- 2 mei 2008
- 7.266
- 70
- 0
Telegraaf 19 januari 2009 zei:Vandaag is de deprimerendste dag van het jaar.
RIJSWIJK - Het is maandag weer zover: ?blue Monday?, oftewel de meest deprimerende dag van het jaar.
Wanneer ik ?s ochtends wakker wordt en dit het eerste nieuws is dat ik lees, dan is de stemming al gezet. Vandaag schijnt het blue Monday te zijn. De dag waarop niemand in Nederland het meer ziet zitten. Na deze deprimerende headline heb ik mij maar naar mijn werk gesleept om daarna even naar Lexus Amsterdam te gaan zodat mijn IS250 een servicebeurt kan krijgen (Ik maak geen gebruik van de red capret treatment omdat ik onregelmatig werk en toch langs de dealer rij). Goedendag John, Goedendag Huib, hier is de sleutel, hier is de sleutel. Met mijn half duffe kop groet ik vriendelijk en ga ik op zoek naar de leenauto.
Inderdaad, vandaag was echt blauw. Een blauwe RX350 om precies te zijn.



Nu even wakker worden. Een leuke auto, tijd voor een review op lexusforum!
Het eerste dat mij opvalt, is de ruimte. Wat zalig! Al deze ruimte voor mij alleen! My precious! Het lijnenspel van de RX, tweede generatie blijft ongelooflijk mooi. De hele auto is in balans en doet mij enigszins aan een sportcruizer denken, een leuke bayliner of zo... De prachtige lichtblauwe kleur (iceblue) doet de auto goed. Deze ziet er, met uitzondering van een paar details, niet uit als een model dat binnen een aantal maanden vervangen gaat worden.
Nadat de motor gestart is en ik even aan het genieten ben van de prachtig lopende 3.5V6 wordt het tijd om de auto in ?D? te zetten en eens een goede rijimpressie te krijgen. Even rustig wegrijden, linksaf richting de Arena en de auto even warm laten worden. Deze tijd gebruik ik mooi even om de audio in te stellen. Zoals vaak, in leen-lexi , staat de bass helemaal omlaag. Geen goede combinatie met 538. Even aanpassen, de Arena voorbij, Ikea voorbij en de A9 op!



De auto is echt snel. Toch heb ik even moeite te wennen aan het rijgedrag. Het is geen sedan met een sport onderstel welke lekker stijf in de bochten blijft, zoals mijn eigen IS. Enigszins onwennig neem ik de bochten, maar tot mijn genoegen merk ik dat dit niet met een slakkengangetje gebeurt. Alles in de RX lijkt langzamer te gaan. Waarschijnlijk omdat ik ook hoger zit dan ik gewend ben. Na deze sensatie verwerkt te hebben moeten de paarden maar eens werken. Glimlachend haal ik een XC90 in. Even snel doortrekken naar een snelheid welke niet is toegestaan in Nederland en dan is het genieten.
Vandaag neem ik de RX even mee naar het centrum *kuch* van Lelystad om boodschappen te doen. De auto is groot, zelfs voor een van de autovriendelijkste gemeentes in Nederland. Na bij AH een winkelwagentje volgeladen te hebben moet de inhoud in de RX. Geweldig! De achterklep piept even om te waarschuwen en gaat vrolijk helemaal automatisch omhoog. Met het uiterste gemak leeg ik het karretje. Dan is het tijd om een paar foto?s van de auto te maken.



Het was heerlijk om eventjes in een auto te rijden welke totaal anders is dan mijn auto. De RX is zeker een auto welke een yup met een gezinnetje, wie anders wilt zijn dan de rest, moet proberen. Of iemand wie het overzicht in het verkeer erg prettig vindt. Het is een auto welke zich uitstekend leent voor een drukke levensstijl. Je kan alles meenemen wat je mee wilt nemen, hij is snel en laat de meeste auto?s achter zich. De afwerking is subliem! Dat merk je al gelijk wanneer je in de auto stapt. Welke reden je dan hebt om een SUV aan te schaffen, een testrit in deze RX kan absoluut geen kwaad. Wie weet wordt je nog betoverd!
Opnieuw dank aan Lexus Amsterdam voor de rijervaring en de mogelijkheid een review te plaatsen van deze auto op Lexusforum.nl



Code:
Merk & model Lexus RX350
Uitvoering 3.5 Executive
Modeljaar 2008
Carrosserie SUV, 5 deurs
Aandrijving 4x4 (vierwielaandrijving)
Brandstof Euro loodvrij
Versnelling automaat
Energie-label F
Brandstoftype Euro loodvrij
Gecom. verbruik 8.9 km/liter
Verbruik snelweg 11.8 km/liter
Verbruik stad 6.4 km/liter
Efficiency label F
Emissie 264 g/km
Tankinhoud 72 liter
Acceleratie 8 sec.->100km/u
Vermogen 203 kiloWatt
Topsnelheid 200 km/u
Max. koppel 342 n.m
Zitplaatsen norm. 5
Zitplaatsen max. 5
Stoelconfiguratie 2+3
Bagageruimte 439 liter
Gewicht 1810 kg
Max. totaalgew. 2380 kg
Geremd aanh.gew. 2000 kg
Ongeremd aanh. 700 kg
Hoofdruimte* 99.8 / 98.0 cm
Schouderruimte* 147.3 / 148.6 cm
Heupruimte* onbekend
Beenruimte* 108.0 / 92.5 cm
L x B x H 474 x 184.5 x 167.5 cm
Wielbasis (L) 2720 mm
Draaicirkel 11.40 meter