Is het inmiddels helder wat de meerwaarde van het zetten van de S stand is? Ik vraag me dit ook al tijden af en kan geen duidelijk antwoord vinden
Op het eerste gezicht lijkt het ook nog al ingewikkeld en verwarrend. En in de handleiding wordt wel uitgelegd wat de verschillende mogelijkheden zijn, maar niet waarom je de alternatieven zou willen gebruiken in plaats van "geheel automatisch" de auto zelf te laten "denken".
De stand D is waarschijnlijkst het gemakkelijkst - de auto doet het "vanzelf goed" (in combinatie met de keuze voor "ECO", normaal "S(+)") en mogelijk zelfs beter dan de gemiddelde chauffeur zelf zou bedenken. Er zijn echter situaties denkbaar waarbij het zelf kiezen van een schakeltijdstip zinvol (of gewoon leuk) kan zijn.
Denk bijvoorbeeld aan het ronden van een bocht op een rotonde. Standaard kiest de auto volautomatisch de juiste overbrenging. Wanneer je echter via de flippers net voor de rotonde 1 of 2 "versnellingen" terugschakelt, kun je de auto scherper door de bocht sturen door iets gas te geven en als je de bocht uitkomt weer snel accelereren naar de snelheid die je vervolgens wilt aanhouden. Op het moment dat je uit de bocht accelereert kun je weer naar de stand D flipperen door even wat langer aan de rechterflipper te trekken en dan weer automatisch verder gaan. Door het tijdelijk verder terugschakelen dan de auto zelf uit oogpunt van brandstofbesparing zou doen, heb je tijdelijk meer trekkracht beschikbaar die je kunt benutten om soepeler door de bocht te gaan. Het D1-D5 bereik kun je benutten in omstandigheden dat de auto het niet optimaal doet. Uiteraard biedt "terugflipperen" zoals beschreven in de handleiding ook wat meer "remmen op de motor" op, maar of dat zinvol is, is maar de vraag. Op het moment dat de rijaccu helemaal vol geladen is, wordt de door het remmen vernietigde energie niet meer omgezet in electriciteit. Het enige effect dat dan overblijft is meer herrie....
Desgewenst kun je via de S stand ook volledig handmatig schakelen (S1 - S6). Meestal is dat gewoon onhandig omdat je de automatiek "volledig buiten werking stelt". Het geeft je echter wel de meeste controle over de auto en als je die behoefte hebt is daar niks mis mee. Het kan onder bijzondere omstandigheden ook nuttig zijn. Bijvoorbeeld bij langdurig bergop rijden op steile hellingen, het afdalen van steile hellingen of bij het wegrijden op een zeer glad wegdek - door bijvoorbeeld weg te rijden in S2 of S3. Uiteraard is de auto voorzien van "traction control" en van een "sneeuwstand", maar er zijn situaties denkbaar dat dat niet toereikend is. Dan kan het "verpesten" van de beschikbare trekkracht worden ondersteund door het kiezen van een hogere "versnelling" dan onder normale omstandigheden zou worden gekozen.
Je zou kunnen zeggen dat beide extra mogelijkheden er zijn om onvolkomenheden in het besturigsalgoritme dat de auto meegekregen heeft zelf te kunnen compenseren. Dat is geen schande: het laten samenwerken van een verbrandingsmotor, een electromotor en een CVT is zodanig ingewikkeld dat het niet zonder dure extra voorzieningen verder kan worden geperfectioneerd. Bij "normale" automaten met alleen een verbrandingsmotor zie je wel extra voorzieningen: de meeste zijn tegenwoordig "adaptief" - ze passen zich aan aan de rijstijl van de gebruiker. Ik heb er twee gehad die aanvankelijk "lui" schakelden in overeenstemming met het rijgedrag van de vorige eigenaar. Na een snelle rit naar Frankrijk en wat rijden over bergwegen, bleken de schakeltijdstippen daarna aardig aangepast - en permanent meer afgestemd op mijn wensen. Bij vrachtwagens gebruikt men inmiddels ook GPS om de versnellingsbak te instrueren: op basis van de lokatie wordt tijdig teruggeschakeld om bergop rijdend niet te veel snelheid te verliezen en zodra je de pas over bent kan het gebeuren dat de verbinding tussen motor en versnellingsbak tijdelijk wordt onderbroken om vrij rollend op snelheid te komen waarbij zodra je de verantwoorde daalsnelheid of de legaal toegestane snelheid hebt bereikt automatisch de juiste versnelling en retarder wordt ingeschakeld om de truck op een veilige daalsnelheid te houden. GPS bepaalt daarbij op basis van het hoogteverloop en de te verwachten bochten de optimale overbrenging.