Pulserend geluid banden bij lage snelheid

IS-F kuiken

Actief
15 apr 2021
203
172
43
Hi all,

2 weken geleden 2 voorbanden laten vervangen bij de dealer door Michelin Pilot Sport 5 (originele maat voor IS-F : 225/40/R19) en sindsdien een bijgeluid.
Wat ik nu heb is dat er een pulserend geluid bij lage snelheid ( tussen stilstand en 20 km/h) wat lijkt als men rijdt over tramrails,het geluid van een autoband die wat " wringt" over de tramrails.
Een typisch " rubber" geluid bij beide voorbanden,dus geen mechanisch geluid zoals een tik. Met ramen dicht hoor je het niet , met open ramen wel.
Er is geen trilling te bespeuren op alle snelheden ;-) dus ik heb het idee dat de balancering in orde is.

Bij elke omwenteling komt het even 1x voor dat het geluid zich voordoet.(Drukpunt ?)
Het mooie is als ik de auto gewassen heb en dus ook de velgen heb schoongemaakt met de spuitlans dan is het geluid even weg.
Als ik een stuurbeweging maak naar links dan gaat het geluid aan de linkerzijde weg.Naar rechts heeft het geen effect.

Wat ik heb gedaan:

Banden spanning en draairichting gecontroleerd , de bandenspanning was in orde en zelfs nog wat opgehoogd naar 2,8 bar.
Ik heb de auto opgekrikt om te kijken of er bij vrijloop niets aanloopt door rond te draaien, dat was niet het geval.
Gisteren een originele velg met winterband erop gezet en het geluid was aan de betreffende zijde weg.Aan de andere kant was het uiteraard nog aanwezig omdat ik daar niets verwisseld heb.

Dus ik heb het idee dat er iets niet lekker zit met de band.
De originele velg heeft hiervoor geen problemen opgeleverd met andere banden zoals Pilot Sport 4 .
Achter heb ik ook Pilot Sport 5 en dat gaat goed. In de tussentijd zijn er geen excessen geweest m.b.t. mogelijk beschadigen van de velg en/of band.

Bij de dealer ben ik deze maandag met deze klacht geweest en is ook aldaar door de monteur geconstateerd .
Alle twee de banden zijn ook weer uitgebalanceerd na demontage van de velg.
Na het allemaal bekeken te hebben is er een vervolgafspraak gemaakt om het probleem nader te bekijken.

Komt iemand dit bekend voor wat het uiteindelijke probleem kan zijn ?

Betreft dit niet gewoon de zachte compound van een nieuwe band? Of misschien een deel waar de stikker heeft gezeten? Als je op hogere snelheid geen onbalans hebt en deze ook opnieuw is gebalanceerd zonder onverwachte uitkomst, kan het wellicht enkel een klont van harde pellets in de rubbersamenstelling zijn welke je hoort/voelt op lagere snelheid. Qua dichtheid/massa zal dit niet veel schelen misschien (onvoldoende voor de balansmeting en hogere snelheden).

• Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken
Ik zou het echt niet weten moet ik bekennen. Op dit moment heb ik 500-700 km achter de rug . Ik heb ook de bandenspanning verlaagd maar dat heeft geen invloed. Wat ik wel gedaan naar aanleiding van je opmerking eens gekeken bij Michelin of ik daar wat info kon vinden en heb een bericht gestuurd over deze problemen.

En als je de voor- en achterwielen wisselt, verplaatst het geluid dan mee naar achteren?

Weet niet of de banden een symmetrisch profiel hebben. Zo ja, kan je het linker- en rechtervoorwiel wisselen?

Oftewel: het ligt dan dus echt aan de band(en) zelf?

• Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken
Ik heb een breedset dus ik denk dat het niet zo heel erg goed gaat omdat de achterbanden wat breder zijn als de voorbanden.
Het linker- en het rechtervoorwiel hebben hetzelfde probleem dus wisselen hoeft eigenlijk niet.
Wat ik wel heb gedaan is een winterband aan de linkervoorzijde gelegd en toen was het over.

Het geluid aan de linkerkant lijkt nu trouwens minder te worden maar ik wacht nog even af of het geluid niet weer toeneemt.

• Leuk
Waarderingen: quattrootje