Rijervaring met 68 kg fietsdrager/fietsen op kogel?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Roal
  • Startdatum Startdatum
  • Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Roal

Nieuw hier
8 jun 2025
14
3
3
Hoi,

Zijn er hier UX-ers die gebruik maken van een Thule fietsendrager op de trekhaak?
Mijn fietsendrager en fietsen wegen samen 68kg. I know, niet echt licht maar is wel zo.

Is dat een afrader (als in niet safe en/of fietsendrager op een UX is not done)?
Hoe verandert het rijgedrag van de UX met 68kg verticale last op de kogel?

Thx!

Zal wel gaan toch.
Vriendinnen doen hetzelfde op een Kia Stonic, zitten nu in Denemarken.
Die Kia is lichter en kleiner.
Je gaat toch geen 150 jakkeren met zo’n rek erop?

Zal wel gaan toch.
Vriendinnen doen hetzelfde op een Kia Stonic, zitten nu in Denemarken.
Die Kia is lichter en kleiner.
Je gaat toch geen 150 jakkeren met zo’n rek erop?
Daar is het voor gemaakt zou je zeggen hè? Maar 68kg is zwaar hoor. 2x25kg fiets en 18kg rek. Zou ik met een Stonic niet aandurfen want dan komen voor de voorwielen niet meer aan de grond :)

Als de maximale kogeldruk van je trekhaak 75 kg is zou het ook daadwerkelijk moeten gaan toch?

Ik gebruik wel een fietsendrager op mijn UX. Maar met minder gewicht. Een Cordo fietsendrager met twee stadsfietsen, waarvan één oude die vrij zwaar is. Geen elektrische fietsen dus ik kom denk ik niet aan de 50+ kilo.
Rijdt echt prima. Alleen wel alle parkeersensor piepjes en zo handmatig uitzetten.

• Leuk
Waarderingen: Roal
Op onze Yaris *(toyota) 2 fietsen achterop samen ongeveer 50kg + de anwb drager van 21 kg geen enkel probleem. Nu hebben we een UX maar we nemen omdat mijn vrouw niet meer kan fietsen op een normale electrische fiets die dingen niet meer mee.
Ik denk dat je de fietsen niet eens voelt achter je auto.
Officieel mag je aan je haak ook maar 750kg hangen , maar ja ik ben altijd een beetje ongehoorzaam dus vorige week een caravan er achter gehangen van 1100kg, maar ja dat was alleen van Noord Holland naar Lunteren.
En ook dat voel je nauwelijks ding heeft 184PK en is ijzersterk.
Dus gewoon doen die fietsen drager.

• Leuk
Waarderingen: Roal