Storing Hybride systeem RX450h+

HondaFan

Actief
16 okt 2018
117
110
43
De vloek van hybride systemen rust op mijn schouders. Met mijn plug in hybride rav4 ( 2.5 ltr 309 pk) kon ik drie keer terug naar de garage ivm storing Hybride systeem tijdens het rijden. Dat bleek een loszittende stekker te zijn.

Mijn RX450h+ uit dec 2023 (volgens mij dezelfde aandrijflijn als de rav4) gaf bij het starten een motor storing foutmelding (die ik niet heb gefotografeerd) en wilde niet in D schakelen. Hij bleef dan in N en in het display stond een melding dat ik naar P moest schakelen. Ik weet nog dat ik drukte op de HV knop omdat ik op benzine wilde rijden om de accu te sparen. (Accu net opgeladen).

Na opnieuw opstarten kreeg ik de meldingen storing Hybride systeem en laat motor controleren. Advies van de Lexus Pechhulp was om te gaan rijden en naar een dealer te gaan. Louwman had geen tijd, maar Zwolle maakt wel tijd. Helaas kan ik pas vrijdag erheen.

Bij aankomst bij mijn verblijf (ben niet thuis). Probeerde ik dezelfde acties als toen het mis ging. Tot mijn verbazing was de foutmelding weg en deed de auto normaal. Het verbruik lijkt overigens wel boven gemiddeld. Normaliter had ik bij een dergelijke rit een kwart tank verbruikt. Dat is nu een halve tank. Wel heb ik 1+ uur 130 gereden (ja ik rij de Vmax😇)

Van Leussen Zwolle heb ik gebeld en deze willen graag de auto zien en uitlezen. Ik wil het zelf ook graag weten wat het is.

Hebben mensen hier een idee waar het gezocht kan worden? Ik heb 3500+ km probleem loos gereden en hij heeft ongeveer 15.000 km gelopen. De foto is genomen in een parkeergarage op werk, vandaar de 15 graden. De rav4 en de RX zijn allebei gekocht bij de dealer met garantie en bekende herkomst.

1000029485.jpg

Tja, uitlezen is nu het beste. Van een afstand is het lastig dit te beoordelen.
't Is niet echt een bekend iets lijkt me, anders had Google je wel het nodige kunnen vertellen.

Ik hoop niet dat ik weer een gedoe heb. Ondanks het uitlezen was het nog wel een puzzel om de oorzaak te achterhalen bij de vorige keer. Google was toen ook niet nuttig.

Maar vanavond gaf de auto mij weinig hoop. Ik kreeg een zooi berichten binnen. Als ik de auto start dan is er niks aan meldingen. Ik vermoed dat dit de meldingen waren van vanmiddag.

Ik heb de marter beveiliging gecontroleerd en de dashcam. Maar geen aanwijzingen op kortsluiting. Of onbedoeld contact. Wel dacht ik binnen een lichte verbrande plastic geur te ruiken. Maar mijn vriendin rook niks met de autodeuren dicht al snuffelend door de auto. Ik rook het ook niet meer, wellicht iets van buiten. Ik word er wel zenuwachtig van.

1000029499.jpg

1000029502.jpg

Ach wat vervelend zeg. Wat anderen al aangaven hier; “uitlezen aan de laptop” lijkt mij hier de 1e juiste stap naar een oplossing.
Heel veel succes gewenst en ik hoop dat je -tot aan uitlezen- de auto kunt blijven gebruiken.

N.b., ik bedacht mij net; geen idee waar je zit maar kun je daar ‘in de buurt’ contact opnemen met een lexus dealer om eea uit te laten lezen??

Gr. Jan

Ach wat vervelend zeg. Wat anderen al aangaven hier; “uitlezen aan de laptop” lijkt mij hier de 1e juiste stap naar een oplossing.
Heel veel succes gewenst en ik hoop dat je -tot aan uitlezen- de auto kunt blijven gebruiken.

N.b., ik bedacht mij net; geen idee waar je zit maar kun je daar ‘in de buurt’ contact opnemen met een lexus dealer om eea uit te laten lezen??

Gr. Jan
Dank je, dat had ik geprobeerd. Louwman had er geen tijd voor... Dat klinkt hard, maar ik begreep de werkplaats chef. Hij had veel werk en geen leen autos. Zij kunnen ook niet heksen. Ik kon de auto wel achterlaten, maar dat ging niet zonder vervangend vervoer.

Ik heb een tijd geleden ook issues gehad met het hybride systeem... maar dat bleek dus te komen door een slechte 12-voltaccu. Die vervangen en nooit meer wat gemerkt.

• Geweldig
Waarderingen: HondaFan
Ik zou de marterverjager en de dashcam in zijn geheel effe afkoppelen. En dan kijken of de meldingen weg zijn.

Ik zou de marterverjager en de dashcam in zijn geheel effe afkoppelen. En dan kijken of de meldingen weg zijn.
Had ik gedaan, nadat de meldingen weg waren. Ik koppel hem vanavond wel weer aan en meer dan met een multimeter. Als ik geen voltage heb op de platen dan heb ik lek stroom .

Ik heb een tijd geleden ook issues gehad met het hybride systeem... maar dat bleek dus te komen door een slechte 12-voltaccu. Die vervangen en nooit meer wat gemerkt.
En we hebben een winnaar, het blijkt dat de accu het probleem is. Het is wel in combinatie met de software. Als de accu een te lage voltage heeft, dan kan dat een probleem geven. Ik had bij de start meteen op de auto hybride knop gedrukt. Misschien dat dad net de dip gaf waardoor de software in de stress schoot. Ik heb een nieuwe twee keer zo grote accu gekregen.

Vanochtend had ik lol want mensen moesten krabben, terwijl mijn auto lekker opgewarmd was. Helaas mocht ik niet instappen, de deur reageerde niet. De passagier zijde ging wel open, dus ik ben de auto in geklommen (tot groot vermaak van mensen die het zagen). Dit is ook gelijk de volgende terugroepactie, waar de monteur mee kwam. Ik had het verhaal niet verteld, maar hij gaf aan graag op korte termijn de kijken te willen vervangen omdat deze kunnen vastvriezen. Dus ik kon melden dat ik de ervaring al heb gehad. Ik heb wel de handmatige truuk uitgelegd gekregen. Er zit een hendel verstopt om mechanisch de deur te bedienen. Ze willen de auto ophalen voor het overige werk.

Ik wilde de auto destijds snel hebben, maar een volgende keer zou het fijn zijn als de terugroepacties zijn uitgevoerd bij het ophalen. Dat scheelt een hoop tijd en gedoe. Anderzijds komt de auto toch al gauw terug ivm onderhoud en heb ik drie maanden probleemloos gereden.

Al met al ben ik blij met het optreden van de dealer en heb ik een lekkere bak koffie gehad.

Goed te lezen dat de problemen zijn opgelost. Wel een merkwaardig probleem dan van die accu. Ik meen dat hier ergens al eerder te hebben gelezen ook over accu problemen. Veel rijplezier gewenst dan weer met de bolide. Jan

• Leuk
Waarderingen: HondaFan
Misschien dat de opleiding door de ouders van de marters anno 2025, het onklaar maken van verjagersystemen bevat 🤔🙄
Er is een marter, vermoed ik, afgelopen nacht in mijn auto geweest. Die had al door kennelijk dat het systeem onklaar was gemaakt. Ik had moddervlekken op de kap van de motor en er lijken pootafdrukken in te staan. Bij het loskoppelen van de marter verjager zaten die afdrukken er nog niet. Geen schade gelukkig.