- 18 nov 2017
- 347
- 363
- 63
Ik overweeg al een tijdje of het rendabel zou zijn om elektrisch te gaan rijden. Dat is na alle aangekondigde wijzigingen en veranderingen door onze "vooruitdenkende" overheid inmiddels wel duidelijk: NEE. Maar dat terzijde, de enige auto die ik een beetje in aanmerking vond komen was de Tesla Model X. Ik ben daarom eens een uitgebreide proefrit gaan maken met een gebruikt exemplaar, en dat was zeker interessant. Hieronder wat mij allemaal opviel aan de Tesla.
Om maar meteen met de olifant in de kamer te beginnen: nee, de afwerking is absoluut niet op het niveau van Lexus. Maar ja, van welk merk is dat wel het geval? Het was allemaal zeker niet slecht, verrassend goed zelfs, maar het had niet dat obsessieve overal-een-liniaal-langs-kunnen-leggen van Lexus: panelen nét niet helemaal gelijk, sierstrips die nét niet goed aansloten, je zag verschil in het spuitwerk op plastic en metaal, dat soort dingen. Desondanks zag ik niets waarvan ik dacht dat het echt een probleem zou worden.
Qua rijden vond ik het best een prettige auto met een hele stabiele wegligging en lekker direct stuurgedrag. Qua veercomfort vond ik ze vergelijkbaar, maar om echt te zeggen welke comfortabeler is zou ik ze allebei over hetzelfde stuk weg moeten rijden en dat was helaas niet mogelijk. De stoelen van de Model X waren verrassend goed en eerlijk gezegd comfortabeler dan die van de RX, daarin vind ik de ondersteuning van mijn benen en de hoofdsteun net niet optimaal.
Op het gebied van snelheid wint de Tesla uiteraard makkelijk, maar ja, 500PK tegenover 315. De Tesla was echter niet zo stil van binnen als ik had verwacht. Ongetwijfeld zou daar met andere banden wel iets aan te doen zijn maar het geeft wel aan hoe absurd stil een RX eigenlijk is.
Het allergrootste pluspunt van de Tesla vond ik echter het uitzicht en de ruimte. De voorruit loopt door tot helemaal boven je hoofd wat een toch al ruime auto nog ruimer laat voelen. Achterin was de beenruimte nog zo'n 10cm meer als in de RX. Er is zoveel ruimte dat je met de deuren open bijna door de auto heen kunt lopen. Al die beenruimte gaat net eens ten koste van de bagageruimte want die is werkelijk gigantisch. Qua oppervlakte is het ongeveer gelijk aan de RX maar er is ook nog een heel groot opbergvak onder de vloer van zo'n 180-200 liter, en ook voorin (de "frunk") een bijna net zo'n groot vak. Alles bij elkaar kom je al gauw op 1.5x de laadruimte van de RX. Tot slot zijn er nog de falcon wing doors. Zijn ze praktisch? Af en toe misschien. Zijn ze nodeloos gecompliceerd? Zeker weten. Zijn ze een enorme blikvanger en een leuk speeltje? Ja, absoluut!
Alles bij elkaar zou ik het in een Model X best uit kunnen houden. Jammer genoeg zijn de elektrische opties van Toyota / Lexus zwaar ondermaats qua actieradius en laadsnelheid, en het geld gewoon niet waard. Zo ongeveer elke concurrent heeft dit beter op orde. Gelukkig hebben we de Nederlandse overheid nog die weer hard bezig is elektrisch rijden oninteressant en onbetaalbaar te maken, zodat ik nog een tijdje bij Lexus blijf.
Jarno
Om maar meteen met de olifant in de kamer te beginnen: nee, de afwerking is absoluut niet op het niveau van Lexus. Maar ja, van welk merk is dat wel het geval? Het was allemaal zeker niet slecht, verrassend goed zelfs, maar het had niet dat obsessieve overal-een-liniaal-langs-kunnen-leggen van Lexus: panelen nét niet helemaal gelijk, sierstrips die nét niet goed aansloten, je zag verschil in het spuitwerk op plastic en metaal, dat soort dingen. Desondanks zag ik niets waarvan ik dacht dat het echt een probleem zou worden.
Qua rijden vond ik het best een prettige auto met een hele stabiele wegligging en lekker direct stuurgedrag. Qua veercomfort vond ik ze vergelijkbaar, maar om echt te zeggen welke comfortabeler is zou ik ze allebei over hetzelfde stuk weg moeten rijden en dat was helaas niet mogelijk. De stoelen van de Model X waren verrassend goed en eerlijk gezegd comfortabeler dan die van de RX, daarin vind ik de ondersteuning van mijn benen en de hoofdsteun net niet optimaal.
Op het gebied van snelheid wint de Tesla uiteraard makkelijk, maar ja, 500PK tegenover 315. De Tesla was echter niet zo stil van binnen als ik had verwacht. Ongetwijfeld zou daar met andere banden wel iets aan te doen zijn maar het geeft wel aan hoe absurd stil een RX eigenlijk is.
Het allergrootste pluspunt van de Tesla vond ik echter het uitzicht en de ruimte. De voorruit loopt door tot helemaal boven je hoofd wat een toch al ruime auto nog ruimer laat voelen. Achterin was de beenruimte nog zo'n 10cm meer als in de RX. Er is zoveel ruimte dat je met de deuren open bijna door de auto heen kunt lopen. Al die beenruimte gaat net eens ten koste van de bagageruimte want die is werkelijk gigantisch. Qua oppervlakte is het ongeveer gelijk aan de RX maar er is ook nog een heel groot opbergvak onder de vloer van zo'n 180-200 liter, en ook voorin (de "frunk") een bijna net zo'n groot vak. Alles bij elkaar kom je al gauw op 1.5x de laadruimte van de RX. Tot slot zijn er nog de falcon wing doors. Zijn ze praktisch? Af en toe misschien. Zijn ze nodeloos gecompliceerd? Zeker weten. Zijn ze een enorme blikvanger en een leuk speeltje? Ja, absoluut!
Alles bij elkaar zou ik het in een Model X best uit kunnen houden. Jammer genoeg zijn de elektrische opties van Toyota / Lexus zwaar ondermaats qua actieradius en laadsnelheid, en het geld gewoon niet waard. Zo ongeveer elke concurrent heeft dit beter op orde. Gelukkig hebben we de Nederlandse overheid nog die weer hard bezig is elektrisch rijden oninteressant en onbetaalbaar te maken, zodat ik nog een tijdje bij Lexus blijf.
Jarno