RX 450h vs Tesla Model X

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
336
332
63
Ik overweeg al een tijdje of het rendabel zou zijn om elektrisch te gaan rijden. Dat is na alle aangekondigde wijzigingen en veranderingen door onze "vooruitdenkende" overheid 🤦‍♂️ inmiddels wel duidelijk: NEE. Maar dat terzijde, de enige auto die ik een beetje in aanmerking vond komen was de Tesla Model X. Ik ben daarom eens een uitgebreide proefrit gaan maken met een gebruikt exemplaar, en dat was zeker interessant. Hieronder wat mij allemaal opviel aan de Tesla.

Om maar meteen met de olifant in de kamer te beginnen: nee, de afwerking is absoluut niet op het niveau van Lexus. Maar ja, van welk merk is dat wel het geval? :trollface: Het was allemaal zeker niet slecht, verrassend goed zelfs, maar het had niet dat obsessieve overal-een-liniaal-langs-kunnen-leggen van Lexus: panelen nét niet helemaal gelijk, sierstrips die nét niet goed aansloten, je zag verschil in het spuitwerk op plastic en metaal, dat soort dingen. Desondanks zag ik niets waarvan ik dacht dat het echt een probleem zou worden.

Qua rijden vond ik het best een prettige auto met een hele stabiele wegligging en lekker direct stuurgedrag. Qua veercomfort vond ik ze vergelijkbaar, maar om echt te zeggen welke comfortabeler is zou ik ze allebei over hetzelfde stuk weg moeten rijden en dat was helaas niet mogelijk. De stoelen van de Model X waren verrassend goed en eerlijk gezegd comfortabeler dan die van de RX, daarin vind ik de ondersteuning van mijn benen en de hoofdsteun net niet optimaal.

Op het gebied van snelheid wint de Tesla uiteraard makkelijk, maar ja, 500PK tegenover 315. De Tesla was echter niet zo stil van binnen als ik had verwacht. Ongetwijfeld zou daar met andere banden wel iets aan te doen zijn maar het geeft wel aan hoe absurd stil een RX eigenlijk is.

Het allergrootste pluspunt van de Tesla vond ik echter het uitzicht en de ruimte. De voorruit loopt door tot helemaal boven je hoofd wat een toch al ruime auto nog ruimer laat voelen. Achterin was de beenruimte nog zo'n 10cm meer als in de RX. Er is zoveel ruimte dat je met de deuren open bijna door de auto heen kunt lopen. Al die beenruimte gaat net eens ten koste van de bagageruimte want die is werkelijk gigantisch. Qua oppervlakte is het ongeveer gelijk aan de RX maar er is ook nog een heel groot opbergvak onder de vloer van zo'n 180-200 liter, en ook voorin (de "frunk") een bijna net zo'n groot vak. Alles bij elkaar kom je al gauw op 1.5x de laadruimte van de RX. Tot slot zijn er nog de falcon wing doors. Zijn ze praktisch? Af en toe misschien. Zijn ze nodeloos gecompliceerd? Zeker weten. Zijn ze een enorme blikvanger en een leuk speeltje? Ja, absoluut!

Alles bij elkaar zou ik het in een Model X best uit kunnen houden. Jammer genoeg zijn de elektrische opties van Toyota / Lexus zwaar ondermaats qua actieradius en laadsnelheid, en het geld gewoon niet waard. Zo ongeveer elke concurrent heeft dit beter op orde. Gelukkig hebben we de Nederlandse overheid nog die weer hard bezig is elektrisch rijden oninteressant en onbetaalbaar te maken, zodat ik nog een tijdje bij Lexus blijf.

Jarno
 
Mijn (ex) collega heeft twee keer een model S P90D gehad, nieuw gekocht. En nu heeft hij een Model S plaid. Hij kwam de auto showen en de achterklep ging al niet meer automatisch dicht, dan maar met de hand. Een tweede poging ging gelukkig wel. Tja de auto was ook al twee maanden oud....
Ik heb er helaas niet in (mee) gereden, zou wel een beleving moeten zijn om met 1000 PK in 2.2 seconden naar 100 te gaan.
Maar idd het interieur... Brrrr... Wat goedkoop, ik zou me daar groen en geel aan ergeren. Doe mij maar m'n slome Lexus, ik kom ook wel op m'n bestemming in luxe en weelde, zonder herrie..
 
Het is een interessante vergelijking. De auto's verschillen nogal in opbouw, vormgeving en motorvermogen. Het concept is echter zo verschillend dat je waarschijnlijk of aan de een of aan de ander de voorkeur geeft. Ik vind een "X" lelijk vormgegeven en plasticachtig - en de aandrijflijn is een van de betere bij stekkerauto's, al vraag ik me af of de zeer snelle acceleratie veel praktisch nut heeft. Gebruik maken van het vermogen zal zeker de bandenlevensduur bekorten. Of aan de bandenherrie veel te doen is, vraag ik me af. Waarschijnlijk zijn ze behoorlijk stug om een acceptabele levensduur te krijgen. En ja, iedere keer als ik een Tesla langs zie rijden, valt het bandengeluid in negatieve zin op.
 
Tsja, nut... Heeft een 6-cylinder nut? Heeft een lederen interieur nut? Heeft een audio installatie met 17 speakers nut? Als we eerlijk zijn is het antwoord op allemaal "nee", maar daarom zijn ze niet minder leuk om te hebben. Een snelle acceleratie heeft naar mijn mening wel degelijk nut. Van de week wilde een auto me er bijvoorbeeld niet tussen laten bij het invoegen op de snelweg. Dan is het wel lekker om even een tussensprintje te kunnen trekken om te voorkomen dat je in een gevaarlijke situatie terechtkomt.

Tesla's zijn inderdaad van buiten niet erg mooi maar eigenlijk vind ik de RX qua uiterlijk ook niet de mooiste auto, het is een blijft een grote SUV. Als je vandaag de dag echter een luxe auto met wat meer bagageruimte wilt hebben kom je onvermijdelijk bij een SUV uit, aangezien Lexus nu eenmaal geen stations maakt.

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: ChrisLas
Toch moet ik na ruim drie jaar rijden ( 60k KM )in de RX450H constateren dat ik nog steeds super tevreden ben met de auto, voornamelijk door de rust en het gemak. Ik blijf er voorlopig in rijden, het is een fijne wagen ook met de caravan!
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno
De Tesla model X, ik lachte me toen de wagen verscheen suf om die falcon deuren voor de achterpassagiers. Loop je de bink uit te hangen met je deurconfiguratie, moet je daarna als bestuurder zelf gewoon instappen via normale schuurdeuren.. :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
.
De model X ziet er vreemd uit maar lijkt me inderdaad wel een hele praktische wagen. Voor mij is het allergrootste probleem met Tesla dat beknibbeld wordt op bouwkwaliteit, iets wat je inderdaad gewoon meteen zichtbaar opvalt en wat ook weer terugkomt in elke betrouwbaarheidstest. Ik blijf daarom liever nog ff bij Lexus!
Daar staat tegenover dat de wagens zonder meer de meest doordachte EV-aandrijving op de markt hebben en dat de Muskias bijna persoonlijk verantwoordelijk is voor de huidige EV-transitie. En da's ook wat waard.
 
Noem mij ouderwets, maar ik vind het fijn om bij een balie geholpen te worden.

Laatst nog wat “problemen” gehad. Meteen maar de dealer gereden en werd zsm (na een half uur wachten) geholpen door een monteur.
Voor mij is de keuze voor een auto ook een betrouwbaar dealer netwerk dat erachter zit.
Als ik dan hoor en lees dat je bij sommige merken (BYD, Lynk & Co, Tesla bijv.) alleen online een afspraak kan maken, worden die nooit op de lijst van potentiële opvolger gezet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno
Voor mij is het allergrootste probleem met Tesla dat beknibbeld wordt op bouwkwaliteit, iets wat je inderdaad gewoon meteen zichtbaar opvalt en wat ook weer terugkomt in elke betrouwbaarheidstest.
Dat viel me nu dus juist wel mee. Over de betrouwbaarheid kan ik na alleen een proefrit natuurlijk niets zeggen, maar met de "Raven" update heeft Tesla ook de kwaliteit verbeterd en er was maar weinig wat goedkoop aanvoelde. Hoewel de bouwkwaliteit niet zo slecht (meer) is als vaak beweerd wordt, is de bouwnauwkeurigheid weer een ander verhaal. Zoals gezegd zijn er nog steeds dingen die niet helemaal goed aansluiten, en ze hadden bij Tesla beter wat tijd en geld aan het verbeteren daarvan kunnen besteden dan aan zaken als een virtueel schetenkussen.

Jarno
 
. Maar dat terzijde, de enige auto die ik een beetje in aanmerking vond komen was de Tesla Model X
Ik zou dan liever in een Dacia rijden. Die zijn vele malen betrouwbaarder dan zo'n 13 in 1 dozijn Tesla.

Sorry, ik ben geen liefhebber van die accubakken. Maar gelukkig rijden we ook niet allemaal dezelfde auto, dat zou ook saai worden. Dus voor ieder wat wils.

Doe mij naar een Lexus 😁
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: NX F-Sport Driver
Hi Jarno,

Herkenbare gedachtegang! Ik kom zelf meer op de model Y uit als alternatief. De grootste twee issues die me tegenhielden waren het geluidsniveau op de snelweg en de bouwkwaliteit. Tesla is met een facelift bezig. Als de model Y dan (net als de model 3 facelift) stiller is en comfortabeler kan het een goed alternatief zijn. Hoe zou die zijn met dubbel glas en luchtvering!! Dat geldt voor de X ook wat mij betreft. Maar goed die moeten dan eerst ook weer afschrijven 😇 De bouwkwaliteit schijnt steeds meer te verbeteren. De eerste model S en model X eigenaren die ik sprak hadden het vaak over storingen. Super jammer want elektrisch rijden spreekt me enorm aan. Het gevoel dat de stroom niks kost in combinatie met de instant acceleration en de stilte op lage snelheden. Zelfs m’n cheap Nissan leaf vond ik heel fijn. Ik houd me in de RX vaak wat in met de gedachte ‘slecht voor m’n gemiddeld verbruik!’.. Wat me na vier jaar elektrisch rijden wel wat tegenviel was de stijgende stroomprijs aan de openbare palen. En goed om rekening te houden met de MRB die weer gaat gelden vanaf 2025/2026.
Voor zover. Succes met de keuze!

Chris
 
Laatst bewerkt: