rotte vislucht !!

Kopske

Actief
19 jun 2011
369
12
0
Sinds kort wanneer ik de auto pak hangt er een onaangenaam luchtje in de auto, deze gaat dan weer vrij snel weg maar waar het vandaan komt weet ik niet?
Eerst dacht ik het komt van de airco of van een dooie kat onder de moterkap maar dat is niet het geval :D mijn vraag is of er iemand hier ook last van heeft en belangrijker hoe kom ik er vanaf.
ik wacht nog even af anders even langs de dealer :worship: .
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Nee, dat ligt niet perse aan jou of de CT ;)

Airco niet gebruiken (of nu juist wel) is meestal geen garantie voor succes, omdat schimmels/bacteri?n (indien aanwezig), daardoor niet verdwijnen. Liefst gebruik je een airco ook veel om een goede werking te garanderen (pakkingen, etc). Sowieso kan het geen kwaad om eens per jaar het ventilatiesysteem te laten desinfecteren en interieurfilters te vervangen.

Er is onderzoek gedaan naar de bacteri?n die zich dan verspreiden door de auto, daar wordt je niet vrolijk van..

Met het oog op je gezondheid zou ik dus niet te lang wachten met een bezoekje aan de dealer.
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Innit zei:
Sorry hoor, maar je airco VOORDAT je aankomt al uitzetten? Dat ding hoort gewoon aan te kunnen gaan wanneer je de motor start en uit te gaan als je de motor uitzet. Punt. Moet toch niet klantonvriendelijker worden dat gebruikers van auto's hun airco 10/15 minuten voordat ze op de plaats van bestemming aankomen uit moeten zetten omdat er anders vieze geurtjes ontstaan? Noch in mijn Corolla, noch in mijn Insight, noch in de auto's van mijn ouders heb ik ooit van die kolder gehoord noch last gehad van smerige luchtjes. Als Lexus dus een airco levert die stinkt als je hem niet 10/15 minuten van tevoren uitzet dan hebben ze een faalsysteem ge?nstalleerd dat een selfproclaimed premiummerk onwaardig is.

Je hoeft je airco niet uit te zetten,( zelf doe ik het altijd wel en heb nooit problemen ) maar dan moet je de airco regelmatig, ik denk 1 X per jaar laten reinigen en indien van toepassing, je interieurfilter zeker 1 X per jaar vervangen

Tip voor allle die hun airco enkel in de zomer maanden gebruiken, zet de airco ook in de winter af en toe aan, dit voorkomt dat er delen vast gaan zitten of andere storingen
 

Ctantwerpen

Nieuw hier
15 jun 2013
2
0
0
Ik heb een ct 200 gekocht eind december 2011.
Enkele maanden nadien had ik hetzelfde probleem van rotte lucht en ben ik onmiddellijk naar mijn Lexus garage gegaan. Deze heeft de airco gereinigd en mij verteld dat ik de airco altijd moet laten opstaan, zowel zomer als winter, en ik mocht de factuur betalen.

Na 2 maanden was het probleem echter terug, en werd de airco nogmaals gereinigd, ditmaal onder garantie van de vorige herstelling. Nu moest ik de airco voor aankomst volle bak laten draaien. Dit heb ik dan ook steeds gedaan, tot grote hilariteit of verbazing van mijn mede reizigers.

Een tweetal weken geleden kwam het probleem opnieuw terug... Wederom naar de garage, en wederom werd de airco gereinigd, ik moest niets betalen. Ditmaal werd mij verteld dat er sporen van uitwerpselen van marters, katten of ander ongedierte gevonden zijn, en is mij aangeraden een marter spray te gebruiken.
Ik vind dit zeer vreemd, gezien ik aan een nationale weg woon, en dus in een dichtbebouwde streek. Ik werk ook in een industriezone, dus mijn ct staat nooit in een groene omgeving.
Donderdag (4 dagen na de reiniging) kreeg ik weer een vieze lucht, vrijdag dan weer niet. vandaag (zaterdag) heb ik de marter spray kunnen kopen en heb deze aangebracht.

Toch lijkt mij dit allemaal zeer vreemd, zeker omdat ik op dit forum lees dat er verschillende mensen met hetzelfde probleem geconfronteerd worden.
Graag had ik dan ook geweten of de problemen bij de anderen inmiddels zijn opgelost.
Zoniet, dan kunnen we misschien met zijn allen Lexus op hun verantwoordelijkheid wijzen?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Zoniet, dan kunnen we misschien met zijn allen Lexus op hun verantwoordelijkheid wijzen?
Verantwoordelijkheid nemen in wat precies?

Hoe vervelend ook, airco-luchtjes zijn niet bepaald merk gebonden, maar kun je zien (in sommige gevallen) als vervelend 'bijproduct' van de airco-techniek. Feitelijk altijd verwijtbaar aan bacterie/schimmelvorming in de verdamper en ventilatiekanalen, veroorzaakt door vocht. Verder is de wijze waarop men reinigt nogal van belang; men werkt vaak met een airco-deodorant, welke slechts geurtjes maskeert en dus niet echt reinigt.

Dit is wel een interessant artikel, in hoeverre hoe en reinigers echt werken/toelaatbaar zijn: http://www.amt.nl/Werkplaats-Onderhoud/ ... MT030083W/

Wat verder kan helpen (zoals eerder genoemd) is de airco 10 minuten voor aankomst uitzetten en in die tijd de fan flink te laten blazen. Airco vol aan bij aankomst lijkt nogal tegen te werken.. Juist het uitzetten geeft de verdamper en ventilatiekanalen wat momentum om een teveel aan vocht te verdrijven. Je zou nog kunnen proberen (in jouw geval) de verwarming een tijdje zeer hoog te zetten (raampje erbij open) in combi met de airco. Het laatste uiteraard als je al persistente geurtjes ervaart. Ik ga er vanuit dat het interieurfilter tijdens de reiniging vervangen is, evenals condenswaterafvoer nagekeken?

Kortom, wat je mogelijk kunt veronderstellen is dat er niet grondig genoeg is gereinigd, zodoende komt e.e.a. weer snel terug. Op de een of andere wijze is er dus iets wat ervoor zorgt dat de verdamper nat wordt en blijft, waardoor bacteri?n/schimmels zich kunnen blijven vormen.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik weet echt niet wat het is met sommige CT's.. Mijn IS staat de airco (climate control) continu aan. Ik heb nooit last gehad van vieze luchtjes, ook niet in mijn vorige 3 lexus-en. Ik heb geen last van marters en ik woon aan de rand van een natuurgebied.

Ik zou er op staan dat het hele kanaal gecontroleerd wordt en dat men met een diagnose komt die hout snijdt. 1 of 2 keer ok, maar meer dan dat is niet aanvaardbaar in mijn optiek. Verder valt de auto onder fabrieksgarantie dus lijkt het mij dat uitzoeken de enige aanvaardbare optie is, anders een second opinion.

Mijn advies; terug naar de dealer. Vermelden dat dit de zoveelste keer is en dat men met een oplossing moet komen . Indien je er niet uitkomt naar een andere dealer en daar het probleem voorleggen. Mocht het echt niet helpen dan een klacht indienen bij de importeur. Ik heb de ervaring dat men het erg serieus oppakt.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Komt (helaas) ook voor bij IS250.... http://www.clublexus.com/forums/is-seco ... smell.html

Dit topic is wellicht ook nog interessant, maar eigenlijk meer om te zien wat er bij een goede reinigingsbeurt komt kijken: http://my.is/forums/f221/how-get-musty- ... ng-330597/

Misschien ook een kwestie dat zo'n airco vanuit fabriek getest wordt en daarna 'nat' weggezet. Dat zou wellicht verklaren dat een nieuwe auto al vrij snel dergelijke luchtjes laat ruiken. Maar goed, da's slechts hypothese..

Wat Huib zegt, je hebt garantie en mag een goede en afdoende oplossing verwachten.
 

Ctantwerpen

Nieuw hier
15 jun 2013
2
0
0
Allereerst, bedankt voor jullie berichten.

Tja, ik heb voor mezelf uitgemaakt dat ik naar een andere dealer ga voor een second opinion. Ik woon vlakbij de NL grens, en ga eens mijn verhaal doen bij Lexus Breda.

Voor wat betreft hetgeen de garage al uitgevoerd heeft, ik ben geen autotechnieker en ken er dan ook niks van.
Ik bedoel dat ik met een wagen rij en de functies gebruik waarvoor ze zouden moeten dienen.
Op de eerste factuur werd iets aangerekend van 16 euro, maar volgens mij is dit geen filter.

Mijn vorige en andere huidige wagens met airco hebben geen enkel probleem met de airco of je die nu laat aanstaan, uitzet in de winter of niet. Ik moet met deze auto's ook geen "regeltjes" volgen van het aan en/of uitzetten op een bepaald moment na vertrek of voor aankomst.

Wat ik bedoel met wat de verantwoordelijkheid van Lexus is dat het mij hier lijkt dat een hele reeks CT's van dezelfde leveringsperiode hetzelfde probleem hebben. Misschien is er iets mis geweest met het transport ervan, wat natuurlijk altijd zou kunnen.

Voor de rest ben ik super tevreden van de wagen, enkel dit vervelende airco probleem moet gewoon opgelost worden, dit is echt toch niet teveel gevraagd?

Voor wat betreft marters en de marter spray, ik gebruik deze nu maar vind het allemaal zeer vreemd.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Voor de rest ben ik super tevreden van de wagen, enkel dit vervelende airco probleem moet gewoon opgelost worden, dit is echt toch niet teveel gevraagd?
Nee, helemaal niet.

In principe is het verdacht dat een nieuwe auto zo'n lucht afgeeft kort na aflevering. Dat lijkt te wijzen op, als eerder genoemd, wegzetten met natte verdamper, vochtige opslag/transport, etc. Buiten andere problematiek, zoals b.v. mogelijke (tijdelijke) lekkage freon, etc.

Misschien kun je (nog) niet spreken over een structureel probleem (in relatie tot verkoopaantallen/klachten), maar ook incidentele gevallen dienen naar behoren te worden opgelost. Ik blijf van mening dat er niet adequaat is gereinigd. Als er b.v. een flink laagje aanslag aanwezig was tijdens aflevering, zal een geur geurmaskeerder onvoldoende werken. De aanslag moet aangepakt worden, anders vormt dat opnieuw een dankbare bodem voor schimmels in tijd. Meer (of beter) onderzoek lijkt dus wel op zijn plaats, wellicht d.m.v. een endoscoop. Uiteraard weet ik niet wat er precies is gebeurd aan reiniging, maar afgaande op de terugkomende klacht lijkt mijn veronderstelling niet absurd.

Voorafgaand second opinion en inzake garantie is het wellicht wel op zijn plek eerst een (offici?le) klacht in te dienen bij de importeur of nog eens een goed gesprek te voeren met de dealer. Dat bespoedigt misschien ook een wat grondiger onderzoek.

Over die marters; als dat al zo is, dan lijkt dat niet echt in relatie te staan tot de aircoluchtjes, voor zover daar sprake van mocht zijn.. Dat vormt dus een secundair geval.

Hopelijk kom je er eerst uit met de dealer ;)