Starten

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Een vraagje aan alle guru's hier ;)

Met het koude weer heeft de auto iets meer moeite te starten (lees, i.p.v. gelijk aan doet hij er 3 seconden over)

Zijn er nog bepaalde dingen, die ik kan doen om dit wat makkelijker te maken? Bijvoorbeeld hem eerst even aanzetten?
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
het is geen diesel wat je rijdt, dus als je em alleen aanzet dan gaat waarschijnlijk alleen je fuelpump primen, meer niet... Met deze kou heeft je accu ook meer te verduren, dus is die ook minder krachtig zeg maar... heb hetzelfde probleem met mn auto, maar ik rij diesel en die heeft al een zwaardere accu nodig...
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
705
142
43
Hier hetzelfde probleem, maar ik kwam erachter dat de accu niet nieuw meer was. Ben dus gisteren een nieuwe accu gaan halen, alleen hebben ze me de verkeerde meegegeven... :X Kan vandaag dus weer terug.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Wat mlcoolj zegt...liefst direct starten om alle capaciteit naar de startmotor te laten vloeien.

Afhankelijk van leeftijd ook, zijn accu's sowieso niet gecharmeerd van vrieskou (behoorlijk capaciteitsverlies) en tel daarbij op weerstand van een zeer koude motor. Soms kan viscositeit van je motorolie nog een rol spelen, maar dat lijkt hier niet van toepassing.. Overigens doe ik er zelf ook iets van 1-2 seconden langer over om te starten (redelijk verse accu).

Als het echt aan je hart gaat, kun je de accu nog inpakken in een soort isolerend dekentje, kun je zelfs setjes voor kopen :p
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
705
142
43
GPS-10 zei:
Wat mlcoolj zegt...liefst direct starten om alle capaciteit naar de startmotor te laten vloeien.

Afhankelijk van leeftijd ook, zijn accu's sowieso niet gecharmeerd van vrieskou (behoorlijk capaciteitsverlies) en tel daarbij op weerstand van een zeer koude motor. Soms kan viscositeit van je motorolie nog een rol spelen, maar dat lijkt hier niet van toepassing.. Overigens doe ik er zelf ook iets van 1-2 seconden langer over om te starten (redelijk verse accu).

Als het echt aan je hart gaat, kun je de accu nog inpakken in een soort isolerend dekentje, kun je zelfs setjes voor kopen :p

Wat mijn vader ook als tip gaf in het geval deze niet wilde starten: even de lichten plus achterruitverwarming aanzetten. Het klinkt onlogisch omdat je accu dan juist leger raakt, maar deze warmt dan ook iets op, waardoor er weer een betere capaciteit beschikbaar komt. Hierna wil de auto nog wel eens starten.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Maar er zijn dus geen kleine dingetjes die je kan doen als je de auto wilt helpen te starten? Een diesel heeft dat voorgloeien. Vroeger traptje je het gaspedaal een paar keer in bij een benzine auto. Nu heb je een start knop.

Maar goed, het is dus niet dat hij niet start, hij start perfect, hetzij iets trager dan bij warm weer. Ik ben dat "hoesten" alleen niet gewent van mijn auto.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Knop ingedrukt, met wat moeite gestart. En dat bij -20 :D :D

De Peugeot 206 van de vriendin, sleutel omdraaien en direct starten........... Wow!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Maar er zijn dus geen kleine dingetjes die je kan doen als je de auto wilt helpen te starten? Een diesel heeft dat voorgloeien. Vroeger traptje je het gaspedaal een paar keer in bij een benzine auto. Nu heb je een start knop.

Je noemt het beestje al een beetje bij de naam; "vroeger trapte je het gaspedaal een paar keer in".

Het is nu een elektronische inspuiting en de 'snelle' start is deels afhankelijk van de 'benzinedampen' (EVAP systeem) binnen dit traject. Door de kou bevriezen deze dampen deels, waardoor je motor meer afhankelijk is van de werkelijke benzine inspuiting, wat zodoende een fractie langer duurt voor het de kamers bereikt (dus een paar omwentelingen meer). Volstrekt normaal eigenlijk, tenzij je accu op apegapen ligt.

Wat je kunt doen: motor inpakken in een dekentje (weltrusten moppie zeggen), de auto-neus uit de windrichting zetten, blokverwarmer installeren...

De Peugeot 206 van de vriendin, sleutel omdraaien en direct starten........... Wow!
..we hebben het hier natuurlijk wel over echte auto's, met meer dan 1 cylinder :p
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Tja, de leaseKIA van mijn vrouw deed het ook direct vannoachtend, maar dat was volgens haar een unicum ;)

Ik gisteren dus mijn motortje inpakken en weltrusten moppie roepen..... Geen effect :p

Maar bedankt voor de uitleg!
 

Mr. Lexus

Hoort erbij
16 okt 2011
43
0
0
Het is wat GPS-10 zegt, hij slingert de boel wat langer aan tov hogere buitentemperaturen, allemaal keurig door de electronica geregeld bij deze koude.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
late reactie maar het heeft te maken met weerstand van je motor ivm olie die bij die temperaturen echt niet meer zo vloeibaar is, daarnaast moet je zien dat je accu niet meer werd geladen wanneer de auto warm was, dus in de motorruimte een temperatuur was van meer dan 50 graden. Bij een nachtje laten staan van de auto koelt deze al gauw af tot omgevingstemperatuur van -15 bv. Je accu heeft dan misschien nog maar 20-25% van zijn capaciteit over terwijl die bij 50graden gewoon 90% was.

Hiermee wordt het deels opgelost door de accu in de kofferbak te plaatsen, zoals hybride autos.