Re bushing DIY hemel en hel.

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Beste DIY ' ers,

Ik heb nu wat extra onderdelen waar bushings aanzitten en deze wil ik als bezigheids therapie vervangen.
Nou zijn het er best veel dus ik beperk het tot de double upper wishbone AKA DUCA.

Ok ik heb geen pers wel een brandertje dus ik heb de bushings eruit gebrand wat eigenlijk heel erg simpel is.
Wat ik overhoud is een UCA met inner metalen bussen waaraan een flens zit. Wat eruit kwam is een metalen bus en een ei wat erom heem bungelt. Het lastige werk moest dus nog komen want ik heb geen idee hoe ik die eieren over die bussen heen moet persen zonder pers.

pc240137.jpg

pc240136.jpg


Dit is de oude balljoint op de reserve lowerballjoint
pc240135.jpg


Dit is de reserve lower control arm en zijn bushing

pc240134.jpg


De asbout waar ik geen dop 36 voor heb.

pc240133.jpg



Wat mij het meest irriteert is dat ik de fuseekogel niet kan worden vervangen wat natuurlijk echt onzin is want ze zijn wel te koop. Op mijn UCA zit een geperste fuseekogel wat ook het vervangen lekker tegenwerkt.
Er zijn : kogels met clips, er zijn kogels met schroef, er zijn kogels met bouten.

Een nieuwe OEM UCA kost bijna 500 $ per stuk exclusief alles.
Een imitatie kost al gauw 200 per stuk maar ze zijn er ook van 100 $ per set.
Een nieuwe set bushings kost 50 $
Een nieuwe fusiekogel ( balljoint) 50$
Een bedrijf die ze erin perst 50$

pc240130.jpg

pc240129.jpg

pc240128.jpg

pc240127.jpg

pc240126d.jpg

pc240132.jpg



Dus wil je de gehele arm doen dan begint het al met 100 $ aan rubbers en kogels per arm.
Dan de uren en die lopen goed op ik schat op 18 uur totaal voor 2 UCA's.
Het is bijna niet lonend maar er is ook een pluspunt als de balljoint vervangen wordt.
De UCA's worden weggegooid omdat de fuseekogel niet meer goed is, zolang deze goed is kunnen de bushings periodiek vervangen worden. ( das alleen nodig met rubber)
Dus als je een fuseekogelk kiest die wat duurder is en een vet nippel bevat dan kun je zonder demontage de fuseekogel onderhouden. Dat leidt tot een UCA die nooit meer weggegooid zal worden, als men poly bushings kiest worden die ook nooit meer vervangen.

Als een garage je UCA's moet vervangen kost dat totaal 1500 Eu, je krijgt dan rubberen UCA's terug geen poly.
Dus na 4 jaar zijn die op ....

Ok op mijn UCA's die ik nu als reserve heb zit dus een pers kogel en ik wil die vervangen.
Maar het lukt niet want ik weet niet hoe, ik vrees dat ik naar een persboer moet.

Iemand nog input op deze poging ?

:worship:
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Wie weet er een fuseekogel importeur of een NAPA importeur in Nederland.
Want die kogel is eruit geperst en nu moet ik een nieuwe kogel zien te vinden en volgens ALLE Lexus experts en DIY ?ers is dat niet mogelijk. Maar als je 2 UCA?s koopt bij Lextreme krijg je wel nieuwe balljoints in je refurbished
UCA. Zij vragen je ook de oude terug te sturen zodat deze kan worden hersteld en opnieuw kan worden verkocht.

Wie of wie heeft er een aanwijzing richting een balljoint ??

Groet

Lexter
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Brezan zoekt op kenteken
Autoparts zoekt op kenteken ..

Wat ik nodig heb is iemand die niet zoekt op kenteken maar zijn schuifmaat pakt de catalogus opent en op maat zoekt.

Frustraties nemen toe dus ik ga ff tanken .....

:p
 

Alexusls400

Hoort erbij
29 jan 2011
81
3
8
Ik ben ook al eens aan het zoeken geweest naar die dingen. Heb hetzelfde probleem als jij, gewoon belachelijk dat die kogels niet te verkrijgen zijn. Ik heb ook al gezocht naar die lagers die in je bovenste draagarmen van de achteras zitten, ook niet aan te komen.
 

Alexusls400

Hoort erbij
29 jan 2011
81
3
8
Lexter, heb jij de correcte maten van die kogels? Ik kan bij een bevriende automateriaalzaak-eigenaar wel in de boeken duiken. Daar haal ik bijna alles voor mijn LS.
B.T.W. ga jij tanken om van je frustraties af te komen?????????? :O
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
We gaan inderdaad tanken om weer in de juiste swing te komen .... non combustible vloeistoffen uiteraard, zoals alcohol, thc, en stimulerende middelen cafeine.

kijk nou ff mee op de napa site worden geen maten weer gegeven.

http://www.napachassis.com/wps/portal/n ... ll+Joints/

en de moog site:
http://moogballjoint.com/

en deze de moedersite :
http://www.as-suspension.com/?m=product
Ik heb de arm nog op het laatste moment terug gehaald van de pers ik kan alleen de maten opmeten als de kogel nog geperst zit in de UCA. Na wat meer studie moet ik concludeeren dat de fuseekogel van onderaf erin geperst wordt want de metalen rand voor de stofkap is breder dan de kerm waar de kogel in zit.

draadlengte = 21 mm
draad is M12 X 1,25
het begin schroefdraad as tot aan de boven kant krans is 42 mm
tussen de krans en de kogel nog 8 mm
de krans is 2 mm dik
de kogel schat ik op 25 mm
het gat waarin de kogelhouder wordt geperst is 40 mm
de dikte van de kogelhouder is 29 mm

ik weet de benaming niet goed aan te geven dus het kan zeer onduidelijk overkomen dus ga ik nu een tekening maken en die upload asap.

eerste foto is de krans waar de stofkap achterzit + de rand waar de andere kant van de stofkap achter zit dan volgt de UCA waarin het geperst zit.

pc260101.jpg

een kleine schets
pc260104.jpg


een side view
pc260103.jpg


en de bovenkant van de fuseekogel
pc260102v.jpg


er zullen wel maten missen dus vraag maar raak.

Groet

Lexter

ps: deze UCA worden overigens wel nagemaakt door de pro's maar kosten 500 - 1500 per stuk
en ergens op een schap op deze planeet ligt de fuseekogel voor ons type te wachten.
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Ik heb dat moederbedrijff gemaild en gevraagd naar wat maten van een type kogel dit was het antwoord:

Dear Lexter,

Hello and all the best to you!

As for the AS-C157, our spherical shell outer diameter is 44mm,and our ball pin thread length is 21mm,the total length is 94mm.

Looking forward to your reply.

2012-09-13

Best Regards

Lucy


Zij is van http://www.as-suspension.com/?m=product en ik refereer naar een standaard fuseekogel de AS-C157 van een Toyota. Kennelijk kan ik haar laten zoeken naar de juiste maat en dat ga ik ook vragen aan Lucy.
Das goed nieuws wordt vervolgd.

Groet
Lexter
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Ik dacht dat Lextreme ook de balljoint vervangt maar dat is niet correct.

If you buy the bushings and have local auto shop do this job will cost about $400-$450 and most shops will refuse to do it due to the tooling and complexity along with time consumption. I get few emails a month regarding controls arms and bushings. So I decided to make it easier for of our visitors. I have most of them in stock and all you have to do i purchase them below and return the core when you finish installing them. After the cores are return, you will get a $200 refund. That way I can rebuild them again and help out other visitors. So here are what we are offering.

* Front Upper Control Arm
* Front Lower Control Arm
* Rear Upper Control Arm
* Rear Knuckle Rear Axle Carrier Bushing and other bushings

As for bushings, we only use what has been proven in my rides. There are few companies out there selling bushings, its better to stick with something that is being use daily. The bushings we use are from Australia with metal sleeve. The highest quality you can buy period. The core charge will be $100 per item. Sorry we don't sell just one control arm. We sell them as a pair (left and right)

NOTE: We only can refund core fee if your return control arms are rebuiltable. Bad ball joints will be not be refunded.

1991-2000 SC400/SC300 Front Upper Control Arms (Left and Right) $200 (Left) + $200 (Right) + $200 (cores) + $40 (Shipping)

In het hollands:

Je koopt 2 UCA's voor 400 $ + 200 $ borg.
Zodra je UCA's binnen zijn vervang je ze
Dan stuur je de oude UCA 's terug onder de voorwaarde dat de balljoint nog in goede staat zijn.
Zijn de balljoint al vergaan heb je een probleem dat kost je nog is 200$ aan borg en dan heb je dus 300 $ betaald per UCA met een 2de hands fuseekogel.

Mijn advies: Dat is oplichterij !!

:worship:
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Niels_D zei:
Wat een geld!
Voor 600 dollar heb je ook 1/3 van een complete andere LS :mrgreen:

core waarde van je UCA is 200 eu Niels .....

@ Prinssen je had er 1 liggen of je hebt er 2 klaar liggen voor afname ?

Voor mij 120 eu een setje ?

:rulez: