Reparatiefluid

PatrickTH

Nieuw hier
5 feb 2025
2
0
1
Hoi, Ik krijg automatisch een bericht van het autosysteem dat ik reparatievloeistof moet bijvullen? Wat is dit? Iemand bij Lexus vertelde me dat dit de vloeistof is voor de ruitensproeier – maar kan dat kloppen? Bovendien is dit 6 maanden nadat het onderhoud heeft plaatsgevonden
 
Ik kan de benaming reparatievloeistof niet goed plaatsen, sterker nog, ik heb er nooit van gehoord. Maar je ruitensproeiertank kan zomaar leeg zijn hè, ook 6 maanden na de laatste beurt.....
 
Hoi, Ik krijg automatisch een bericht van het autosysteem dat ik reparatievloeistof moet bijvullen? Wat is dit? Iemand bij Lexus vertelde me dat dit de vloeistof is voor de ruitensproeier – maar kan dat kloppen? Bovendien is dit 6 maanden nadat het onderhoud heeft plaatsgevonden
Hoe oud is de auto? Als de auto een aantal jaren oud is en je geen reserveband hebt maar in plaats daarvan een bus met reparatievloeistof voor een lekke band, zou die bedoeld kunnen worden. Ik denk niet dat ruitesproeiervloeistof bedoeld wordt. Als dat nodig zou zijn (wat af en toe nodig is, afhankelijk van de rijomstandigheden), zou dat door een oplichtend lampje of door een duidelijke aanwijzing worden aangegeven.
 
Ik zou ook in de hoek van de expire-date van banden-reparatievloeistof zoeken.
Er zal in het systeem wel een x-aantal maanden geprogrammeerd zijn, zoals een auto die niet gereden heeft na een beurtje , na een jaar gewoon om een service-beurt begint te zeuren.
 
Je kunt ook zelf alarmen instellen dus als het een occasion is, heeft de vorige eigenaar dit misschien gedaan. Ik denk net als de anderen hierboven dat het om die bandenreparatie smurrie gaat.

Jarno
 
Die smurrie, is dat Ride-on ?
Dat zou kunnen, maar er zijn inmiddels tientallen merken te koop. In principe gaat het om kleine kleverige rubberkorrels die je via het ventiel in de band spuit en die zich ook op en in een klein gaatje kunnen afzetten. Dat kan handig zijn als de auto een lekke band heeft en het normaal wisselen te gevaarlijk is, maar het is geen definitieve reparatie. De hele band wordt aan de binnenkant van een soort klevende laag voorzien. Omdat de reparatie niet permanent is, zal op een later tijdstip de band op de normale wijze moeten worden gerepareerd, waarbij de klevende smurrie rondom het lek zorgvuldig moet worden verwijderd. Bij veel auto's wordt tegenwoordig een dergelijke reparatieset meegeleverd, omdat die minder gewicht heeft dan een zware en volumineuze reserveband + krik.

Voor alle sets geldt dat ze een beperkte levensduur hebben omdat over de jaren heen het drijfgas weg kan lekken, zodat er bij toepassing na jaren mogelijk te weinig over is om de te repareren band terug op voldoende spanning te brengen. Het blijft een lapmiddel, net zo als bij het thuiskombandje, dat opgeborgen in een in de koffer uitgespaarde ruimte zit waar ook een normaal reservewiel zou kunnen worden opgeslagen.
 
Dat kun je dan zelf ook vervangen door een busje ride-on aan te schaffen (waarschijnlijk voor 25% van de prijs bij de dealert).
Het resetten of opnieuw instellen van de expire-date moet je dan even uitzoeken
 
Geen idee wat de samenstelling van het originele reparatie spul is, maar wat je niet wilt, is wat vroeger in nood plak spuitbussen zat.
Dat was een soort pur schuim wat uithardde zich in de band vasthechtte en daardoor je band vernielde.
Bij gebruik dichtte het de lekkage voor nood, maar moest je daarna een nieuwe band want de plaktroep was er niet meer uit te halen.
Nieuwere middelen zijn een soort vloeibaar rubber, dat dicht de lekkage, maar is naderhand bij correct repareren van het lek d.m.v. een paraplu plakker van binnen uit weer te verwijderen, de band blijft gewoon herbruikbaar.
Ik heb al jaren het merk "Green Slime in al mijn auto's liggen is te koop als set compleet met compressortje, maar ook los het plak middel in 3 verschillende fles afmetingen, afhankelijk van de banden grootte.
En een tip: banden proppen van buiten af is een OK reparatie, maar ik zou die nooit als definitieve reparatie gebruiken, kan bij zware balasting toch weer los komen, een plakker van binnen uit is de enige goede lekkage reparatie
 
Heel erg bedankt voor al je antwoorden. De suggestie van het reservewiel zou inderdaad een goed punt kunnen zijn. Intussen ben ik in de gegevens over de setup gedoken en zie ik dat om de een of andere reden de gegevens voor de remvloeistof zijn verdwenen. Dit zou het ook kunnen zijn. Wat interessant is, is dat ik contact heb opgenomen met een andere Lexus-garage, maar eigenlijk lijkt niemand te weten wat dit zou kunnen zijn.