Runflat band lek, wat nu?

sanookh

Actief
23 mrt 2024
339
356
63
Heb ik weer, rijd ik met mijn NX tegen een of andere wazige stoeprand aan (ca 60km/u) en bij thuiskomst komt de melding in het scherm dat de bandenspanning niet goed is. Ik zie dat de band (rechts voor) flink beschadigd/gescheurd is en al praktisch plat/leeg, velg lijkt gelukkig ok. Nu staat de auto dus thuis in de straat zonder reservewiel dus ik kan niet naar een garage rijden.

Zojuist de Lexus pech service gebeld die wilde meteen de auto op laten halen en naar een depot brengen zodat hij morgen naar de dealer kan. Of ik kan morgen nog even bellen dan kan hij rechtstreeks naar de dealer. Ik denk dat ik morgen eerst even de dealer bel om te kijken of ik het direct met hun kort kan sluiten. Lekker moment zo vlak voor de jaarwisseling, gelukkig kan ik de auto van mijn vrouw gebruiken dus ik ben niet zonder vervoer.

Heeft er iemand ervaring met zoiets, dus dat de auto weggebracht wordt naar de dealer? Of een andere suggestie? De auto heeft geen reservewiel en er zitten (daarom) runflat banden op.

Met 60 tegen een stoeprand is wel pittig, die stoepranden moeten ook niet zo maar oversteken.

De Lexus gaat dan ongetwijfeld gewoon op een trailer dus dat lijkt me geen probleem, of je moet zelf het wiel langsbrengen en er zelf weer onder zetten, dat kan natuurlijk ook. Wel een goede service als je het mij vraagt.

Balen, maar gelukkig heb je een backup.

Inderdaad blij dat ik een backup heb. Het was ook geen gewone stoeprand, het waren losse stoepranden die met een ruimte ertussen als scheiding tussen autoweg en fietspad neergezet zijn. Dus ik vrees dat het wiel ergens tussen die stoepranden gekomen/geraakt is. Runflat mechanisme hield het ook niet langer dan 2 kilometer vol dus de band is echt aan gort.
Zelf het wiel eraf halen zou ook een optie zijn idd maar dan staat de auto een paar dagen op een krik (volgens mij is er niet eens een krik bij de auto...), dan lijkt het me beter dat ie tijdens de jaarwisseling bij de dealer staat. Ik ga morgen als eerste naar de dealer bellen (zit hier gelukkig maar op 10 minuutjes).
Dat wordt geen vuurwerk dit jaar :)

Ik hoop altijd dat dit soort klusje er tussendoor kunnen. Dus als je met een wiel komt dat je dan een uurtje later weer erg kunt met een nieuwe band. Maar misschien ben ik wat te optimistisch maar ik zou een dergelijke service wel verwachten.

Dat zou mooi zijn maar de band/maat is ook niet echt standaard (Bridgestone Alenza 001 235/50 R20 runflat) dus ik ben bang dat ze die niet op voorraad hebben