Stand temperatuurmeter net onder het midden normaal ?

Cornelis

Nieuw hier
18 mrt 2022
4
3
3
Ik rij nu een aantal weken met m’n 450h 2014 met ca 116 dkm op de teller
maar blijf het vreemd vinden dat de temperatuurmeter onder de helft van de
schaal blijft staan.
Omdat er verder geen aanduidingen staan ook geen idee wat nou de motortemperatuur
is, de motor komt wel vlot op temperatuur en blijft ook constant.

Is deze stand normaal of moet er een nieuwe thermostaat in ?

C6CEA746-2AF2-4238-A797-D4C4EAC5CAA9.jpeg
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
de stand op de foto is zo ongeveer de normale stand. als de thermostaat kapot zou zijn, zou je merken dat de stand van de temperatuurmeter na opwarmen blijft fluctueren met de rijsnelheid en het gevraagde vermogen.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Toen ik mijn GS nét had ben ik meteen met een caravan door Zuid-Frankrijk gaan toeren. Bloedheet buiten, drie-en-een-halve ton totaalgewicht, heuvel op heuvel af., airco vol aan.

Motortemperatuur gaf geen krimp.. Aanwijzer bleef ijzerenheinig op halfweg staan .... :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Cornelis

Nieuw hier
18 mrt 2022
4
3
3
Op halfweg of net eronder zoals bij mij ?
Blijf het vreemd vinden om te zien….
Heb een auto of 40 gehad, best wel autotechnisch onderlegd, en dit nog niet eerder gezien
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Op halfweg of net eronder zoals bij mij ?
Blijf het vreemd vinden om te zien….
Heb een auto of 40 gehad, best wel autotechnisch onderlegd, en dit nog niet eerder gezien
Ik zou me er geen zorgen over maken. Waarschijnlijk is het een bewuste keuze van de fabrikant. De gebruikte sensor is waarschijnlijk niet lineair en zodanig ingesteld dat wanneer de koelvloeistoftemperatuur boven de standaardwaarde komt dat tot een relatief grote verschuiving naar boven op de temperatuurmeter leidt. Daardoor zal een afwijking sneller opvallen bij de chauffeur en mogelijk deze verleiden het koelsysteem sneller op goede werking te (laten) controleren. Eigenlijk ben je als gebruiker niet echt geinteresseerd in de precieze temperatuur maar slechts in een te hoge waarde. De toelaatbare waarde is afhankelijk van het ontwerp van het koelsysteem en van de maximale druk die het koelsysteem aankan. Alle systemen werken met een lichte overdruk, waardoor de temperatuur waarbij de vloeistof gaat koken hoger wordt. In de loop der tijden heeft men de toelaatbare druk iets hoger ingesteld, waardoor de max. temperatuur meestal hoger is dan 100 C. Gebruikelijk zijn maximale waarden tussen 102 en 106 graden C. Bij sommige auto's zie je op de meter tijdens het rijden de waarde aangegeven, maar of dat de werkelijke waarde is is maar de vraag, de temperatuurmeter is geen precisieinstrument.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
staat bij mij ook net onder de helft.

deze vraag is eerder gesteld, een hele rij Lexus rijders gaf toen aan hetzelfde te hebben, dus inderdaad geen zorgen maken.
In dit geval is het zoals het hoort
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
576
1
375
63
Ik rij al heel lang Toyota en sinds 2 jaar Lexus, ik weet niet beter, ook bij de Toyota's zelfde verhaal. Don't worry, be happy.....;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator
13 jun 2019
179
54
28
Ook zo. Vond het in het begin ook verdacht, maar dit forum is erg behulpzaam. En ook ik stoor me er diep van binnen aan. Ik zal bij mezelf te rade moeten gaan wat hieronder zit.