Pre collition assist! Oei!

Lexy

Actief
17 mrt 2023
137
70
28
Vandaag een stukje wezen toeren met de Lexus. In de buurt van Hoorn rijdt ik een rotonde op, zie ik ineens een motorrijder voor mijn neus. Schrik bij mijn vrouw, schrik bij de motorrijder …..en ik pats op de rem. Gelukkig niks en niemand geraakt. Maar ook geen ingreep van de pre collition assist. Waarschijnlijk met buiten de detectie zone. Sorry motorrijder op je mooie groene easyrider. :mad:
 

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
94
55
18
Deze week de handleiding van mijn “nieuwe” GS gelezen. De pre-collission wordt daarin echt omschreven als “ramp beperking”: wanneer een ongeluk onvermijdelijk is, de gevolgen verminderen door voluit te remmen. Dus echt pre-collision, geen collision avoidance.

Weet niet of dit in jouw Lexus nog zo werkt?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Dus echt pre-collision, geen collision avoidance.
Klopt, de auto grijpt pas in als een aanrijding onvermijdelijk is, oftewel je gaat naar alle waarschijnlijkheid botsen maar de (lichamelijke) schade blijft beperkt.
 

Lexy

Actief
17 mrt 2023
137
70
28
Het zou ook eerst met div signalen , piepjes, vooraf gaan en dan een rem ingreep. Gelukkig is het zover niet gekomen en is het bij een schrik reactie gebleven. (Ik kijk naar links, zie een grijze bus die de afslag neemt, ik rij door en ineens die motor achter de bus uit voor mijn neus. Gelukkig was mijn reactievermogen nog redelijk goed. Voor mijn leeftijd! ;))
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me

Raine

Hoort erbij
17 sep 2023
82
47
18
Op mijn RX zit ook die achter kruisende verkeer prevention (of zo iets)
Ik schrik mij telkens weer rot wanneer ik stapvoets achteruit wil rijden, er op enige afstand een auto achterlangs rijdt en de RX dan VOL op de rem gaat EN dan even vasthoudt. Deze beveiliging is wat mij betreft een tikkie overgevoelig :(