stuurgedrag

RvO

Nieuw hier
5 apr 2014
3
0
0
Dag, mijn naam is Rob en ik ben nieuw op dit forum. Wil graag kennis delen. Heb net een IS 300 sportcross uit 2002 gekocht. fantastische auto. Stuurt echter aan de zware kant, zeker bij lage snelheid. Stuurbekrarchtigingsolie is ok. Voorbanden (Michelin 225x45-17) hebben matig profiel (< 3mm). Ik weet niet zeker of het zwaarder sturen normaal is voor IS. Heb vroeger een gs 300 gehad en die stuurde lichter. Misschien heeft een van de forumleden hier ervaring mee?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Welkom op het forum.

Een beetje lastig te zeggen, heb zelf een GS, maar ook gereden in IS. Qua vergelijk stuurkracht lag dat niet al te extreem uit elkaar. Dus hoe zwaar is zwaar
smirk.png


Er zijn een paar zaken die je eerst kunt checken:
- is de bandspanning in orde?
- maakt de stuurbekrachtiging een huilend geluid bij het indraaien?
- welke kleur heeft de vloeistof in het reservoir en is koud/heet niveau correct?
- zit de riem die de stuurbekrachtigingspomp aanstuurt mogelijk te los/slipt?
- zijn er sporen van vloeistoflekkage waarneembaar onder de auto, omgeving pomp en stuurrek (ook checken in die rek/stuurstangrubbers aan weerszijden)?
- zitten de onderste fuseekogels misschien iets vast?

Eventueel laat je door de dealer/vakgarage de pompdruk en het regelventiel checken.
 
Laatst bewerkt:

RvO

Nieuw hier
5 apr 2014
3
0
0
Dank GPS-10, ik heb inmiddels nog wat gevonden. De IS 300 sportcross heeft zgn 'staggered tires', dwz dat de achterste banden breder moeten zijn dan de voorste, respect. 225en 215. Bij mijn IS zijn ze alle vier 225, hetgeen fout is. Heb inmiddels twee nieuwe voorbanden besteld in 215, daarmee zal het probleem wel verholpen zijn!
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Nieuwe banden in de juiste maat is natuurlijk altijd goed om te doen, maar of het jouw probleem oplost betwijfel ik.
het verschil van 10 mm kan volgens mij het stuurgedrag niet zodanig veranderen en denk dan ook dat je het probleem
in de stuurbekrachtiging zelf moet zoeken.
 
21 jan 2014
250
17
0
RvO, Ik heb ook een IS300SX. Het zwaar sturen komt mij niet bekend voor. Ik zou je willen aanraden een keer met een ander exemplaar te rijden (dit is een uitnodiging) Zoals Henny al schreef. Je lost het probleem niet op met kleinere, smallere banden. Door de kleinere breedte zal auto iets lichter sturen. Echter doordat de band lager wordt komt de auto voorover te staan en verhoog je de druk op de voorwielen waardoor het sturen weer zwaarder wordt.
 

HermanB

Hoort erbij
1 jan 2014
71
1
0
Precies, wat is zwaar? Als ik na een rit in een nieuwe VW Caddy weer in mijn sportcross stap, stuurt dat ook vele malen zwaarder. Daar zit gewoon veel verschil in onderling.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Dag Rob, welkom! Je zegt aan de zware kant, voor jou te zwaar? Los van het subjectieve karakter en er van uitgaand dat mijn stuurinrichting naar behoren functioneert, kan ik stellen dat de SC vrij zwaar stuurt in verhouding tot andere auto's. Ik heb in erg veel verschillende merken en modellen (demomodellen en eigen) gereden en de IS springt er daarbij uit. Overigens niet hinderlijk. Ik vind wel be?nvloedbaar door andere smallere banden en soort profiel (rechtuitgroeven of V-vorm). Zomerbanden zijn Yokohama's 215 breed met rechtuitprofiel en winterbanden zijn Vredestein 205 met V-vorm. Stuurt merkbaar lichter met winterbanden. Compound van winterbanden zal ook wel van invloed zijn.
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Ik heb 215/45 R17 voor en achter.
Ik denk niet dat het zwaar sturen door bandenmaat 225/45 R17 komt.
Mijn SportCross stuurt niet zwaar
 
Laatst bewerkt:

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Sinds kort rijdt ik een lease auto (Golf 7, ik had geen keus ;( ). Dan is het een heel verschil met een IS200. De Golf voelt dan erg licht aan (doet mij denken aan city-drive van Fiat waar je met je pink kon inparkeren). Gezien het extra gewicht van de 3 liter en SC zal het nog wel zwaarder aanvoelen dan een IS200 sedan. Echter ook eens gereden in een E39 520i en daarna in m'n IS200. Dan voelt een IS200 weer als erg licht sturend. Dus lastig te bepalen wat 'zwaar' is.
 

RvO

Nieuw hier
5 apr 2014
3
0
0
Dank voor jullie goede suggesties! Ik heb de (voor)banden vervangen en hij stuurt heel goed. Ik denk dat ik erg gewend was aan elektrische stuurbekrachtiging (renault laguna 4 control 2013) die superlicht is. Maar de IS 300 sportcross ligt waanzinnig goed op de weg, nog beter zelfs dan de laguna. Dus dat wat zwaardere stuurkarakter neem ik voor lief, hoort denk ik bi het karakter van de auto!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Daarbij ook achterwielaandrijving wat mede effect heeft op het stuurgedrag.

Bedankt voor je terugkoppeling!