Resetten

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
Ik zag op YouTube een filmpje voor het resetten van de Ecu.
Accupolen losmaken en de Polen met elkaar verbinden met een weerstand van maximaal 1ohm voor een kwartier.
Dat blijkt beter te werken dan de minpool voor 5 minuten los te maken.
Kan iemand dit bevestigen.
Bij voorbaat dank Magnepan
 

MrDaniel

Actief
13 dec 2015
414
173
43
Volgens mij werkt het ook als je pin 4 en pin 10 (uit me hoofd) in je obd stekker aan elkaar verbindt voor een paar seconden.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik zag op YouTube een filmpje voor het resetten van de Ecu.
Accupolen losmaken en de Polen met elkaar verbinden met een weerstand van maximaal 1ohm voor een kwartier.
Dat blijkt beter te werken dan de minpool voor 5 minuten los te maken.
Kan iemand dit bevestigen.
Bij voorbaat dank Magnepan
Ik zou niet de polen met elkaar verbinden :eek: dat geeft een hoop geknetter.

De klemmen die je normaliter op de polen bevestigd zal mijns inziens niet per se een betere reset geven,
wat je volgens mij doet is, als het al iets uitmaakt, het laatste nihilrestje stroom uit alle systemen halen, op een snellere manier dan gewoon wachten.
 
Laatst bewerkt:

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Ik denk dat je beter erg voorzichtig kunt zijn, als je niet precies weet wat je aan het doen bent. De bedoeling van de reset is de ECU volledig spanningloos te maken - na simpel afschakelen kan er door de aanwezigheid van condensatoren in de ECU en elders nog over diverse onderdelen een spanningsverschil bestaan dat langzaam verdwijnt. Vandaar de aanbevolen wachttijd voor de nagenoeg volledige ontlading van die condensatoren. Door het bewust willen verkorten van de volledige ontladingstijd is het niet ondenkbaar dat er ergens anders tijdens die handeling kortsluitstroompjes optreden die hoger kunnen zijn dan onderdelen van de ECU of andere electronische onderdelen elders kunnen verdragen.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.113
4
816
113
Op het moment dat je de accupolen lostrekt dan is de auto binnen één seconde spanningsloos, kijk maar naar je kofferbakverlichting of zo, deze gaat meteen uit. Er zit geen mysterieuze supercap in de auto die alles nog lang op spanning houdt en die paar kleine condensators lopen meteen leeg over die paar ECU's die altijd aan blijven staan zoals je alarm en ontvanger voor de AB.
Wil je het zeker weten en geloof je me niet? Houd een voltmeter op de polen van de auto (niet de accu uiteraard) en je zult zien dat deze nadat je één pool hebt losgehaald deze meteen 0 volt aangeeft. 0 volt kortsluiten heeft geen nut, de spanning kan niet nuller worden.

Het enige waar je kort op moet wachten is de interne voeding van de ECU's tot dat deze "leeg" is, de meeste ECU's werken op 5 volt intern, net als een adapter die van 220V 5 volt maakt voor bijvoorbeeld je telefoonlader.