Schakelmechanisme werkt niet meer naar behoren

PrtPrt

Hoort erbij
20 mei 2012
86
1
0
Van de winter toen ik een keer doorschakelde kreeg ik het geluid te horen van tandwielen die niet op elkaar waren ingelopen. Ik dacht dat ik niet ver genoeg de koppeling bediend had, maar deze was maximaal ingedrukt. Vanaf dat moment werkt het mechanisme niet meer naar behoren.

Ik kan de pook nu in elke willekeurige stand stil laten staan. Ook moet ik de pook echt helemaal de versnelling in sturen, waar het eerst "automatisch" gebeuren als je de pook al licht de richting op stuurde.

Ik hoopte dat er of een rubber of een veer ergens losgeschoten was. Maar bij de garage (Bosch Servicepunt) vertelde ze mij dat er van buitenaf weinig te zien valt. De schakelpook gaat als het ware direct de versnellingsbak in. Ze hadden ook naar een versnellingsbakkenreviseur en een Lexusdealer gebeld, maar dat was zonder resultaat.

Is er iemand bekend hiermee? Want de versnellingsbak "even" losmaken om te kijken kan nogal in de uren/kosten lopen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Mjah...lastig dit. Wat je beschrijft lijkt op versleten synchro's (ringen). Deze zorgen ervoor dat de tandwielen tijdens het schakelen op gelijke snelheid draaien. Zijn ze versleten, dan slaat de pook vaak uit de versnelling, of knarst het tijdens schakelen. Je zou nog kunnen proberen met verse bakolie.

Mogelijk is er iets met je koppeling (lekkende cylinder, lagers o.i.d.). Ik zou het wel laten onderzoeken bij een hiertoe gespecialiseerd bedrijf. Die kunnen na een proefritje meestal wel bepalen waar het probleem zit. Dus gewoon zelf naar een bakkenrevisieclub gaan.

Btw, welke versnellingen treedt het op? 1 > 2
 

PrtPrt

Hoort erbij
20 mei 2012
86
1
0
Wellicht dat ik het probleem lastig uitleg, maar voor de rest functioneert de versnellingsbak goed. Geen geluid tijdens schakelen, geen hoorbare synchromesh-ringen, de pook schiet niet uit de versnelling of iets dergelijks. De auto rijdt net zo heerlijk als anders.

Voorheen werd de beweging van het in een versnelling zetten geholpen (door een veer?). Ook als ik de pook tussen de versnellingen hield, ging deze altijd tussen de 3 en 4 in het midden stil staan. Nu kan ik de pook ook stil laten staan tussen de 1 en 2, en tussen de 5 en 6 zeg maar. De pook gaat niet meer automatisch naar de middenstand toe.

Het is puur een luxekwestie dit, ik moet nu iets meer moeite doen. Nu moet ik de pook "helemaal" van de neutrale middenstand naar de versnelling duwen. Eerst hoefde ik maar een klein tikje te geven en de pook schoot automatisch door in de versnelling.

De auto heeft 135.000 KM gelopen op dit moment.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
toen ik een keer doorschakelde kreeg ik het geluid te horen van tandwielen die niet op elkaar waren ingelopen.
OK..ik was hierdoor even op het verkeerde been gezet ;)

Je zou idd nog kunnen denken aan het 'mechanisme' waaraan je pook (bal) vastzit en in beweegt. Mogelijk ook de duw- en trekstang naar de bak, die bijvoorbeeld stroef loopt. Misschien is daar in de praktijk nog iets aan af te stellen/in te vetten, etc. Heb zelf een automaat, dus kan dat niet bevestigen..

Hier een beetje het idee; Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Toen ik je relaas las was mijn eerste reactie een koppeling die slecht vrij kwam ivm krakend geluid.
Na je aanvullende info denk ik dat het kunststof busje waar de onderkant van je pook in valt naar zijn grootje is of er helemaal uit is gevallen. Je moet nu waarschijnlijk verder en nadrukkelijker met je pook bewegen om het kreng in zijn versnellingen te krijgen. Ken dit probleem ook van MGB. Heb een losse IS 200 bak liggen en zal eens kijken wat daar aan te violen valt.
Kweetniet of je bij de pookmechaniek kan als je de console verwijdert etc, maar volgens mij moet dat wel haast zo zijn . Auto op de brug zetten op veilig opbokken en er onder kruipen met een zaklampje om van onderaf te bekijken
of en hoe je er bij kan komen. Ben benieuwd naar je vorderingen.
 

PrtPrt

Hoort erbij
20 mei 2012
86
1
0
Bedankt voor het meedenken.

Ik zal volgende week eens kijken hoever ik kom als ik de middenconsole verwijder. Ik heb het van de onderkant kunnen bekijken toen de auto op de brug bij de garage stond, maar de monteur en ik konden allebei niet zien dat er iets te verstellen is via de onderkant.

Aangezien mijn auto eigenlijk voor de APK daarheen moest, heb ik het ook daar maar bij gelaten. Als het probleem snel te verhelpen was, was het mooi meegenomen. Ik pluis nu liever zelf uit wat het eventueel kan zijn, anders loopt het ook al snel op in de uren.
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Er valt in ieder geval niets te stellen; als je de console lost zie je de 4 boutjes die je ook op bovenstaande foto ziet.
Als je die gelost hebt kun je de pook verwijderen, busje vernieuwen, alles goed in vet verpakken en ff testen hoe alles werkt. Merk alles van tevoren met tippex of maak fotootjes om bij terugmonteren niet met vervelende legpuzzel te zitten. Succes.
 

PrtPrt

Hoort erbij
20 mei 2012
86
1
0
Verder dan dit kom ik niet. De bouten zitten tussen steeksleutelmaat 11 en 12 in, dus ga die niet fatsoenlijk los krijgen. Een dop erop past ook niet, omdat dat "vierkant blok" de bouten overlapt.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


E?n mysterie is opgelost:
Als ik 's nacht een bocht naar rechts maak, dan voel ik altijd een koud briesje rond de versnellingspook. Het rubber blijkt nu dus een grote scheur te bevatten aan ??n zijde.

Weet iemand de volgende onderdeelnummers?
- Rubber rondom pook (rood aangegeven op afb. hieronder)
- Het busje waar eerder in dit topic over gesproken wordt, als mogelijk defect
- Handremhoes (aangegeven op afb. hieronder)
- Pookknop

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Pookknop: 33504-53011
Parking Brake Hole Cover: 58809-53010-C0

Voor de rest kwam ik er niet echt uit... die rubber hierboven in het rood kon ik niet zien op de foto's en het busje is mij onduidelijk waar ik op zou moeten zoeken...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Kwam dit nog tegen:
 

Bijlagen

  • shifterpartsno.jpg
    shifterpartsno.jpg
    147,7 KB · Weergaven: 49
  • shifterpartsno.GIF
    shifterpartsno.GIF
    67,4 KB · Weergaven: 82

PrtPrt

Hoort erbij
20 mei 2012
86
1
0
Bedankt voor de reacties en alle hulp.
Het rubber is 33555F, op de afbeelding staat die in opgevouwen toestand zo te zien.

Het besproken busje kan ik ook niet duidelijk plaatsen, sommige expoded view afbeeldingen hebben het wel en andere weer niet. Ik laat het probleem met de pook even voor wat het is. Als ik verder ga klooien / onderzoeken denk ik dat ik gereedschap en kennis te kort ga komen. Ik wacht af totdat het moment aangebroken is dat de bak sowieso een keer losgemaakt moet worden.

Met de nummers van de resterende onderdelen kan ik mijn IS weer goede staat brengen, aangezien die onderdelen beschadigd zijn.

Waar halen jullie die exploded views eigenlijk vandaan? Ik kan geen werkplaatshanding of iets dergelijks vinden namelijk, zowel in boekvorm niet als digitaal.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Nja, voorheen diagrammen via ToyoDIY/Bahamutcars, maar die zijn wat dat betreft helaas ter ziele... Het komt nu meestal neer op goed zoeken en soms wat eigen voorraad ;)

Wb die scheur in het rubber, zou je hier misschien geen rubberlijm voor kunnen gebruiken?
 

PrtPrt

Hoort erbij
20 mei 2012
86
1
0
Het rubber was vrij hard en de scheur was over de gehele lengte (+/- 15cm), dus lijkt me een nieuw rubber een prima aanwinst. Het rubber wat onder de pookhoes zit was wel in goede conditie en her te gebruiken.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

(Het goede rubber, het slechte rubber zit onder het verkante subframe)


/edit, prijzen opgevraagd, voor de ge?nteresseerden:

Artikel nr 33555-53030 ? 51.00 incl btw, vierkant rubber voor afsluiten versnellingsbak
Artikel nr 33504-53011 ?72,35 incl btw, pookknop
Artikel nr 58809-53010-co ?98.48 incl btw, handremhoes

Moded GPS-10; handige info, verwerkt in Tips 'n Tricks. TX!