Smart Entry System kraken

Edward

Nieuw hier
7 mei 2021
7
3
3
Na een GS300 (1998), een RX300 (2003) en een RX400h (2008) heb ik nu een RX450h (2016). Mooie wagen, maar een overload aan toeters en buzzers waar je gek van wordt. Hij heeft ook zo'n electronische sleutel die je gewoon op zak moet hebben. Een ramp, want hij ligt altijd ergens waar ik hem na veel zoeken vind. De gekoppeled functies zijn wel leuk en praktisch (snel openen/sluiten deuren, geheugenfuncties, ...) doch er zijn ook enkele nadelen.

Vooreerst, "waar ligt die verdomde sleutel nu weer" maar dat kan wel wat aan mij liggen.
Vervolgens (en dat is veel erger), zendt de auto voortdurend een signaal uit dat de sleutel kan detecteren. Je kan dat signaal echter ook detecteren met een computer en de juiste antenne. Vervolgens wat software en op die manier wordt de auto 'uitgelezen' door inbrekers. Ze hoeven er maar even naast te parkeren. Nadien komen ze langs, de auto opent mooi met de hand in de deurgreep, alarm schakelt uit en starten doet hij ook. M.a.w. een perfecte diefstal zonder een krasje te maken op de wagen. Jij mag dan de sleutel houden aan aandenken :) .

Je kan het 'zenden' van de wagen uitschakelen met de knopjes op de sleutel: druk op sluiten en hou ingedrukt, gelijktijdig druk je 2x op openen en de rode LED op je sleutel pinkt 4x. Nu zend de wagen niets meer uit en kan dus ook niet meer 'uitgelezen' worden. Smart Entry System werkt nu niet meer, en je kan de wagen enkel ontgrendelen met de afstandsbediening (sleutelknopjes). Het probleem is dat Smart Entry echter terug geactiveerd wordt telkens je de wagen ontgrendeld. Je moet dus steeds weer de toetsencombinatie doen met de sleutel. Dat vergeet je dikwijls...

*** Mijn vraag is: hoe kan je het Smart Entry System permanent uitschakelen? ***

Ik verlies dan wel de leuke snufjes van dit systeem, maar mijn wagen verlies ik niet. Ik heb ook een kleine sleutel-houder gemaakt die net onder de Start knop gemonteerd werd. Ik stop mijn sleuten in die houder, de Start-knop detecteert de sleutel (net zoals bij een platte batterij van de sleutel) en ik kan starten. Stop ik de wagen, dan gaat mijn hand naar de Start knop, en ik trek gelijk mijn sleutel uit het houdertje. Met de sleutel vergrendel ik de wagen. Net zoals vroeger.

IMG_8131.JPG


IMG_8130.JPG

Qua comfort is het een kleine stap achteruit, maar qua veiligheid is het een grote stap vooruit.

(Info: ik ben niet vaak op dit platform)
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Alternatief is het installeren van een Bearlock, dan heb je ook een aparte sleutel en kan je wagen ook niet zomaar wegrijden.

Daarnaast kun je ook de keylessGo functionaliteit uitlaten zetten (door de dealer of als je zelf software en obd2 lezer hebt) https://www.clublexus.com/forums/ls...sked-this-before-but-disabling-smart-key.html
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Alternatief is het installeren van een Bearlock, dan heb je ook een aparte sleutel en kan je wagen ook niet zomaar wegrijden.

Daarnaast kun je ook de keylessGo functionaliteit uitlaten zetten (door de dealer of als je zelf software en obd2 lezer hebt) https://www.clublexus.com/forums/ls...sked-this-before-but-disabling-smart-key.html
Inderdaad naar de dealer .... heb ik ook gedaan..
open en dicht met de afstandbediening. en starten met de sleutel voor de knop..

Ik lig niet meer wakker ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

UsedLexus

Actief
Sponsor
25 jan 2014
335
1
178
43
moet helaas iedereen teleurstellen, het dievengilde is al veel verder. een sleutelsignaal hebben ze al niet meer nodig. het beste zou zijn een microschakelaar tussen de brandstofpomp laten monteren
 
  • Wow
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator en robtp09

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
Of openbaar vervoer o nee kunnen ze je chipkaart uitlezen.
Thuis werken en je sleutel ingraven 10 meter diep.
En je krijgt 2 euro thuiswerkvergoeding.
Koop een oldtimer die hadden die geintjes nog niet,
Laat toch gaan als ze je auto willen pikken doen ze dat toch wel.
En als je goed verzekerd bent dan krijg je in ieder geval de dagwaarde.
En dat is veel te weinig want dan moet je weer 15000 euro bijleggen
om een mooie auto te kunnen kopen.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
moet helaas iedereen teleurstellen, het dievengilde is al veel verder. een sleutelsignaal hebben ze al niet meer nodig. het beste zou zijn een microschakelaar tussen de brandstofpomp laten monteren
Omdat ik lekker dichtbij het werk woon, doe ik woon/werk verkeer met de scooter.

De scooter staat met een gigantisch kettingslot vast aan een grote pilaar.

Een paar maanden geleden begon een collega bijdehand te doen, door te zeggen dat de dieven met een inbussleutel een metalen beugel los konden maken van de scooter, en dan alsnog de scooter (op stuurslot onder een beveiligingscamera) mee konden nemen.

Mijn reactie was dat het me niet interesseert dat ze hem jatten, maar dat hij niet zomaar voor het oppakken moet staan. Ze moeten er wel moeite voor doen.

Zelfde geldt voor de auto. Met zo'n sleutel kastje stappen ze in en rijden ze weg.

In mijn geval ben ik de eerste 36 maanden verzekerd voor de aanschaf waarde.
(Moeten ze hem wel uit de garage zien te krijgen)

Ik begrijp nu van @UsedLexus dat de sleutel al niet meer nodig is, maar dat een micro schakelaar tussen de brandstofpomp nodig is zodat de auto niet mee genomen kan worden.

Ik wil alle eigenaren wel adviseren om de accu's ook uit de auto te halen, anders rijden ze hybride wagens op de accu naar de hoek van de straat en zetten ze hem daar op een vrachtwagen.

Het punt is, als ze willen jatten, jatten ze toch wel.
Je kunt het ze alleen wat moeilijker maken.
Mij geeft het in ieder geval voldoende rust om dat signaal uit te hebben staan.

Niet iedere dief is al even ver 😂
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik bewaar de sleutels in een kooi van faraday thuis. Lost twee van de genoemde problemen acuut op:
- sleutels zijn nooit meer kwijt;
- signaal is geblokkeerd.

Leuk edee dat sleutelbewaarkastje in de auto. Dat had de Prius II standaard! Als je de keyfob in de keyfobholder plaatste werd deze ook nog eens gelocked tijdens het rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avontuur

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Wij hebben een prachtig mooi zilveren doosje op bijzettafel staan met onze sleutels er in.
Er komt echt geen signaal doorheen,

Maar goed, de Toyota van mijn schoonzus werd bij haar, voor de deur weggereden door het boevengilde binnen +/- 45 seconden.
Zij heeft nu ook zo'n doosje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avontuur en Frank2b

Avontuur

Hoort erbij
22 mei 2021
64
48
18
Ik heb LoJack laten inbouwen in de RX, op twee manieren. Een passief beacon, deze wordt pas geactiveerd bij diefstal, dit heeft een eigen accu van 7 jaar en is “ergens” in de wagen ingebouwd. Tweede LoJack is één volg systeem in combinatie met een klasse 3 alarm. Dit is ingebouwd door Louwman in Utrecht inclusief een klasse 3 alarm. ( onze vorige wagen is van de oprit gestolen. De verzekering wilde minimaal klasse 3 en had zelf goede ervaringen met het terug vinden van auto’s via LoJack)

Uitzetten van de sleutels ben ík inmiddels zo gewend. Daarna doe ik de sleutels evengoed nog in een “faraday “ doosje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dietrich