sperdiff.

[h=1]Sperdifferentieel[/h]

Een sperdifferentieel is een differentieel met een voorziening om het toegestane snelheidsverschil tussen de beide aangedreven wielen van een auto te beperken of zelfs het differentieel te blokkeren zodat beide wielen star verbonden zijn.
Een gewoon differentieel kent een dergelijke voorziening niet en laat dus een onbeperkt snelheidsverschil tussen de wielen toe. Een sperdifferentieel laat slechts beperkt snelheidsverschil tussen linker- en rechterwiel toe om een bocht te maken en voorkomt een groot snelheidsverschil dat ontstaat bij doorslippen van een wiel. Een sperdifferentieel is vaak te vinden op sportieve auto?s en onder terreinauto?s. Bij normaal gebruik heeft een ?sper? slechts beperkt nut. Pas bij grotere belasting door hard accelereren of op een terrein met weinig grip, kan deze zijn diensten bewijzen. Door het sperdifferentieel is het mogelijk veel harder uit een bocht te accelereren en kan er makkelijker gedrift worden.
 
goede uitleg, nou heb ik op mijn auto een lsd (limited sper diff) is dit dan hetzelfde en wat zijn de voordelen? heb laatst wel (onbedoeld) gedrift en vond dat de auto weer snel recht in het spoor reed... is dit te danken aan dat LSD??
 
goede uitleg, nou heb ik op mijn auto een lsd (limited sper diff) is dit dan hetzelfde en wat zijn de voordelen? heb laatst wel (onbedoeld) gedrift en vond dat de auto weer snel recht in het spoor reed... is dit te danken aan dat LSD??


Als je geen LSD hebt, dumpt de auto al het vermogen op het wiel dat wel nog kan draaien en zou het andere wiel (het binnenste) in theorie zelfs stil kunnen staan. LSD beperkt dat effect, een volledig sperdifferentieel zorgt ervoor dat beide wielen even hard draaien, maar dan zou je dus nooit meer een bocht kunnen maken. (wordt wel gebruikt in terreinwagens om uit de modder te komen) Een LSD zit daar dus tussenin, er blijft altijd nog vermogen op je binnenste wiel staan, wat inderdaad kan helpen bij het driften.
 
Gerelateerde vraag; kun je een LSD van een is200 sport overzetten in een 'gewone' is200 met open diff? Of gaat dat niet zomaar passen?