Remklauw bllijft steeds hangen

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
Al sinds km 30000 heb ik aangeven bij de garage dat er een remklauw blijft hangen. Dat ruik je als je stopt.
Op 30000 km vond de mechanieker echter niets. Alles was normaal. Op 42000 km bij een ander Lexusonderhoudspunt gestopt. Daar heeft men alles terug proper gemaakt, want de rem achter aan de passagierszijde bleef hangen. Op 60000kmterug naar de garage van aankoop, daar het gepiep en de geur al geruime tijd terug was. Weerom werd alles proper gemaakt en zou het inorde moeten zijn. 2 dagen na deze ingreep was alles weer als voorheen. Dus terug naar de garage en de remklauw bleek weer vast te zitten. ondertussen waren er al scheurtjes in de remschijf (waarschijnlijk waren die er vroeger ook al, maar heeft niemand ze opgemerkt). De garage stelt voor om zowel de remschijven als klauwen en blokjes achteraan te vervangen en start een garantie-aanvraag. Deze wordt geweigerd verteld men mij, maar de garage neemt de kosten op zich om alles te vervangen. (wat ook gebeurd).
Lange tijd gereden zonder problemen, maar de remmen kunnen nog enorm stinken als ik de wagen stil zet (zelfs na korte ritjes). Dus we zitten nu op 80000 km en ik weet het niet. Heeft er iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn? Wat kan de garage over het hoofd zien dat de remmen telkens weer sterk verbrand ruiken en ik vermoed binnen enkele duizend km de remklauw weer gaat vast zitten.
Laatst heb ik m'n achterbanden laten vervangen en de band die telkens heet werd was langs binnen helemaal wit aangeslagen en er zat een soort roet/as in. De jonge van de bandencentrale heeft me er speciaal bij geroepen om het te tonen en uit te leggen dat dit komt door extreme verhitting van de band/lucht in de band. En als je weet dat ik meermaals ritjes doe van 500 km tegen een snelheid van 150km/u en pieken tot 200 (Duitsland), dan wil ik het niet meemaken dat er een band springt.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Kromme naaf misschien? Maar dan zou je ook trillingen moeten waarnemen denk ik. Remkrachtverdeling niet in orde, dus overmatig veel remkracht naar achteren, waar de installatie niet op is berekend? Denk bij jouw auto ook lastafhankelijk, wat als die nu hangt?
 

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
hoi Lacor, ik denk niet dat het een kromme naaf is, want ik voel geen trillingen. Wat bedoel je juist met last afhankelijk?
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Hoe meer last of gewicht op je achteras, hoe meer remduk er naar achteren wordt gestuurd. Normaliter rem je maar voor 30% achter. Als er meer druk op je wielen komt, kan je de remdruk opvoeren, zonder dat deze blokkeren.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
lastig te zeggen wat het is, goede garage dat je hebt dat ze de kosten op zich hebben genomen. ik vermoed ook iets van een remkrachtverdeler of handrem die blijft hangen?
 

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
Hoe meer last of gewicht op je achteras, hoe meer remduk er naar achteren wordt gestuurd. Normaliter rem je maar voor 30% achter. Als er meer druk op je wielen komt, kan je de remdruk opvoeren, zonder dat deze blokkeren.

ik laad bijna nooit iets en zeker geen zware dingen, dus de remverdeling zou optimaal moeten zijn, als de instellingen goed zijn.
 

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
lastig te zeggen wat het is, goede garage dat je hebt dat ze de kosten op zich hebben genomen. ik vermoed ook iets van een remkrachtverdeler of handrem die blijft hangen?

De handrem gebruik ik nooit en normaal zou ik denken dat men deze reeds heeft nagekeken.
Dat de garage de kosten op zich neemt, is tof. maar of ze deze echt op zich hebben genomen. Ik kan me niet van het idee ontdoen dat Lexus een probleem dat al 60000 km aansleept niet onder garantie wil regelen.
Er zijn in het verleden diepgaande gesprekken geweest met de garage in kwestie voor fouten die gebeurd zijn. Er is zelfs een onslag door gevallen, dus zou zo'n uitspraak ook kunnen gebruikt worden voor het oppoetsen van het blazoen.
Ik heb zelf een redelijk commercieel beroep, en weet dat er verscchillende methodes gehanteerd worden door commerciele mensen om in een goed/beter daglicht te komen.
 

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
Gisteren terug naar de garage geweest voor het piepend en schurend geluid. het kwam dit maal van de voorste ipv de achterste remmen. Alles is terug opgeschuurd. blijkbaar zaten er groeven in de remblokjes. 't is te hopen dat het nu opgelost is, want het nadeel van een stille auto is dat je piepjes veel harder hoort :)
 

Gtech

Hoort erbij
16 aug 2011
80
1
0
Ik weet niet of je aanloop probleem al verholpen Is maar als je een stuk gereden heb zou je even kunnen voelen aan alle velgen of er 1 (of 2) veel warmer zijn. Zo kan je makkelijk lokaliseren waar het probleem zit en hoevaak het optreed. Remslangen kunnen ook verstopt zitten, je kan dan wel remvloeistof erdoor persen met je pedaal maar het kan niet meer terug stromen (of heel langzaam)
 

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
momenteel lijkt het probleem verholpen.
de velgen worden niet meer warm en ik ruik niets meer.
't is te hopen dat het opgelost is.