Schade aan de voorzijde van een RX

Farah

Hoort erbij
17 nov 2019
59
19
8
Dit is een knap stukje vakwerk van Arthur. Bewondering hoe hij van een zwaar beschadigde Lexus RX weer een zo goed als nieuwe RX maakt. Niet dat ik nu zo'n auto zou willen, maar dat is een andere discussie.

 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.119
4
829
113
Ik zou zo'n wagen nooit kopen, zeker omdat hij opnieuw gericht is, of hij moet wel heel goedkoop zijn, wie weet hoeveel schade die wagen nog heeft die je niet kunt zien.
Helaas weet je bijna nooit of een auto zware schade heeft gehad bij de aankoop.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
693
618
93
Ik zou zo'n wagen nooit kopen, zeker omdat hij opnieuw gericht is, of hij moet wel heel goedkoop zijn, wie weet hoeveel schade die wagen nog heeft die je niet kunt zien.
Helaas weet je bijna nooit of een auto zware schade heeft gehad bij de aankoop.
Ik zou er geen probleem mee hebben. Het ziet er allemaal nogal "ambachtelijk" uit, maar met een richtbank met laserprecisie kun je dergelijke schades prima repareren als je daarvoor het vakmanschap bezit. Deze man lijkt daar zeker over beschikken. De autofabrikant stelt ook allerlei informatie beschikbaar over wat je wel weer in de juiste vorm mag trekken en wat beslist moet worden vervangen. Als je dat allemaal goed doet, is de auto weer "als nieuw". Je bent echter heel afhankelijk van degene die de reparatie uitvoert. Gezien de tijd die met de reparatie is gemoeid, zal een flink beschadigde auto in West-Europa vaak "total loss" worden verklaard. In landen waar de uurlonen lager zijn kan een dergelijke reparatie echter best interessant zijn.

In principe dienen dergelijke ingrijpende reparaties in Nederland te worden gemeld bij de RDW en dient een keuring te volgen waarbij gecontroleerd is of de auto goed is hersteld:
( https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/keuren/keuren-na-schade )
 
  • Leuk
Waarderingen: Farah

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.119
4
829
113
  • De auto hoeft helemaal niet bij de RDW gekeurd te zijn, de auto kan ook onderhands gerepareerd zijn.
  • De auto komt uit het buitenland. Daar hebben ze geen RDW.
  • Ook in een "goedkoop" land bestaat tijd = geld. En onderdelen zijn ook daar duur.
  • Er kan bijvoorbeeld een scheur in het blok zitten of bouten afgebroken die zelfs de RDW niet ziet en pas na jaren problemen geven.
Nee, ik sla deze over, het is geen deukje in de bumper.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno
2 okt 2021
200
121
43
Volledig eens met Higgie. De opgelopen schade kan verzwakkingen op cruciale punten met zich meebrengen zodat de veiligheid ook in gevaar kan komen.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.119
4
829
113
Volledig eens met Higgie. De opgelopen schade kan verzwakkingen op cruciale punten met zich meebrengen zodat de veiligheid ook in gevaar kan komen.
Laten we hopen dat het niet zover komt, ik denk meer aan de stabiliteit op hoge snelheid en Gremlins zoals piepjes, kraakjes en moeilijk vindbare storingen.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
579
1
376
63
De camera gaat redelijk snel langs de herstelde wagen, ik kan niet goed beoordelen of alle lijnen kloppen qua afstand/aansluiten, er mist een klepje van een koplampsproeier, ik zou 'm laten staan, ondanks het vakmanschap van meneer Tussik......;)
 

Farah

Hoort erbij
17 nov 2019
59
19
8
  • De auto hoeft helemaal niet bij de RDW gekeurd te zijn, de auto kan ook onderhands gerepareerd zijn.
Bij een bus/touringcar bijvoorbeeld is dit wel zo, als die een serieuze schade gehad heeft.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
693
618
93
Bij een bus/touringcar bijvoorbeeld is dit wel zo, als die een serieuze schade gehad heeft.
Dat is ook het geval als in Nederland de politie of de verzekeringsmaatschappij na een ongeval de auto bij de RDW aanmeldt voor een keuring. Dat betekent dat het kenteken tijdelijk wordt geschorst en pas terug wordt gegeven als de keuring na reparatie met goed gevolg is doorlopen. Die keuring is een andere keuring dan een APK, er wordt bij een reparatie gekeken of het voertuig na reparatie weer "kentekenwaardig" is. Zie bijvoorbeeld: