- 2 mei 2008
- 7.266
- 69
- 0
BMW en Toyota gaan voor een lange periode samenwerken in het onderzoek naar effici?nte en duurzame aandrijftechnieken. Beide merken hebben daartoe vandaag hun handtekening gezet onder een intentieverklaring.
Onderdeel van de plannen is gezamenlijk onderzoek naar een nieuwe generatie lithium-ion-accu?s. Toyota ziet de accu als de beste basis voor het optimaliseren van het energiemanagement om het gebruik van fossiele brandstoffen verder terug te dringen. De samenwerking met BMW moet de ontwikkeling van nieuwe accu?s versnellen.
Naast batterijtechniek ook dieseltechniek
Daarnaast hebben Toyota Motor Europe en BMW een contract getekend voor de levering van BMW-diesels (1,6 en 2,0 liter) voor modellen die in Europa geleverd zullen worden. Met deze dieselmotoren wil Toyota het aanbod van energie-effici?nte aandrijftechnieken met lage emissie verbreden en de klant meer keuze bieden op het gebied van duurzaam autorijden.
Norbert Reithofer, CEO van BMW: ?Toyota is een vooraanstaande producent van voertuigen en technieken met een zeer geringe uitstoot en richt zich op volumesegmenten. We bundelen onze krachten voor de ontwikkeling van duurzame technologie?n en versterken zo onze positie als koplopers.?
?Samenwerking is een begin?
Toyota President Akio Toyoda zegt over de afspraken: ?We vinden het geweldig dat we deze samenwerking voor de middellange termijn zijn aangegaan. BMW is een merk met een eigen cultuur en historie. En BMW legt met veel succes het accent op rijplezier. We bundelen onze brede kennis om n?g betere auto?s te kunnen maken en zien de samenwerking op het gebied van milieuvriendelijke technieken als een begin.?
Hybride techniek is oplossing voor de toekomst
De hybride techniek is volgens Toyota de beste oplossing voor het verbeteren van luchtkwaliteit enerzijds en het terugbrengen van de CO2-uitstoot anderzijds. De fabrikant is er echter van overtuigd dat in de nabije toekomst meerdere effici?nte aandrijflijnen naast elkaar zullen bestaan, die elk inspelen op een bepaalde behoefte bij de consument. Aangezien de Europese consument op dit moment nog sterk gericht is op dieseltechniek, spreekt het voor zich dat het aanbod ook zeer zuinige en effici?nte dieselmotoren met een lage CO2-emissie omvat.
BMW en Toyota werkten al eerder samen
De banden tussen Toyota en BMW zijn niet helemaal nieuw: van 2002 tot en met 2005 leverde Toyota dieselmotoren voor de MINI.
Onderdeel van de plannen is gezamenlijk onderzoek naar een nieuwe generatie lithium-ion-accu?s. Toyota ziet de accu als de beste basis voor het optimaliseren van het energiemanagement om het gebruik van fossiele brandstoffen verder terug te dringen. De samenwerking met BMW moet de ontwikkeling van nieuwe accu?s versnellen.
Naast batterijtechniek ook dieseltechniek
Daarnaast hebben Toyota Motor Europe en BMW een contract getekend voor de levering van BMW-diesels (1,6 en 2,0 liter) voor modellen die in Europa geleverd zullen worden. Met deze dieselmotoren wil Toyota het aanbod van energie-effici?nte aandrijftechnieken met lage emissie verbreden en de klant meer keuze bieden op het gebied van duurzaam autorijden.
Norbert Reithofer, CEO van BMW: ?Toyota is een vooraanstaande producent van voertuigen en technieken met een zeer geringe uitstoot en richt zich op volumesegmenten. We bundelen onze krachten voor de ontwikkeling van duurzame technologie?n en versterken zo onze positie als koplopers.?
?Samenwerking is een begin?
Toyota President Akio Toyoda zegt over de afspraken: ?We vinden het geweldig dat we deze samenwerking voor de middellange termijn zijn aangegaan. BMW is een merk met een eigen cultuur en historie. En BMW legt met veel succes het accent op rijplezier. We bundelen onze brede kennis om n?g betere auto?s te kunnen maken en zien de samenwerking op het gebied van milieuvriendelijke technieken als een begin.?
Hybride techniek is oplossing voor de toekomst
De hybride techniek is volgens Toyota de beste oplossing voor het verbeteren van luchtkwaliteit enerzijds en het terugbrengen van de CO2-uitstoot anderzijds. De fabrikant is er echter van overtuigd dat in de nabije toekomst meerdere effici?nte aandrijflijnen naast elkaar zullen bestaan, die elk inspelen op een bepaalde behoefte bij de consument. Aangezien de Europese consument op dit moment nog sterk gericht is op dieseltechniek, spreekt het voor zich dat het aanbod ook zeer zuinige en effici?nte dieselmotoren met een lage CO2-emissie omvat.
BMW en Toyota werkten al eerder samen
De banden tussen Toyota en BMW zijn niet helemaal nieuw: van 2002 tot en met 2005 leverde Toyota dieselmotoren voor de MINI.