Stand EV modus

Bobusa

Heel actief
12 okt 2008
601
463
63
Mede Lexus genieters,

Als mijn LS 600h uit 2011 (157k) vanzelf naar de EV modus gaat (als de condities daarvoor geschikt zijn) dan gaat het EV lampje niet branden. Als ik handmatig op de EV knop druk (als de condities daarvoor geschikt zijn) dan gaat het EV lampje wel branden. Dat vindt ik eigenlijk vreemd. Bij de CT van mijn vrouw en mijn vorige IS ging het EV lampje vanzelf aan als de EV modus door de auto wordt gekozen. Iemand enig idee of dat normaal is voor de LS 600h? Misschien een instelling via menu of Techstream?
 
Kun je dat niet aan- en uitzetten in het menu van het instrumentenpaneel, via de knop DISP?
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Kun je dat niet aan- en uitzetten in het menu van het instrumentenpaneel, via de knop DISP?
Nee, zover ik weet heb ik die optie niet. Gelukkig niet al te veel opties, nog lekker simpel!
Het is ook geen probleem en wat mij betreft is mijn vraag beantwoord en kan dit topic worden gesloten.
 
@Higgie en je huidge LS, wat doet die?
Ik kan "lampje" EV aan- of uitzetten.


EV-mode.jpg


( Ja, ik weet het m'n bandenspanning is laag. )
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Nee, zover ik weet heb ik die optie niet. Gelukkig niet al te veel opties, nog lekker simpel!
Het is ook geen probleem en wat mij betreft is mijn vraag beantwoord en kan dit topic worden gesloten.
Toch vind ik het vreemd en onlogisch. In beide gevallen gaat of wil de chauffeur EV rijden en daarom zou het lampje ook moeten oplichten. Bij veel Lexus modellen gebeurt dat ook. Waarom bij de eenvoudiger modellen die voorziening er wel is en bij een LS niet, verbaast me.
 
Toch vind ik het vreemd en onlogisch. In beide gevallen gaat of wil de chauffeur EV rijden en daarom zou het lampje ook moeten oplichten. Bij veel Lexus modellen gebeurt dat ook. Waarom bij de eenvoudiger modellen die voorziening er wel is en bij een LS niet, verbaast me.
Ik vermoed dat bij alle modellen die een scherm als cockpit hebben (snelheid toerenteller etc.) deze mogelijkheid er is, oudere modellen met nog echte lampjes kunnen dit trucje niet. Oftewel de modellen vanaf ca. introductiejaar 2012 met de spindlegrille.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Toch vind ik het vreemd en onlogisch. In beide gevallen gaat of wil de chauffeur EV rijden en daarom zou het lampje ook moeten oplichten. Bij veel Lexus modellen gebeurt dat ook. Waarom bij de eenvoudiger modellen die voorziening er wel is en bij een LS niet, verbaast me.
Japans=kaizen=eenvoud=betrouwbaarheid
 
Ik vermoed dat bij alle modellen die een scherm als cockpit hebben (snelheid toerenteller etc.) deze mogelijkheid er is, oudere modellen met nog echte lampjes kunnen dit trucje niet. Oftewel de modellen vanaf ca. introductiejaar 2012 met de spindlegrille.
Dat lijkt me een heel plausibele verklaring. Mijn GS uit 2013 laat inderdaad het EV lampje oplichten, zowel bij bewust aangezet EV rijden als bij rijden onder omstandigheden waar de vermogensvraag zodanig laag is dat dat electrisch kan.
 
Japans=kaizen=eenvoud=betrouwbaarheid
Kaizen betekent bij mijn weten "voortdurende verbetering". Dat zal betrouwbaarheid zeker ten goede komen. Dat betkent niet noodzakelijk dat een verbetering ook met meer eenvoud gepaard gaat. Kijk bijvoorbeeld maar de integratie van de diverse hybride aandrijfsytemen met de transmissie "eCVT") of de modernste uitvoeringen van het verwarmings- en ventilatiesysteem ("klimaatconcierge"). Die systemen zijn buitengewoon gecompliceerd en toch tegelijkertijd buitengewoon betrouwbaar. Zodanig gecompliceerd dat ik me er nog steeds over verbaas hoe ze dat voor elkaar krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Kaizen gaat dan ook nog veel meer over de efficientie van maakprocessen en reductie van kosten dan over de kwaliteit van het product.
Uiteraard mag afname van kwaliteit niet tot een neergang van de bedrijfsvoering leiden.
 
Kaizen betekent bij mijn weten "voortdurende verbetering". Dat zal betrouwbaarheid zeker ten goede komen. Dat betkent niet noodzakelijk dat een verbetering ook met meer eenvoud gepaard gaat. Kijk bijvoorbeeld maar de integratie van de diverse hybride aandrijfsytemen met de transmissie "eCVT") of de modernste uitvoeringen van het verwarmings- en ventilatiesysteem ("klimaatconcierge"). Die systemen zijn buitengewoon gecompliceerd en toch tegelijkertijd buitengewoon betrouwbaar. Zodanig gecompliceerd dat ik me er nog steeds over verbaas hoe ze dat voor elkaar krijgen.
Met eenvoud bedoel ik relatieve eenvoud, met name t.o.v. de concurentie. Ik heb jarenlang met verschillende CNC freesmachines te maken gehad en daar zag je het al bij met name de Japanse Matsuura en Okuma merken, zeer effectieve en eenvoudige controle, gereedschap en pallet wissel systemen bijvoorbeeld. Daarna kwam het Duitse Hermle in beeld met mooie techniek maar ook zeer complex en dus minder betrouwbaar. Een Matsuura had bij gelijke productieuren statistisch gemiddeld 1 storing per 2 jaar, een Hermle had gemiddeld 4 storingen per jaar. Geen wonder dat ze een fantastisch service apparaat hadden en een magazijn vol met onderdelen die op iedere moment beschikbaar waren (wellicht ook een ander verdien model). Voor de Matsuuras en Okumas daarintegen waren de onderdelen duur en matig verkrijgbaar. Dat zegt ook wel wat. Uiteindeljk heeft Hermle de overhand gekregen in NL mede vanwege die goede service. Ik zou altijd voor Japans hebben gekozen in die tijd, kwaliteit gaat boven alles in mijn boek. Echter om innovatief te blijven als bedrijf moet je innovatieve machines kopen en dan wint Hermle, maar ik drijf nu te ver af.
 
  • Leuk
Waarderingen: Romke en D43m0n
Kaizen gaat dan ook nog veel meer over de efficientie van maakprocessen en reductie van kosten dan over de kwaliteit van het product.
Uiteraard mag afname van kwaliteit niet tot een neergang van de bedrijfsvoering leiden.
Het bewustzijn op de werkvloer (!) van kwaliteit ligt in Japan (en ander aziatische landen) nu eenmaal een stuk hoger dan in de EU of USA. Ik zie het nu nog in de dagelijkse praktijk. Maar dit gaat te veel of topic.... šŸ™ˆ
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n