problemen met (terug)schakelen

Han

Nieuw hier
26 jan 2011
2
0
0
Ik heb een 2-tal maanden een nieuwe IS 200d gekocht. Rij daarmee een 1000 km per week. Op onvoorspelbare momenten blijkt terugschakelen, bijv. van 5>4, bijna onmogelijk. De versnelling "plakt" en slechts met (bruut) geweld kan er teruggeschakeld worden. Dit treedt slechts af en toe op - zeg een paar keer per week, onvoorspelbaar dus. Wel alleen na langere tijd op de snelweg te hebben gereden.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
De garage zegt dat ze dit nog nooit hebben meegemaakt; uiteraard.
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Han zei:
Ik heb een 2-tal maanden een nieuwe IS 200d gekocht. Rij daarmee een 1000 km per week. Op onvoorspelbare momenten blijkt terugschakelen, bijv. van 5>4, bijna onmogelijk. De versnelling "plakt" en slechts met (bruut) geweld kan er teruggeschakeld worden. Dit treedt slechts af en toe op - zeg een paar keer per week, onvoorspelbaar dus. Wel alleen na langere tijd op de snelweg te hebben gereden.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
De garage zegt dat ze dit nog nooit hebben meegemaakt; uiteraard.

een nieuwe IS en dan dit probleem.. als het goed is heb je garantie!
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Dat mag je inderdaad niet van een nieuwe auto verwachten. Terug naar de dealer tot ze het gevonden en opgelost hebben.
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Heeft waarschijnlijk met je koppeling te maken, de koppeling is verend/dempend tegen het vliegwiel geinstalleerd,
waarschijnlijk zal de koppeling bij het optrekken ook gaan ''Stuiteren". Anders de druk van de koppelingscilinder na laten kijken.

Probeer anders met dubbel-clutchen om te kijken of het probleem dan weg is,

- bij terugschakelen de versnelling uit 5 halen, koppeling op laten komen en weer in trappen en dan naar 4 schakelen, eventueel met een beetje tussengas om de prise-as op snelheid te geven, als dit wel lukt is er een synchromeshring niet helemaal lekker meer.

Heb dit van Toyotabakken nog nooit gehoord, die kan je bijna zonder koppeling berijden, zowel op als terugschakelen.
 

Han

Nieuw hier
26 jan 2011
2
0
0
Bedankt voor de tips - maar het probleem blijft. Ik begrijp niet waarom het alleen maar af en toe gebeurt, geheel onvoorspelbaar. Ik zie geen verband met wat dan ook! Alleen dat het alleen maar (soms) optreedt na langere tijd in bijv. de vijfde versnelling op de snelweg te hebben gereden - de pook wil simpelweg bijna niet meer bewegen (dus dubbel clutchen gaat ook niet - hij wil gewoon bijna niet uit de versnelling!).
De garage wil er uiteraard van alles aan doen - maar het fenomeen is niet reproduceerbaar dus ook voor hun moeilijk hier zicht op te krijgen.

Kwaliteitscontrole bij Lexus toch niet zo goed?
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Ik heb dan echt het idee dat de koppelingsplaten blijven "plakken", als je hem echt niet uit zijn 5 krijgt is er iets raars aan de hand, normaliter moet je zelfs zonder koppeling als de bak niet belast is een auto in zijn vrij kunnen zetten onder het rijden. Zit de vergrendeling van de achteruitversnelling wel goed gemonteerd, de ring die je omhoog moet trekken?? Laat daar ook naar kijken, kan een probleem zijn.

Voor de rest erg vervelend voor je indruk van de Lexus, maar goed auto's zijn tegenwoordig zo komplex dat de storingsgevoeligheid ook toeneemt, hoe vervelend dan ook.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Dit kan op een probleem met de syncromesh ringen duiden. Dit kan ook zomaar een keer niet goed gaan en een tijdje weer we.




gr. koen
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Heb vandeweek ook een IS 220D als leenauto gehad, tjee wat haken die bakken toch zeg, het is geen boterbak zullen we maar zeggen, en dat is niet de eerste keer dat me dat opvalt, de hilux schakelt 10x lekkerder. :mrgreen:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Vind persoonlijk ook de schakel wat minder, de is200 daarentegen vind ik wel weer een stuk fijner :), maar het ligt gewoon aan de constructie, veel kan je er neit aan doen. Waarschijnlijk een kwestie van wennen en je merkt er later niks meer van.