is niemand tegenaan gebotst. De POP UP dingen zijn niet geploft. De 12V accu heb ik een half jaar geleden vervangen. Vorige week nog ca 300 km mee gereden.
Het zou natuurlijk wel de 12V accu kunnen zijn, want staat vaak 1 a 2 weken stil.

De auto rijdt natuurlijk nog wel, maar:
- Ik kan em niet op ECO of SPORT zetten (niet dat ik dat laatste van plan was, maar ter info).
- Regeneratief remmen doet hij niet, hij remt dus zoals velen ervaren, zoals de HV accu ramvol zit.
- Als ik op de back knop druk en de energiestroom zie, zie ik de pijltjes van de energiestroom niet, ik weet dus niet of de HV accu wordt opgeladen.
- EV mode werkt ook niet. Ik heb niet handmatig geprobeerd, maar bij zachtjes rijden loopt ie altijd via de benzine motor.
- Uitzetten en een half uur later proberen helpt niet, zelfde meldingen en gedrag.

Kan ik deze met Carista resetten, ik heb zo'n kastje hier. (als ik een betaalde app koop)?
Andere mensen met ervaring hieromtrent?

Dank voor jullie reacties alvast!

Hieronder de foto's met de meldingen:

1720456809448.png
1720456824960.png
1720456842754.png
1720456885847.png
 
Ik kan maar een ding zeggen: uitlezen wat de codes zijn, die meldingen op je dashboard heb je niets aan. En ja, foutmeldingen kun je met (on)betaalde apps gewoon verwijderen / resetten maar als er echt iets mis is komt deze weer terug.
Nogmaals: Uitlezen! En eventuele storingscodes hier plaatsen of zelf even Googelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Mee eens. Waarschijnlijk niet vergelijkbaar meer maar met de allereerste Prius had ik ook zoiets. 3 waarschuwingen (motor, hybride en remmen denk ik), en geen power meer. Niet de pop up hood melding, die bestond vast nog niet.

De combinatie van meldingen werd destijds heel duister de "triangle of death" genoemd. Daar waren we snel achter met de zelf uitgelezen foutcodes.

Uiteindelijk waren er 2 mogelijke oorzaken:
-een korte storing zonder verdere betekenis: resetten en alles is weer normaal
-einde van de hybride accu.

Met de Prius 1 was gelukkig het bovenste. Ik heb het later met de Prius 2 wel gehad, een schokje tijdens optrekken, de hele kerstboom aan lichtjes en power weg. Toen was de HV accu stuk. Je kan dan nog wel rijden, maar niet in EV, minder power bij optrekken en inderdaad rem je niet meer regeneratief.

Gezien wat je beschrijft hoop ik op een korte te resetten storing. Maar het gedrag van de motor doet me wel erg denken aan mijn Prius met kapotte HV accu.
 
Nou het is alweer opgelost hoor!

Ik had die Carista OBD adapter even opgezocht en erin gestopt.
De motor gestart. De foutmeldingen zoals boven beschreven waren er allemaal nog. Ik had wel het idee dat de HV accu aan het bijladen was, ondanks dat ik geen pijltjes met energiestroom was. De motor bleef lopen, maar ging niet op EV mode na een tijdje.

Ik heb geen betaalde versie van de app dus was benieuwd hoe ver ik ermee ging komen. Ik deed een scan en meteen was er een P0A80 - Replace Hybrid Battery Pack melding op de app. De scan ging nog even door met het checken van andere onderdelen. De airbag, ABS en drivetrain kon hij niet scannen. Toevallig waren daar ook op het dashboard meldingen mee, misschien heeft dat ermee te maken.
Ondertussen op Google / Youtube even gekeken wat die P0A80 precies inhield en zag allemaal mensen die braaf hun HV accu aan het vervangen waren.

Na de scan stond onder deze melding een grote RESET button. Toen ik daarop drukte verdwenen de meldingen (behalve POP UP HOOD failure) meteen van het scherm en vrijwel direct ging de motor uit en op EV. Ik deed de scan nogmaals en weer verscheen de P0A80 . Ik resette het weer en na een volgende scan bleef deze melding ook weg uit die app.

Ik zette het contact uit en weer aan en toen was ook de POP UP HOOD failure melding weg van het display. Alles lijkt nu weer normaal.
Klein stukje mee gereden en later op de avond nog even et contact aangezet en alles is nog steeds ok.

Heerlijk wagentje blijft het.

Dank voor jullie reacties en hopelijk heeft iemand hier nog wat aan.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel en Primi