- 4 jul 2011
- 768
- 0
- 0
Beste DIY ' ers,
Ik heb nu wat extra onderdelen waar bushings aanzitten en deze wil ik als bezigheids therapie vervangen.
Nou zijn het er best veel dus ik beperk het tot de double upper wishbone AKA DUCA.
Ok ik heb geen pers wel een brandertje dus ik heb de bushings eruit gebrand wat eigenlijk heel erg simpel is.
Wat ik overhoud is een UCA met inner metalen bussen waaraan een flens zit. Wat eruit kwam is een metalen bus en een ei wat erom heem bungelt. Het lastige werk moest dus nog komen want ik heb geen idee hoe ik die eieren over die bussen heen moet persen zonder pers.
Dit is de oude balljoint op de reserve lowerballjoint
Dit is de reserve lower control arm en zijn bushing
De asbout waar ik geen dop 36 voor heb.
Wat mij het meest irriteert is dat ik de fuseekogel niet kan worden vervangen wat natuurlijk echt onzin is want ze zijn wel te koop. Op mijn UCA zit een geperste fuseekogel wat ook het vervangen lekker tegenwerkt.
Er zijn : kogels met clips, er zijn kogels met schroef, er zijn kogels met bouten.
Een nieuwe OEM UCA kost bijna 500 $ per stuk exclusief alles.
Een imitatie kost al gauw 200 per stuk maar ze zijn er ook van 100 $ per set.
Een nieuwe set bushings kost 50 $
Een nieuwe fusiekogel ( balljoint) 50$
Een bedrijf die ze erin perst 50$
Dus wil je de gehele arm doen dan begint het al met 100 $ aan rubbers en kogels per arm.
Dan de uren en die lopen goed op ik schat op 18 uur totaal voor 2 UCA's.
Het is bijna niet lonend maar er is ook een pluspunt als de balljoint vervangen wordt.
De UCA's worden weggegooid omdat de fuseekogel niet meer goed is, zolang deze goed is kunnen de bushings periodiek vervangen worden. ( das alleen nodig met rubber)
Dus als je een fuseekogelk kiest die wat duurder is en een vet nippel bevat dan kun je zonder demontage de fuseekogel onderhouden. Dat leidt tot een UCA die nooit meer weggegooid zal worden, als men poly bushings kiest worden die ook nooit meer vervangen.
Als een garage je UCA's moet vervangen kost dat totaal 1500 Eu, je krijgt dan rubberen UCA's terug geen poly.
Dus na 4 jaar zijn die op ....
Ok op mijn UCA's die ik nu als reserve heb zit dus een pers kogel en ik wil die vervangen.
Maar het lukt niet want ik weet niet hoe, ik vrees dat ik naar een persboer moet.
Iemand nog input op deze poging ?
:worship:
Ik heb nu wat extra onderdelen waar bushings aanzitten en deze wil ik als bezigheids therapie vervangen.
Nou zijn het er best veel dus ik beperk het tot de double upper wishbone AKA DUCA.
Ok ik heb geen pers wel een brandertje dus ik heb de bushings eruit gebrand wat eigenlijk heel erg simpel is.
Wat ik overhoud is een UCA met inner metalen bussen waaraan een flens zit. Wat eruit kwam is een metalen bus en een ei wat erom heem bungelt. Het lastige werk moest dus nog komen want ik heb geen idee hoe ik die eieren over die bussen heen moet persen zonder pers.


Dit is de oude balljoint op de reserve lowerballjoint

Dit is de reserve lower control arm en zijn bushing

De asbout waar ik geen dop 36 voor heb.

Wat mij het meest irriteert is dat ik de fuseekogel niet kan worden vervangen wat natuurlijk echt onzin is want ze zijn wel te koop. Op mijn UCA zit een geperste fuseekogel wat ook het vervangen lekker tegenwerkt.
Er zijn : kogels met clips, er zijn kogels met schroef, er zijn kogels met bouten.
Een nieuwe OEM UCA kost bijna 500 $ per stuk exclusief alles.
Een imitatie kost al gauw 200 per stuk maar ze zijn er ook van 100 $ per set.
Een nieuwe set bushings kost 50 $
Een nieuwe fusiekogel ( balljoint) 50$
Een bedrijf die ze erin perst 50$






Dus wil je de gehele arm doen dan begint het al met 100 $ aan rubbers en kogels per arm.
Dan de uren en die lopen goed op ik schat op 18 uur totaal voor 2 UCA's.
Het is bijna niet lonend maar er is ook een pluspunt als de balljoint vervangen wordt.
De UCA's worden weggegooid omdat de fuseekogel niet meer goed is, zolang deze goed is kunnen de bushings periodiek vervangen worden. ( das alleen nodig met rubber)
Dus als je een fuseekogelk kiest die wat duurder is en een vet nippel bevat dan kun je zonder demontage de fuseekogel onderhouden. Dat leidt tot een UCA die nooit meer weggegooid zal worden, als men poly bushings kiest worden die ook nooit meer vervangen.
Als een garage je UCA's moet vervangen kost dat totaal 1500 Eu, je krijgt dan rubberen UCA's terug geen poly.
Dus na 4 jaar zijn die op ....
Ok op mijn UCA's die ik nu als reserve heb zit dus een pers kogel en ik wil die vervangen.
Maar het lukt niet want ik weet niet hoe, ik vrees dat ik naar een persboer moet.
Iemand nog input op deze poging ?
:worship: