Schuif-kanteldak weigert meestal

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Hans S.

Nieuw hier
7 feb 2025
13
2
3
Beste forumleden,
Hopelijk weten jullie mij met goede raad te helpen!

Mijn schuifkanteldak van mijn Lexus 450RX weigert meestal alle dienst. Soms reageert hij goed, soms doen de knoppen heel iets anders dan wat ze moeten doen. En als het dan weer goed is en ik stap de volgende dag weer in de auto, dan is het weer hetzelfde liedje. Hij doet weer NIKS. Is dit een meer voorkomend probleem bij de Lexus RX 450? Bij Louwman zeggen ze dat ze dit nog nooit eerder gehoord hebben. Daar geloof ik dus helemaal niks van, want dan zouden er geen video's op YouTube staan over dit onderwerp.

Soms helpt de RESET procedure door de UP toets 15 seconden ingedrukt te houden, maar in de meeste gevallen doet ook deze knop niks. Ik hoor de relais wel klikken, maar de motor reageert niet.

Alvast dank voor de tips en suggesties.

Vriendelijke groet,
Hans

Ik heb hier geen ervaring mee. Wat wel kan gebeuren is dat het na verloop van tijd wat stroever gaat en dan heb je kans dat de beveiliging ingrijpt en dat het dak dan bijvoorbeeld niet dicht gaat. Dat is mer de hand dan makkelijk op te lossen. Maar dat hij helemaal niet reageert is wel bijzonder. Wellicht dat andere forumleden nog een antwoord hebben.

Soms werkt ie dus wel, dus de tandriem in niet gebroken.

Je kunt anders ook even het paneeltje met knopjes eraf halen (4 schroeven), en de stekker die daar zit eens losmaken en weer in elkaar steken , misschien een dubieus contact.
Dan zie je ook meteen de riem en de motor, misschien dat iets vreemds je opvalt.

Ik heb hier geen ervaring mee. Wat wel kan gebeuren is dat het na verloop van tijd wat stroever gaat en dan heb je kans dat de beveiliging ingrijpt en dat het dak dan bijvoorbeeld niet dicht gaat. Dat is mer de hand dan makkelijk op te lossen. Maar dat hij helemaal niet reageert is wel bijzonder. Wellicht dat andere forumleden nog een antwoord hebben.
Nadat alles was afgekoeld omdat de auto in de schaduw kwam, werkte het opeens weer. Reset procedure gevolgd en klaar. Het lijkt er nu op dat de hoge temperatuur de verklaring is

• Leuk
Waarderingen: Johno
Lijkt er dan op dat er iets niet soepel loopt, en dat dan de jam-protection ingrijpt …
Zo’n dak zal ook wel iets aan onderhoud nodig hebben lijkt me.
Misschien dat eens opzoeken en uitvoeren?

Soms werkt ie dus wel, dus de tandriem in niet gebroken.

Je kunt anders ook even het paneeltje met knopjes eraf halen (4 schroeven), en de stekker die daar zit eens losmaken en weer in elkaar steken , misschien een dubieus contact.
Dan zie je ook meteen de riem en de motor, misschien dat iets vreemds je opvalt.
Bij mij zit dat bakje voor de zonnebril er niet (meer( in), maar zit het dicht
Ik vermoed dat daar de extra beveiliging in zit.
Op YouTube zag ik idd hoe je daar de dak-unit uit kunt nemen en de kabel los kunt maken.

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me